Restaurant Den Burgh, de enige langgevelboerderij

01 augustus 2022
Geschiedenis

Het is een van de eerste boerderijen die na de drooglegging van het Haarlemmermeer is gerealiseerd. De eerste Zeeuwse langhuis of langgevelboerderij in onze gemeente. Wat begon als een boerderij voor akkerbouw is nu een restaurant. Restaurant den Burgh in Hoofddorp is genomineerd voor de verkiezing Monument van het Jaar 2022. Stemmen kan tot en met 23 augustus.

Stella van Heezik, hoofd van de afdeling communicatie, fondsenwerving en vrienden van Stadsherstel Amsterdam en Willem van Iterson, projectleider en als architect betrokken bij de restauratie van boerderij Den Burgh zijn enthousiast over de nominatie van ‘hun’ boerderij. “Wij zijn beiden vanaf het begin van de restauratie betrokken geweest bij deze boerderij”, zegt Stella van Heezik. “Bij de aankoop en de wijziging van het bestemmingsplan. Willem heeft als architect het ontwerp gemaakt voor de verbouwing en de aanbouw van deze boerderij.”

Boerderij Den Burgh stamt al uit 1859. Foto: Kees van der Veer.

Eerste boerderij

Boerderij Den Burgh was oorspronkelijk, de naam zegt het al, een boerderij. Willem van Iterson: “Het was een van de eerste boerderijen die na de drooglegging van het Haarlemmermeer is gerealiseerd. Het meer moest drooggelegd worden, want vooral met storm zorgde het water voor overlast door overstromingen in Amsterdam. De drooglegging heeft vier jaar geduurd, van 1848 tot en met 1852. Na de drooglegging moest de grond eerst geschikt gemaakt worden voor bebouwing en voor bewerking door boeren. Het land werd vooral gekocht door rijke Amsterdammers die er een boerderij op zetten. Deze boerderij stamt uit 1859. Deze landerijen werden verpacht aan boeren om het land te bewerken. De tweede bewoners van deze boerderij, de familie Biesheuvel, heeft er gewoond tot 1998, het jaar dat de boerderij werd overgenomen door de gemeente. In 2008 is het pand een monument geworden. Bij de opening was een oud-bewoner van de boerderij aanwezig. Erg bijzonder.”

Restauratie

In 2012 heeft Stadsherstel Amsterdam de boerderij gekocht. Stella van Heezik: “Er stonden twee grote loodsen op het terrein. Het was de bedoeling om daar broedplaatsen voor kunstenaars van te maken. Dat paste niet in de plannen van de gemeente en bovendien moesten de loodsen afgebroken worden vanwege asbest. In 2013 is de boerderij gerestaureerd, maar al ver daarvoor waren wij betrokken bij de planontwikkeling. Dat kwam omdat het hele gebied opnieuw ontwikkeld moest worden. De gemeente Haarlemmermeer vroeg of wij iets konden met dit gebied en dat konden wij zeker! Maar eerst moest het bestemmingsplan gewijzigd worden. Toen wij eigenaar werden van het pand, konden we gelijk met de restauratie beginnen, want het voorwerk was al gedaan.”

De enig overgebleven Zeeuwse langhuis of langgevelboerderij in Haarlemmermeer. Foto: Kees van der Veer.

Duurzaam

Voor de transformatie tot restaurant is boerderij Den Burgh altijd een akkerbouwboerderij geweest. Willem van Iterson: “Het is de eerste Zeeuwse langhuis of langgevelboerderij in Haarlemmermeer, met veel ornamenten. Dat straalt luxe uit. Het kost geld en tijd om die ornamenten aan te brengen. Het thema van open monumentendag ‘Duurzaam duurt het langst’ komt op verschillende manieren terug. Ondanks dat 2013 nog niet hét moment was om echt duurzaam te bouwen, is de boerderij aan de binnenzijde helemaal geïsoleerd en is er vloerverwarming. Maar ook het feit dat de boerderij er nog in zijn oorspronkelijke vorm staat, laat duurzaamheid zien.”

Stella van Heezik: “Stadsherstel Amsterdam is een duurzame organisatie. Wij investeren in de lange termijn. Panden die we aankopen moeten we minimaal vijftig jaar kunnen gebruiken. Daarvoor is een duurzame samenwerking met de ondernemers nodig, gebaseerd op vertrouwen. Zodat het pand blijft wat het is en er niet gelijk iets anders in komt. We verkopen nooit panden, maar verhuren ze en onderhouden ze. Zo weten we dat het behouden blijft voor de toekomst. We hebben meerdere monumenten in de gemeente gered en we staan klaar om er nog meer te redden. We zijn nu bezig met de restauratie van een schoorsteen met ketelhuis in Rijsenhout.”

Boerderij Den Burgh: van akkerbouwboerderij naar restaurant. Foto: Kees van der Veer.

Bijzonder

Boerderij Den Burgh is een van de eerste boerderijen die gebouwd is in de polder. “De boerderij staat er voor een groot deel nog bij als toen deze werd gebouwd: vrijstaand, de enige Zeeuwse langhuis of langgevelboerderij die over is in Haarlemmermeer. De andere langgevelboerderijen zijn gesloopt. Het is een aantrekkelijk gebouw waar je bijvoorbeeld een bedrijfsborrel kan houden, kan vergaderen en lekker kan eten. De hoofdopzet van de tuin is ook op historie gebaseerd.”

Waarom stemmen op boerderij Den Burgh?

Stella van Heezik: “Dit monument laat heel goed de geschiedenis van de polder zien. Met deze boerderij begon het leven in de polder. Iedereen kan ervan genieten; je fietst er op zondag met je kinderen naar toe, je geeft er je trouwfeest, of je schuift aan voor de lunch.”

Stemmen voor het Monument van het Jaar

Het thema van Open Monumentendag dit jaar is duurzaamheid. Aan de hand van dit thema heeft de Erfgoedcommissie Haarlemmermeer drie monumenten geselecteerd voor de verkiezing Monument van het Jaar 2022: Boerderij Blauhek in Spaarnwoude, het Fort van Hoofddorp en Restaurant Den Burgh in Hoofddorp. Inwoners kunnen tot en met 23 augustus stemmen op hun favoriet via het stemformulierexterne-link-icoon.  Tijdens Open Monumentendag (het weekend van 10 en 11 september) maakt wethouder Marja Ruigrok de winnaar bekend.