Zorg of ondersteuning via Wmo

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat u kan blijven meedoen in de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dat kan bijvoorbeeld door hulp bij het huishouden, aanpassingen in huis of vervoer. Kunt u deze zorg of ondersteuning niet van familie, vrienden of buren krijgen? Meld uw hulpvraag en vul het formulier in. Ook als u uw indicatie wilt verlengen. U heeft hiervoor DigiD nodig.

Hoe werkt de Wmo?

In onderstaande video wordt uitgelegd wat de Wmo is. Ook krijgt u informatie over de eigen bijdrage en wat het Centraal Administratie Kantoor (CAK) doet.

De Wmo en het CAK. Zo werkt het.

By showing the video you accept the terms and conditions and privacy policy of Youtube.

Welke zorg kan ik aanvragen?

Dit soort zorg en ondersteuning kunt u aanvragen:

  • Wonen: bijvoorbeeld een traplift, tillift of verhuisindicatie.
  • Vervoer: bijvoorbeeld een RegioRijderexterne-link-icoon, vervoerspas of scootmobiel.
  • Rolstoel: bijvoorbeeld een elektrische rolstoel of handbewogen rolstoel.
  • Huishoudelijke hulp: bijvoorbeeld begeleiding bij het huishouden of financiële tegemoetkoming.
  • Begeleiding: bijvoorbeeld begeleiding (aan huis), dagbesteding of kortdurend verblijf.
  • Gehandicaptenparkeerplaats.
  • Gehandicaptenparkeerkaart.

Hoe vraag ik zorg of ondersteuning aan?

Vul het formulier in

Klik op de knop Wmo-melding doen bovenaan de pagina. Log in met DigiD en vul daarna het formulier in.

Dit heeft u nodig bij het invullen van het formulier:

  • Uw DigiD.
  • In het formulier selecteert u dat u zorg of ondersteuning wilt aanvragen.
  • In het formulier omschrijft u waarom u hulp nodig heeft.
  • De contactgegevens van een begeleider als u die heeft.
  • Documenten zoals een verslag van een begeleider, of een foto van uw situatie thuis als dat van toepassing is.

Let op in de volgende situaties:

  • U doet een verzoek voor kinderen tot 18 jaar. Ouders (of daartoe bevoegd gezag) kunnen de melding doen via hun eigen DigiD.
  • U of degene voor wie u Wmo aanvraagt, heeft geen DigiD. Neem telefonisch contact op via 0900 1852.

Heeft u moeite met het invullen van het formulier? U kunt hulp krijgen van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner is onafhankelijk en u hoeft er niet voor te betalen.

Gesprek met een casemanager

De casemanager kijkt eerst wat u zelf of met hulp van uw buren of familie kunt doen. Misschien is er iemand die u kan helpen in de huishouding of u naar een activiteit kan brengen. 

Er wordt ook gekeken of er algemene voorzieningen zijn die u kunnen helpen, zoals een maaltijdondersteuningexterne-link-icoon of maatjesproject. Lukt dat niet? Dan kijkt de casemanager naar andere oplossingen, zoals een voorziening op maat. Dit heet een maatwerkvoorziening. Dit is hulp dat past bij uw persoonlijke situatie. Dit kan bijvoorbeeld zorg, een hulpmiddel of een aanpassing van uw woning zijn. Om een voorziening op maat te krijgen, heeft u toestemming van de gemeente nodig. De gemeente neemt dit besluit op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). U krijgt hierover een brief.

Wat is het proces?

De gemeente handelt uw melding voor zorg of ondersteuning binnen 8 weken af. Als het langer duurt, laten wij u dit weten.

Dit kunt u binnen 8 weken verwachten:

  1. U doet een online Wmo-verzoek door het formulier in te vullen en te versturen.
  2. Een casemanager van de gemeente belt u om uw melding te bespreken. Samen met u wordt een afspraak ingepland voor een gesprek. Dit heet een keukentafelgesprek.
  3. U heeft een keukentafelgesprek bij u thuis. We praten over uw situatie en waar u tegenaan loopt. Eerst kijken we wat u zelf of met hulp van uw familie of buren kunt doen. Daarna kijken we naar andere oplossingen, zoals een algemene voorziening. Past dit niet bij u? Dan kijken we naar een maatwerkvoorziening via de Wmo. We bespreken dan of zorg in natura of een persoonsgebonden budget (pgb) bij u past. Bij zorg in natura krijgt u zorg. Bij een pgb regelt u dat zelf. We maken daar met u afspraken over.
  4. U ontvangt binnen 2 weken een verslag van het keukentafelgesprek. Het verslag heet een plan van aanpak. In dit verslag beschrijven we mogelijke oplossingen. U geeft aan of u dit via e-mail, per post of in de berichtenbox van MijnOverheid wilt ontvangen.
  5. We vragen u het plan van aanpak te ondertekenen en naar ons terug te sturen. U kunt hiermee ook een aanvraag doen.
  6. Binnen 2 weken nadat u het ondertekende plan van aanpak heeft teruggestuurd, ontvangt u het besluit. Dit heet een beschikking.
  7. In het besluit staat of u gebruik kunt maken van Wmo. Als u gebruik kunt maken van Wmo, dan krijgt u een beschikking voor bepaalde of onbepaalde tijd. Als dit niet kan, dan denken we mee of er een andere oplossing voor uw vraag is. En welke organisaties u verder kunnen helpen. Uw dossier wordt dan gesloten.
  8. Kunt u gebruik maken van Wmo? Dan neemt de zorgaanbieder of leverancier contact met u op. U hoort wanneer de zorg start of wanneer uw hulpmiddel geleverd kan worden.

