Dit is een website van de gemeente Haarlemmermeer

Vragen en antwoorden Het Nieuwe Noord

Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen over Het Nieuwe Noord. Deze pagina wordt aangevuld aan de hand van de vragen die door inwoners en ondernemers worden gesteld. Heeft u zelf vragen? Neem dan contact op met het projectteam Het Nieuwe Noord. Dit kan via 0900 1852 of stuur een e-mail naar hetnieuwenoord@haarlemmermeer.nl.

Algemeen

Worden de nieuwe wegen en paden aangelegd voor de oplevering van de nieuwe woningen?

De nieuwe wegen en paden moeten klaar zijn voor de oplevering van de nieuwe woningen.

Blijven de woningen aan de Beetslaan en Beemsterstraat in de nieuwe situatie voldoende bereikbaar?

Ja, de woningen aan de Beetslaan en Beemsterstraat zijn via de Parallelweg en het kruispunt aan de Hoofdweg/N201 of via de route Pabstlaan/Hoofdweg Oostzijde bereikbaar. Ook komt de gemeente met maatregelen om de doorstroming op beide kruispunten te verbeteren. Daarmee zal het verschil in reistijd minimaal zijn. Dit is nodig om de Hoofdweg Westzijde leefbaar en veilig te houden.  

Wordt er iets gedaan aan de verkeersveiligheid in de huidige woonstraten?

Mogelijke aanpassingen aan de woonwijken ten zuiden van Het Nieuwe Noord moeten worden uitgevoerd als er onderhoud wordt gepleegd in de straat. De gemeente voert het onderhoud uit in een integrale buurtgerichte aanpak. Het is nog niet bekend wanneer uw buurt wordt aangepakt. 

Maakt de gemeente buurten ook veiliger en leefbaarder?

Voor nu - deze fase van de herontwikkelling - richt de gemeente het deel van de Wijkermeerstraat dat gelijk loopt aan het nieuwe woongebied op kosten van die ontwikkeling opnieuw in. Verdere herinrichting is afhankelijk van nieuwe vergelijkbare herontwikkelingen. Voor herinrichting van de bestaande woonwijken ten zuiden van het bedrijventerrein wordt verwezen naar de vraag: "Wordt er iets gedaan aan de verkeersveiligheid in de huidige woonstraten?".

Waar parkeren de bewoners van Het Nieuwe Noord straks?

Er komen parkeerplaatsen onder de woningen en parkeerhoven naast de woningen. Door het omleiden van vrachtwagens is het mogelijk om parkeerhavens in de Wijkermeerstraat te maken gelijk aan de twee rijlopers voor auto's. Bij de inrichting worden zoveel mogelijk bomen toegevoegd. Hierdoor ontstaat er een groen straatbeeld.

Kan de gemeente de maximum snelheid tussen het centrum, de J.C. Beetslaan en de Wijkermeerstraat aanpassen naar 30 km per uur?

Dit onderwerp staat los van de plannen rondom Het Nieuwe Noord.

Kan de gemeente de parallelweg in westelijke richting verlengen naar de Broekermeerstraat?

Op dit moment is het nog niet mogelijk om de parallelweg langer te maken. Hier wordt opnieuw naar gekeken als er een herontwikkeling komt in de westelijke richting.

Wanneer is de herinrichting van de J.C. Beetslaan?

Eventuele aanpassingen aan de J.C. Beetslaan moet worden uitgevoerd als er onderhoud wordt gepleegd in de straat. De gemeente voert het onderhoud uit in integrale buurtgerichte aanpak. Het is nog niet bekend wanneer welke buurt wordt aangepakt. 

Is laden en lossen nog mogelijk in de Noordmeerstraat?

Er blijft voldoende ruimte voor laden en lossen. Ook als een vrachtwagen tijdelijk op de straat moet parkeren. Zie ook de eerder gegeven antwoorden en de aankondiging dat de gemeente de situaties nog komt bekijken.

