Begeleiding

Heeft u een beperking en hulp nodig in het dagelijks leven? Bijvoorbeeld bij de administratie, hulp in de huishouding of het nuttig invullen van de dag. Dan komt u misschien in aanmerking voor begeleiding.

Welke vormen van begeleiding zijn er?

Er zijn verschillende vormen van begeleiding. Begeleiding wordt individueel of in een groep (dagbesteding) gegeven.

Voorbeelden van begeleiding zijn:

  • Hulp thuis bij praktische zaken: de administratie, een dag- of weekplanning maken, het omgaan met apparaten, het organiseren van uw huishouden.
  • Hulp bij contacten met lotgenoten en mensen in de omgeving.
  • Dagbesteding voor ouderen.
  • Informatie en geheugentraining voor mensen met geheugenproblemen.
  • Dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking.
  • Dagbesteding voor mensen met een psychiatrische aandoening.

Wat doe ik als mijn indicatie bijna afloopt?

Heeft u een indicatie voor begeleiding die dit jaar afloopt? Dan hoeft u het meldingsformulier niet in te vullen. Neem 2 maanden voor het aflopen van uw indicatie contact op met uw zorgaanbieder.

Wat kost begeleiding?

Voor begeleiding betaalt u een eigen bijdrage. Hoeveel? Dat hangt af van uw inkomen, uw eigen vermogen en de kosten van de begeleiding. U betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Lees meer informatie over de eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen en veel gestelde vragen over de eigen bijdrage.

Hoe blijf ik op de hoogte van mijn verzoek?

Voor het invullen van het meldingsformulier heeft u DigiD nodig. Bent u getrouwd of woont u samen? Dan is ook de DigiD van uw partner nodig. Voor kinderen tot 18 jaar kunnen de ouders (of daartoe bevoegd gezag) de melding doen via hun eigen DigiD.

  • U vult het formulier in.
  • Een medewerker van de gemeente belt u om uw vraag te bespreken.
  • Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. Het gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt.
  • Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen. Bijvoorbeeld met hulp van uw familie of buren. Lukt dat niet? Dan kijken we naar andere oplossingen. We maken daar met u afspraken over.
  • De gemeente verwerkt uw aanvraag binnen 8 weken.

Heeft u een vraag over de werkwijze van de sociale dienstverlening van de gemeente? Dan neemt u telefonisch contact op via 0900 1852.