Wat is een indicatie en wat doe ik als mijn indicatie afloopt?

Een indicatie is een besluit over de zorg die u nodig heeft. De indicatie krijgt u voor een bepaalde of onbepaalde periode.

Heeft u na afloop van de indicatie langer zorg of ondersteuning nodig? Vul uiterlijk 8 weken voor uw indicatie afloopt het formulier opnieuw in.

Hoeveel eigen bijdrage moet ik betalen en waarom?

Voor zorg of ondersteuning vanuit de Wmo betaalt u soms een eigen bijdrage. De eigen bijdrage is € 20,60 per maand per huishouden.

U ontvangt elke maand een rekening van het Centraal Administratie Kantoor (CAK)externe-link-icoon voor uw eigen bijdrage. U betaalt deze via een automatische incasso. U betaalt dus niet aan de gemeente.

Door de eigen bijdrage is zorg en ondersteuning betaalbaar voor alle inwoners van de gemeente die het nodig hebben.

Vanaf 1 januari 2026 is de eigen bijdrage inkomensonafhankelijk. Zodra hier meer over bekend is, zullen we het op deze pagina delen.

Veelgestelde vragen

Heeft u alleen persoonlijke verzorging of verpleging nodig? Deze vorm van zorg noemen we wijkverpleging. U vraagt dit aan bij uw zorgverzekeraar.

U kunt beschermd wonen als u geestelijke problemen heeft en als de ondersteuning thuis niet meer voldoende is. U vraagt beschermd wonen aan bij gemeente Haarlemexterne-link-icoon. Lees meer informatie over beschermd wonen op Regelhulp.nlexterne-link-icoon.

U betaalt geen eigen bijdrage voor deze hulp vanuit de Wmo:

  • Vervoer met RegioRijderexterne-link-icoon. U betaalt een prijs per gereden rit. Deze prijs kunt u vergelijken met de kosten van het openbaar vervoer. U betaalt het bedrag aan RegioRijder via een automatische incasso.
  • Voor een rolstoel. U betaalt geen eigen bijdrage als u de rolstoel langdurig nodig heeft. Voor sommige accessoires kan wel een eigen bijdrage gevraagd worden. Heeft u tijdelijk een rolstoel nodig? Dan kunt u die lenen bij de thuiszorgwinkel. Dit wordt vaak vergoed door de verzekering. Bekijk de website van thuiszorgwinkel Medipointexterne-link-icoon voor meer informatie.

In deze situaties betaalt u geen eigen bijdrageexterne-link-icoon.

Krijgt u hulp via de Wmo? Dat kan op 2 manieren geregeld worden: zorg in natura of een persoonsgebonden budget.

Zorg in natura (zin)

Met zorg in natura regelt de gemeente alles voor u. De gemeente zoekt een zorgaanbieder uit die het beste bij u past en waarmee de gemeente een contract heeft afgesloten. De gemeente regelt de administratie.

Wilt u weten welke zorg er ingekocht is door de gemeente? Dit kunt u opzoeken op beschikbaarheidswijzer.nlexterne-link-icoon

Persoonsgebonden budget (pgb)

Met een persoonsgebonden budget bent u verantwoordelijk om zelf de zorg te regelen. U koopt bijvoorbeeld de zorg in, doet de administratie en stelt contracten op. Lees meer informatie over het persoonsgebonden budget (pgb)externe-link-icoon.

De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt zorg voor mensen die veel zorg nodig hebben. Bijvoorbeeld voor mensen die wonen in een verpleeg- of verzorgingshuis of een woonvorm in de gehandicaptenzorg. Het geldt ook voor mensen die een ernstige psychische ziekte hebben. 

Lees meer informatie over intensieve zorg op de website van Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)externe-link-icoon. Het CIZ onderzoekt of u recht heeft op zorg voor een langere tijd.

U geeft de klacht door bij de zorgverlener of organisatie die uw zorg of hulp levert. Zij zijn hier verantwoordelijk voor. Verloopt dit niet goed? Neem dan contact op met de gemeente via 0900 1852.

U kunt dit melden bij gemeente Haarlemmermeer op de pagina Vermoeden van zorgfraude meldenexterne-link-icoon.

Kunt u niet ver lopen? En is het daarom nodig dat u dichtbij parkeert? Dan kunt u misschien een gehandicaptenparkeerkaart en/of een gehandicaptenparkeerplaats krijgen.

Waar vind ik meer informatie?

Heeft u een aanvraag gedaan of een lopende indicatie, en heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met uw casemanager. De casemanager voert het keukentafelgesprek met u, doet het onderzoek, schrijft het plan van aanpak en neemt uiteindelijk het besluit. Ook kan de casemanager u helpen als u er niet uitkomt met de zorgaanbieder. De contactgegevens van uw casemanager staan bovenaan de brief Wmo-beschikking die u heeft ontvangen. Heeft u het telefoonnummer niet? Dan kunt u bellen naar 0900 1852.

U kunt ook hulp krijgen van een cliëntondersteunerexterne-link-icoon. De cliëntondersteuner is onafhankelijk en u hoeft er niet voor te betalen.

Kijk voor algemene informatie over de Wmo op de website van de Rijksoverheidexterne-link-icoon.