Blijven de bedrijven aan de Wijkermeerstraat ook via een eigen inrit bereikbaar voor bevoorradend vrachtverkeer?

Ja, bedrijven aan de Wijkermeerstraat blijven via een eigen inrit bereikbaar. Ook blijft de bevoorrading mogelijk.

Verkeer

Wat is de nieuwe route naar Het Nieuwe Noord als je met de auto of fiets van de Hoofdvaart afkomt?

Personenauto's kunnen de wijk in én uit via de nieuwe parallelweg of de Wijkermeerstraat. Dit heeft te maken met de route en de bestemming. Waar je nu met een vrachtwagen via de Wijkermeerstraat rijdt, zal dat in de nieuwe situatie altijd de nieuwe parallelweg aan de noordzijde langs de N201 zijn. Zowel het bedrijventerrein op als het bedrijventerrein af. 

Bewoners vermijden de kruising bij de Burgemeester Pabstlaan.

De kruising tussen de Burgemeester Pabstlaan, de Hoofdweg West en Hoofdweg Oostzijde is druk. Ook zijn er lange wachttijden in de spits. Daarom wordt in de Hoofdweg-West ter hoogte van het nieuwe plan een knip of bussluis gemaakt. Autoverkeer van en naar de provinciale weg (Weg om de Noord) moet daardoor voor de Hoofdweg Oostzijde kiezen. Het doorgaand verkeer op de Hoofdweg Westzijde neemt hierdoor af. De verkeerslichten bij de Burgemeester Pabstlaan worden hiervoor weggehaald. De wachttijden op het dubbele kruispunt nemen hierdoor af.

Blijven de woningen aan de Hoofdweg bereikbaar?

Ja, de woningen aan de Hoofdweg blijven bereikbaar. Het verkeer rijdt via de Hoofdweg Oostzijde en het kruispunt bij de Burgemeester Pabstlaan. Van en richting het centrum is er geen wijziging.

Hoe ziet het kruispunt eruit op de Hoofdweg richting het industrieterrein?

Op dit moment is er sprake van een afrit van Cruquius-Haarlem richting Het Nieuwe Noord. Die afrit eindigt straks op het kruispunt met de Noordmeerstraat. Hierna kun je met de auto de parallelweg naar de Hoofdweg volgen, als je richting het centrum gaat, en de Noordmeerstraat als je richting het bedrijventerrein gaat. Ook de nieuwe noordelijke woonblokken kun je via de parallelweg bereiken. En de zuidelijke woonblokken bereik je via de Noordmeerstraat en Wijkermeerstraat. Het kruispunt met de Hoofdweg wijzigt dus en uit doorrekeningen van het bureau GoudappelCoffeng is gebleken dat dit aangepaste kruispunt het aanbod van (ook vracht)verkeer aan kan. Sterker nog de capaciteit van het kruispunt neemt toe, waardoor we ook het verkeer van de bewoners van de 600 nieuwe woningen extra kunnen ontsluiten (in totaal zelfs 1100 woningen).

Waar is de afrit?

De afrit is niet volledig op de tekening zichtbaar, maar wordt ten opzichte van de huidige locatie in westelijke richting (voor de bouwmarkt) verplaatst. De provincie is hierbij betrokken en kan er mee instemmen.

Verdwijnt de sluis op de Beetslaan en Meerstraat?

De verkeerssituatie op de Beetslaan en Meerstraat blijft hetzelfde.

Worden de woningen van Het Nieuwe Noord eerst gebouwd?

Hiervoor wordt een bouwlogistiek plan gemaakt. Het is belangrijk dat het bedrijventerrein bereikbaar is. Daarnaast is verandering van de verkeerssituatie belangrijk voor de oplevering van de woningen. Dit kan enkele jaren duren. Zodra de logistieke plannen zijn uitgewerkt worden bewoners en bedrijven geïnformeerd en gehoord. Hiervoor stelt de ontwikkelaar in afstemming met de gemeente een Bereikbaarheids-, Leefbaarheids- Veiligheids- en Communicatieplan (BLVC) op.

