Gehandicaptenparkeerplaats

Kunt u in de buurt van uw huis moeilijk parkeren? En heeft u een parkeerkaart voor bestuurders? Dan kunt u, voor de openbare weg, een parkeerplaats voor gehandicapten aanvragen.

Wat is een gehandicaptenparkeerplaats?

Een gehandicaptenparkeerplaats is een parkeerplaats die voor uw auto is gereserveerd. Bij de parkeerplaats staat een bord met daarop het kenteken van uw auto.

  • U krijgt alleen een gehandicaptenparkeerplaats als er in uw buurt regelmatig weinig vrije parkeerplaatsen zijn. Ook moet u al een gehandicaptenparkeerkaart als bestuurder hebben.
  • Heeft u een passagierskaart? Dan kunt u geen parkeerplaats aanvragen.
  • Heeft u geen gehandicaptenparkeerkaart? Kijk voor meer informatie op de pagina Gehandicaptenparkeerkaart.
  • Kunt u parkeren op eigen terrein? Bijvoorbeeld in een garage of carport, of op de oprit? Dan komt u niet in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerplaats.

Hoe wijzig ik het kentekenbord van mijn vaste gehandicaptenparkeerplaats?

Heeft u al een gehandicaptenparkeerplaats en krijgt u een nieuwe auto? Klik dan op de knop Aanvragen om door te geven dat uw kenteken gaat veranderen. Na het invullen en versturen van het formulier neemt een medewerker van de gemeente de wijziging in behandeling.

  • Een wijziging van het onderbord met kenteken kost geld. Bekijk wat een gehandicaptenparkeerkaart kost.
  • De gemeente plaatst het nieuwe kenteken op het bord van uw gehandicaptenparkeerplaats.
  • Is de nieuwe auto er al maar is de aanvraag van het nieuwe kentekenbord nog in behandeling? Dan neemt u telefonisch contact op via 0900 1852.

Wat kost een gehandicaptenparkeerplaats?

  • Een gehandicaptenparkeerplaats kost € 432,75.
  • Een wijziging van het onderbord met kenteken kost € 91,45.
  • Het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats binnen de gemeente kost € 225,90.
  • Heeft u een minimuminkomen? Dan krijgt u deze kosten misschien vergoed als bijzondere bijstand.

Hoe blijf ik op de hoogte van mijn verzoek voor een gehandicaptenparkeerplaats?

  • Na het invullen van het formulier, ontvangt u een bevestiging. 
  • In de ontvangstbevestiging vragen we gegevens van u op en ontvangt u de factuur voor de aanvraag.
  • De gemeente probeert uw aanvraag binnen 8 weken te beoordelen.

Heeft u een vraag over de werkwijze van de sociale dienstverlening van de gemeente? Dan neemt u telefonisch contact op via 0900 1852.