Jaap Schotanus en Gert van Oort gehurkt voor een veld olifantsgras met ieder een straatsteen in de hand.

Winnaar SHARE Award maakt beton voor een betere wereld

16 oktober 2023
Duurzaamheid, Ondernemers

“Dat we in 2017 bij de genomineerden hoorden, vonden we al geweldig. Hoe mooi is het dat we nu in de prijzen vallen!” aldus een vergulde Jaap Schotanus. Hij is samen met Gert van Oort directeur van Bio Bound, winnaar van de SHARE Award 2023. Dit bedrijf in Cruquius maakt betonproducten voor de buitenruimte van gerecycled betonpuin en lokaal geteeld olifantsgras. En dat is stukken milieuvriendelijker dan gewoon beton.

Hij ziet het als een beloning voor de gezamenlijk inspanning van Bio Bound én haar partners, benadrukt Jaap Schotanus aan de telefoon. “We doen het echt samen.” Bio Bound is in 2016 zelfs ontstaan dankzij een idee van één van die partners, Gert-Jan Petrie. Deze boer verbouwt in de omgeving van Schiphol olifantsgras omdat dit de fijne eigenschap heeft dat het ganzen weert. “Gert-Jan had bedacht dat dit gras onder meer gebruikt kon worden als versterking van beton. Ik zit al mijn hele leven in de betonsector en zag het eerlijk gezegd niet zitten. Maar tot mijn verbazing had hij een antwoord op al mijn bezwaren.” Zo werd het zaadje geplant voor wat nu Bio Bound is.

Vermindering van CO2

Bio Bound maakt betonproducten zoals tegels, straatstenen, trottoirbanden, straatmeubilair en betonplaten voor fiets- en wandelpaden. Die producten zijn ‘circulair’ en ‘biobased’, dat wil zeggen: gemaakt van gerecycled betonpuin aangevuld met olifantsgras. En dat is veel minder milieubelastend dan gewoon beton. “Het mooie is dat olifantsgras tijdens de groei ook nog eens veel CO2 uit de lucht opneemt. Die CO2 wordt langdurig in het beton opgeslagen. Zo dragen we bij aan de CO2-reductie. Tot slot nemen we onze producten aan het eind van hun levensduur weer terug om ze te recyclen.”

Roepende in de woestijn

Een mooi product hebben is één ding, het verkopen een ander. “We voelden ons in het begin soms een roepende in de woestijn”, aldus Schotanus. “De nominatie voor de SHARE Award in 2017 was een fijne opsteker. En de gemeente Haarlemmermeer kocht in dat jaar tien zitbankjes, dat was ook mooi. Maar we hadden grotere opdrachten nodig.”

Jaap Schotanus (links) en Gert van Oort met op de achtergrond het olifantsgras. Foto: Jur Engelchor

Schiphol Trade Park

Die grote opdracht kwam er – in de vorm van Schiphol Trade Park. Ontwikkelaar SADC en wegenbouwer KWS maken van Schiphol Trade Park het meest duurzame logistieke bedrijventerrein ter wereld. “Ze wilden wel met ons in zee, alleen hadden wij nog geen officiële certificering. ‘Hoe lang duurt het voordat jullie die hebben?’ vroegen ze. ‘Een jaar’, zeiden wij. Zij hebben toen echt hun nek uitgestoken door voor ons te kiezen. Inmiddels hebben wij onze NEN-certificering en leveren we alle betonnen bestratingsmaterialen voor de buitenruimte van Schiphol Trade Park.”

Eén schaap

En als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Bio Bound levert inmiddels betonproducten voor fiets- en voetpaden, bestratingen en zitelementen in verschillende gemeenten. “Schiphol heeft onlangs ook een eerste opdracht gegeven. We gaan zeker doorgroeien. Bio Bound bestaat nu uit zes mensen. Wij zijn geen fabriek, wij hebben de receptuur en laten de producten door onze ketenpartners maken. Andere partijen in Nederland hebben ook interesse om die te verkopen, dus ook op die manier denken wij te kunnen groeien.”

Positieve impact

Zijn streven is beton te maken met nul schade aan het milieu. “En wie weet zelfs met een positieve impact. Mooie betonproducten maken is mijn lust en mijn leven. Wij hebben onlangs een bank gemaakt voor het nieuwe Gemaalpark Leeghwater in Buitenkaag. Ziet er prachtig uit, ben ik hartstikke trots op. Maar het geeft een heel goed gevoel als je weet dat je niet alleen iets maakt waar mensen nu iets aan hebben, maar dat je óók meehelpt deze aarde in de toekomst leefbaar te houden.”

Juryrapport

De jury van de SHARE Award noemt Bio Bound een ‘toonbeeld van circulair duurzaam ondernemen met durf en daadkracht in de breedste zin van het woord’. Ook de samenwerking met een uitgebreid netwerk (lokale) partners, de brede toepasbaarheid van het Bio Bound-concept en de voortdurende gerichtheid op innovatie zijn voor de jury redenen om de SHARE Award toe te kennen aan Bio Bound. De prijs wordt op 16 november tijdens SHARE Meets uitgereikt door wethouder Marja Ruigrok (Economische Zaken).

Lees hier het artikel over SHARE Meets.externe-link-icoon

Aanmelden voor deze bijeenkomst kan hier.externe-link-icoon

SHARE Haarlemmermeer is een innovatief netwerk van de gemeente Haarlemmermeer en bedrijven om ervaringen en duurzame inspiratie te delen.