Wat is verkeerstechnisch de scope van dit project?

De direct met de ontwikkeling samenhangende verkeerstechnische aanpassingen betreffen de verlegde afrit, parallelweg en aansluiting op de Hoofdweg, de verbreding van de Noordmeerstraat, de herinrichting van de Wijkermeerstraat met twee rijlopers voor met name personenverkeer en parkeerhavens, alsmede de knip in de Hoofdweg-Westzijde. Meer ingrepen worden niet voorzien. De tijdens de bijeenkomst naar voren gebrachte vragen met een bredere scope (zie hiervoor) zullen in een extra bijeenkomst nog worden besproken. Daar worden de aanwezigen voor uitgenodigd.

Wat is de invloed van de nieuwe woningen op de bestaande woningen?

De bestaande woningen aan de Achtermeerstraat en de laatste woning aan de Hoofdweg-Westzijde komen straks meer in een woonomgeving te liggen. Voor de nieuwe woningen worden voldoende nieuwe parkeerplaatsen aangelegd. Deze worden voor het grootste gedeelte onder het gebouw aangelegd.

N201 50km p/u voor een deel?

De maximum snelheid op de provinciale weg N201 blijft hetzelfde. Deze snelheid is bepaald door de provincie als wegbeheerder. Het is de wens van de gemeente om de provinciale weg naar het noorden te verplaatsen. Hierdoor kan de bestaande weg als stadsring met 50 km/u gaan functioneren met ook de mogelijkheid om meer aansluitingen vanuit de bestaande stad op die ring te maken en daarmee de bestaande aansluitingen te ontlasten.

Welke straten zijn meegenomen in het geluidsonderzoek?

Het geluidsonderzoek is gericht op de 600 nieuwe woningen en houdt rekening met het wegverkeer op de provinciale weg, de nieuwe parallelweg en de Hoofdweg. 

Hoe staat het met de luchtkwaliteit van het nieuwe plan?

Deze voldoet aan de huidige wettelijke normen, maar de in 2022 herziene advieswaarden van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) worden overschreden. Dit geldt ook voor een groot deel van Hoofddorp. De advieswaarden worden op dit moment in Brussel verwerkt in nieuwe Europese richtlijnen en instructies voor de nationale overheden. Deze worden vanaf 2030/2035 ingevoerd.

Blijft het bedrijventerrein goed bereikbaar?

Ja, er wordt rekening gehouden met de bereikbaarheid.

Wat zijn de gevolgen voor de bereikbaarheid en veiligheid door de bouwwerkzaamheden en de bouwlogistiek?

De gemeente stelt samen met de ontwikkelaar/bouwer een BLVC-plan op. In dit plan staan afspraken over de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie. Het BLVC-plan wordt met omwonenden en bedrijven besproken en aan omwonenden en bedrijven gepresenteerd. De bouwwerkzaamheden starten aan de kant van de Provincialeweg. Het bouwverkeer maakt gebruik van de bestaande inrit aan de Hoofdweg. Bij de oplevering van de woningen hoort de verlegde afrit, de parallelweg, de aanpassingen van de Noordmeerstraat, het kruispunt met de Hoofdweg en de knip in de Hoofdweg-westzijde, klaar te zijn. Hierna kan de herinrichting van de Wijkermeerstraat worden opgepakt.

Blijven de bedrijven aan de kop van de Noordmeerstraat bereikbaar en blijft bevoorraden mogelijk?

Bij de uitwerking van de plannen voor de parallelweg is rekening gehouden met de bereikbaarheid, bevoorrading van bedrijven en het parkeren. De gemeente gaat voor de afronding van de plannen en ontwerpen de situatie bij bedrijven nog bekijken en bezoeken.

Is er rekening gehouden met zwaar vrachtverkeer en daarvoor benodigde bochtstralen?

