Samen werken aan de toekomst van werk en onderwijs in Haarlemmermeer
Ruim honderddertig deelnemers kwamen samen in Hotel Van der Valk Schiphol voor het symposium ‘De toekomst van werk en onderwijs in Haarlemmermeer’. Ondernemers, onderwijsprofessionals en studenten gingen met elkaar in gesprek over de veranderingen op de arbeidsmarkt en de rol van onderwijs daarin. Het symposium stond onder leiding van dagvoorzitter Marijn Plomp. De aftrap werd gedaan door wethouder Charif El Idrissi.
In zijn opening benadrukte de wethouder dat de arbeidsmarkt snel verandert: sommige banen verdwijnen, maar er komen ook veel nieuwe bij, vooral door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Dat vraagt volgens hem om een goede samenwerking tussen onderwijs en werkveld. “Dit symposium is niet alleen om te luisteren, maar vooral om ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren. Alleen samen kunnen we bouwen aan een toekomstige arbeidsmarkt die kansen biedt en waar niemand onvrijwillig aan de kant staat,” aldus de wethouder.
Generaties en kansen
Keynotespeaker was de bevlogen Arjan Elbers, die veel ervaring heeft met internationaal recruitment. Hij liet zien dat het tekort aan personeel de komende jaren alleen maar groter wordt. Tegelijk verschillen generaties sterk van elkaar. Jongeren werken en leren anders: ze willen meer persoonlijke aandacht, wisselen vaker van baan en vragen veel feedback. Oudere generaties werken doorgaans stabieler. Volgens Elbers moeten organisaties daarom breder kijken naar arbeid. Zo kunnen alumni, statushouders, pensionado’s en gig-werkers worden ingezet, vooral bij repeterende functies.
Ook gaf hij tips voor betere werving, zoals meer netwerken, stagedivedagen voor docenten, samenwerking in learning labs en het benutten van alumni als waardevolle groep. Hij wees erop dat er in het mbo maar liefst 422 opleidingsprofielen zijn, waarvan veel goed aansluiten bij beroepen waar nu grote tekorten bestaan.
Discussie en stellingen
Na de keynote volgde een levendig gesprek aan de hand van vier stellingen:
- Bij “Gras is groener bij de buren” waren deelnemers het erover eens dat je veel kunt leren van andere landen, mits je met een brede blik kijkt.
- “Robots zijn beter dan mensen” zorgde voor nuance: robots zijn handig voor repeterend werk of schoonmaak, maar mensen blijven onmisbaar in sectoren waar persoonlijk contact centraal staat.
- De stelling “Regelgeving belemmert de arbeidsmarkt” riep herkenning op bij studenten. Zij ervaren soms dat regels hun leerproces in de weg staan. Ook blijkt dat jongeren vaak meerdere bijbanen combineren.
- Tot slot werd “Automatisering maakt ons dom” besproken. De conclusie: automatisering kan ertoe leiden dat mensen minder nadenken, maar het kan ons juist ook slimmer maken. AI en technologie scheppen ruimte voor creativiteit en belangrijke taken, mits opleidingen studenten leren dit bewust en effectief te gebruiken.
Samenwerking als sleutel
Aan het eind benadrukte wethouder El Idrissi dat samenwerking de sleutel is: “De gemeente speelt hier zelf ook een rol in. Zo is de stagevergoeding bij ons gelijkgetrokken voor mbo- en hbo-studenten. Daarmee willen wij drempels wegnemen en gelijke kansen bieden. Maar als gemeente willen wij vooral de scherpe kantjes van de samenwerking wegnemen zodat ondernemers en onderwijs elkaar makkelijker weten te vinden.”
De directeur van het NOVA college, Harrie Bemelmans, kreeg daarna het woord om de aandacht op de noodzaak van stages te vestigen. Hij riep op om studenten de kans te geven hun diploma te behalen, vooral niveau 2-studenten goede begeleiding in een veilige leer-werkplek te bieden en samen met scholen te zoeken naar oplossingen als begeleiding ontbreekt. En de directeur van het Airport college, Gideon Eimers, deelde een goed voorbeeld: de driehoeksverhouding tussen student, school en stagebedrijf, met afspraken vastgelegd in een stage-guideline. Deze guideline benadrukt begeleiding, leerdoelen, veiligheid, arbeidsomstandigheden en wederzijdse verwachtingen.
Het symposium liet zien dat er veel uitdagingen zijn, maar ook kansen. Door samen te werken kunnen onderwijs en arbeidsmarkt in Haarlemmermeer zich voorbereiden op een toekomst waarin iedereen kan meedoen en de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan weerstaan.