Ontwikkeling van Het Nieuwe Noord

Er zijn plannen om tussen de Wijkermeerstraat, de N201 en de Hoofdweg ‘Het Nieuwe Noord’ te ontwikkelen. Waar nu nog leegstaande kantoren en bedrijfspanden staan, is straks plaats voor ongeveer 600 woningen.

Het Nieuwe Noord in het kort

Hoofddorp Noord is nu nog een bedrijventerrein met veel leegstand. Het verandert de komende jaren in een gebied om te wonen en werken. Hiervoor worden leegstaande kantoren en bedrijfspanden tussen de Wijkermeerstraat en de N201 gesloopt. Op dezelfde locatie worden ongeveer 600 woningen gebouwd. Het gaat hierbij om appartementen voor diverse doelgroepen. De woningen liggen in een groene, autovrije omgeving. Bewoners kunnen hun auto kwijt in een ondergrondse parkeergarage die onder de woningen wordt gerealiseerd. Een eventuele tweede auto en bezoekers parkeren aan de rand van het woongebied. Het Nieuwe Noord wordt, in nauw overleg met de gemeente, gerealiseerd door projectontwikkelaar Evast.

ontwerp van het nieuwe noord

Het Nieuwe Noord (Evast, 2021)

Verkeersplan

Vanwege de komst van nieuwe woningen in Het Nieuwe Noord, zijn er aanpassingen nodig van de bestaande wegen. Anders kan het gebied de hoeveelheid nieuw verkeer niet aan. Uit aanvullend onderzoek is gekomen dat er onvoldoende ruimte is voor een rotonde bij de van de Debbemeerstraat. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar het grondgeluid vanwege de Polderbaan, omdat de toekomstige bewoners van Het Nieuwe Noord hier mee te maken krijgen. Er zijn geluidsmetingen gedaan en rapportages opgesteld. Op basis hiervan is een verbeterde versie van het verkeersplan uit 2022 gemaakt. Binnenkort komt er meer informatie over dit verkeersplan op deze website.

Planning

De gemeenteraad beslist binnenkort over het ontwerpbestemmingsplan. In 2022 heeft iedereen het ontwerpbestemmingsplan kunnen bekijken tijdens de inzageperiode. Hier kwamen verschillende reacties op. Dit noemen we zienswijzen. De zienswijzen zullen door de gemeenteraad worden betrokken bij de vaststelling van het plan. De reacties en antwoorden die eerder zijn gegeven op het voorontwerpbestemmingsplan zijn op te vragen via het e-mailadres: hetnieuwenoord@haarlemmermeer.nl

Parkeren

Er komen voldoende parkeerplaatsen voor de bewoners, bezoekers én de werknemers in het gebied. Voor de werknemers kan tijdens kantooruren bovendien gebruik worden gemaakt van de parkeerkoffers aan de noord- en westzijde van het plangebied. Die zijn voornamelijk bestemd voor bezoekers van woningen, die veelal ‘s avonds en in het weekend daarvan gebruik maken.

4 maart 2024 | Informatiebijeenkomst

Tijdens de informatiebijeenkomst werd uitleg gegeven over de verbeterde versie van het verkeersplan. Ook was er ruimte om vragen te stellen aan projectleden van de gemeente en de ontwikkelaar. Binnenkort komen de vragen en antwoorden van deze bijeenkomst op deze website.

6 april 2022 | Presentatie voorontwerpbestemmingsplan

Deze bijeenkomst in het projectgebied werd georganiseerd voor omliggende bedrijven en omwonenden. Er was gelegenheid tot het stellen van vragen, daarnaast konden bezoekers reageren op het voorontwerp bestemmingsplan. Lees het verslag van de bijeenkomst hier.

21 april 2021 | Online informatiebijeenkomst

Een extra bijeenkomst waarop Evast en de gemeente Haarlemmermeer de plannen voor Hoofddorp Noord toelichtte en kijkers de gelegenheid kregen om vragen te stellen. Bekijk een terugblik van de bijeenkomst van 21 april 2021 op de website van Het Nieuwe Noordexterne-link-icoon.

23 maart 2021 | Online informatiebijeenkomst

Tijdens deze bijeenkomst werden de ontwikkelstrategie voor Hoofddorp Noord, het stedenbouwkundige plan en de wijziging van de verkeerssituatie toegelicht. Bekijk een terugblik van de bijeenkomst van 23 maart 2021 op de website van Het Nieuwe Noordexterne-link-icoon.

Meer informatie

Wilt u meer weten over Het Nieuwe Noord? Stuur een e-mail naar: hetnieuwenoord@haarlemmermeer.nl. Voor vragen aan de ontwikkelaar kunt u een e-mail sturen naar: info@hetnieuwenoord.nl