In de ontwerpen houdt de gemeente rekening met het vrachtverkeer. De bochtstralen voldoen aan de eisen. Bochtstralen zijn de beschikbare ruimtes voor vrachtwagens in een bocht. Ook blijven de inritten van de bestaande bedrijven voldoende bereikbaar met de geplande vernieuwing van wegen.

Er is regelmatig file bij de aansluiting Wijkermeerstraat - Hoofdweg Westzijde. Wordt met dit probleem ook rekening gehouden bij de aansluiting van de nieuwe parallelweg met de Hoofdweg?

De bereikbaarheid voor (vracht)verkeer vanuit Hoofddorp-Noord wordt beter met de nieuwe route vergeleken met de huidige situatie. Nu veroorzaakt het verkeer via de Wijkermeerstraat hinder voor de nieuwe woningen aan de zuidkant. Als er ook huizen aan de noordkant komen, kan vrachtverkeer hier niet blijven rijden.

Daarnaast is er in de huidige situatie vertraging omdat er geen groene golf is vanaf de Hoofdweg Westzijde naar de N201. Een groene golf betekent dat verkeerslichten zo zijn afgestemd dat auto's bij een constante snelheid toegelaten snelheid meerdere lichten kunnen passeren zonder te stoppen. Dit zorgt voor minder files, kortere wachttijden en minder uitstoot. Nu stopt het verkeer vaak op de brug, wat ook gevolgen heeft voor het verkeer vanaf de Wijkermeerstraat. In de nieuwe situatie komt er wél een groene golf vanaf de parallelweg, waardoor het verkeer beter doorrijdt.

Is het mogelijk om een fietsbrug te maken over de Hoofdvaart?

Er komt geen extra fietsbrug. Deze brug zou dan naast de bestaande oversteken bij de opritten van de provinciale weg en die bij de Pabstlaan komen. Via deze oversteken kan de westzijde snel bereikt worden. Daarom komt er geen extra brugoversteek.

Komt er aan de Hoofdweg Westzijde een snelfietsverbinding

De Hoofdweg westzijde is een doorfietsroute. Door de knip wordt dit deel van de Hoofdweg westzijde rustiger. Dit zorgt voor meer ruimte voor fietsers. Het is nog niet duidelijk hoe de inrichting  van de fietsroute er straks uitziet.

Kan het bestemmingsverkeer voor de bevoorrading van bedrijven nog laden en lossen in de Noordmeerstraat

De bevoorrading van de bedrijven blijft mogelijk. De Noordmeerstraat wordt aan de westzijde verbreed door insteekhavens te vervangen voor langsparkeren. De oostzijde en het aantal parkeerplaatsen wijzigt niet. Het vrachtverkeer moet een geparkeerde vrachtauto voorbij kunnen gaan. De gemeente gaat voor de definitieve afronding van de ontwerpen en plannen de locaties nog bezoeken en de concrete mogelijkheden te beoordelen.

Wordt het drukker in de Broekermeerstraat?

Door de bedachte maatregelen op de kruispunten van de Hoofdweg bij de N201 en met de Burgemeester Pabstlaan ontstaat er extra ruimte om de bestaande doorstromingsproblemen op de Hoofdweg oostzijde te verminderen. Dat betekent overigens niet dat het op de Broekermeerstraat drukker wordt.

Laat het verkeersmodel een stijging zien in de Starmeerstraat en Purmerstraat?

Tijdens de inloopavond is er verteld dat er nog geen duidelijke reden is voor de stijging. Later is duidelijk geworden dat er in het model onvoldoende rekening is gehouden met de wegversmalling in de straat. Deze versmalling zorgt ervoor dat de vervangende route geen voor de hand liggend alternatief is.

Zorgt de knip in de Hoofdweg-westzijde voor een verschuiving naar de Hoofdweg-oostzijde?

