Op het fries op het dak is als voorbeeld het gedicht “Woordwaarde” van Mirjam Noach gebruikt. Beeld: cepezed.

Met besluit gemeenteraad komt eerste paal nieuw gemeentehuis dichtbij

12 april 2024
Hoofddorp, Nieuws, Stadscentrum Hoofddorp

De gemeenteraad heeft op donderdag 11 april ingestemd met het geld dat nodig is voor de bouw van het nieuwe gemeentehuis. Hiermee komt de start van de bouw dichtbij. Het nieuwe gemeentehuis biedt straks één plek waar inwoners, ondernemers, gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders en medewerkers samenkomen.

Nieuw gemeentehuis

“De sloop van het voormalige raadhuis is klaar. Met de goedkeuring van de gemeenteraad kunnen we aanbesteden om een aannemer te selecteren. En dan gaan we bijna beginnen met bouwen!", zegt wethouder Charlotte van der Meij. “Het wordt een efficiënt en multifunctioneel gebouw, zonder onnodige opsmuk. Een prettige omgeving voor inwoners, raadsleden, collegeleden en werknemers.”

Waar staan we nu?

De gemeenteraad besloot in 2020 om één nieuw gemeentehuis te bouwen. Het oude gebouw voldeed niet meer aan de eisen van nu en was niet functioneel. In april vorig jaar stemde de gemeenteraad in met het voorlopig ontwerp en in november met het definitief ontwerp. Nu is ook het technisch ontwerp klaar. Dat is een gedetailleerde uitwerking van het definitief ontwerp. De bouw van het nieuwe gemeentehuis kan starten zodra de kabels en leidingen onder het Raadhuisplein zijn verlegd. Dat is nodig voor alle ontwikkelingen in Stadscentrum Hoofddorp.

Kosten

Door een externe kostendeskundige is berekend dat de kosten van het technisch ontwerp nu 75 miljoen euro zijn (prijspeil oktober 2023). Dit is hetzelfde bedrag als bij het definitief ontwerp en houdt ook rekening met verdere prijsstijgingen totdat de bouw klaar is. Daarnaast zijn de verwachte jaarlijkse kosten van het nieuwe gemeentehuis nog altijd lager dan de jaarlijkse kosten voor de huidige huisvesting. Naast het bedrag voor de bouw gaf de gemeenteraad ook akkoord op 190.000 euro voor extra beveiligingsmaatregelen.

Op naar de eerste paal

Zodra duidelijk is welke aannemer het gemeentehuis gaat bouwen, start de voorbereiding en dan volgt het slaan van de eerste paal! Naar verwachting gaat het nieuwe gemeentehuis half 2028 open.

Meer informatie

Meer informatie over het nieuwe gemeentehuis staat op de website van Stadscentrum Hoofddorpexterne-link-icoon