Door de bedachte maatregelen op de kruispunten van de Hoofdweg bij de N201 en de Burgemeester Pabstlaan ontstaat extra ruimte om de bestaande doorstromingsproblemen op de Hoofdweg oostzijde te verminderen. Hiermee wordt de Hoofdweg oostzijde een aantrekkelijke keuze voor verkeer dat niet meer via de Hoofdweg westzijde kan rijden.

Hoe dragen de verkeersmaatregelen bij aan betere doorstroming van het verkeer en hoe wordt de veiligheid voor fietsers daarbij gegarandeerd?

De verkeersmaatregelen zorgen voor meer ruimte op de weg (Hoofdweg westzijde) en een betere doorstroming (Hoofdweg Oostzijde). Zo wordt de Hoofdweg aan de westzijde afgesloten, waardoor het verkeer vanaf de afrit en uit Hoofddorp-Noord gebundeld wordt en via twee rijstroken efficiënter kan doorrijden. Nu wordt het verkeer daar nog vanaf de Wijkermeerstraat en de Hoofdweg westzijde met maar één rijstrook verwerkt.

Bij het kruispunt van de Hoofdweg en de Pabstlaan komt meer ruimte doordat er aan de westkant geen verkeerslichten meer nodig zijn. Dit maakt het verkeer op het kruispunt soepeler. Het westelijke deelkruispunt kan straks zonder verkeerslichten werken, omdat de Hoofdweg westzijde rustiger wordt.

Voor de fietsers blijft het veilig. Het kruispunt aan de westkant wordt opnieuw ingericht met een veilig ontwerp. Een veilige oversteek voor fietsers is een belangrijk uitgangspunt in dat ontwerp, dat nog wordt uitgewerkt.

Wat worden de fietsroutes naar de Gamma en de supermarkt?

De fietsroutes via de Wijkermeerstraat en de Noordmeerstraat blijven hetzelfde. Door de nieuwe inrichting en het omleiden van vrachtverkeer wordt de Wijkermeerstraat ook veiliger voor fietsers. Voor fietsers uit de nieuwe woonwijk wordt de route naar de bouwmarkt nog verder uitgewerkt. Veiligheid blijft daarbij belangrijk.

Hoe worden fietsers begeleid bij de oversteek van de brug in de Hoofdvaart bij de Pabstlaan?

Het ontwerp hiervoor wordt nog gemaakt. De verkeersveiligheid en een veilige oversteekplaats voor fietsers zijn hierin belangrijke uitgangspunten.

Kan er in plaats van een bussluis geen verbod voor vrachtwagens of een wegversmalling komen?

Deze oplossing is bekeken. Het verminderen van de verkeersdruk van het westelijke kruispunt met de Pabstlaan maakt noodzakelijk dat ook personenauto's met de knip worden tegengehouden.

Heeft de gemeente telgegevens van het verkeer op de Hoofdweg?

Nee, de gemeente heeft geen meet- en telgegevens.

Rijdt er straks meer verkeer van de n201 via de Wijkermeerstraat en de Hoofdweg naar het centrum?

Het is niet de verwachting dat de route vanaf de verlegde afrit via de Wijkermeerstraat en de Hoofdweg westzijde als hoofdroute naar het centrum gebruikt wordt. De route via de Hoofdweg oostzijde is directer. Voor verkeer vanuit het westen is de Kruisweg een meer directe en snellere route.

Parkeren

Verdwijnen de parkeerplaatsen in de Noordermeerstraat?

Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk. Insteekhavens worden vervangen door langsparkeervakken om de weg te verbreden. Hier kunnen auto's fileparkeren.

Hoe komt het verkeer van Schiphol/A4?

Deze route verandert niet. Het verkeer vanaf Schiphol en de A4 rijdt grotendeels via de noordelijke afrit op het noordelijke kruispunt. Dit verkeer rijdt richting het centrum de Hoofdweg-Oostzijde op. Als de bestemming het bedrijventerrein of de nieuwe woningen is, wordt via het tweede kruispunt de Hoofdweg-Westzijde gekozen. En dan is het mogelijk om rechtsaf de nieuwe parallelweg op te gaan.