Twee vrouwen bekijken documenten.

Niemand staat er alleen voor bij geldzorgen

19 november 2025
Nieuws

Iedereen kan te maken krijgen met geldzorgen. Soms door onverwachte gebeurtenissen, soms omdat het overzicht even kwijt is. De gemeente Haarlemmermeer wil dat niemand daar alleen voor staat. Met het nieuwe Beleidsplan Schuldhulpverlening zetten we belangrijke stappen om inwoners beter, sneller en persoonlijker te helpen bij financiële problemen.

“We willen dat inwoners weten: je staat er niet alleen voor,” zegt wethouder Charif El Idrissi (Werk en Inkomen). “Als schulden zich opstapelen, is het vaak moeilijk om de eerste stap te zetten. Daarom zorgen we dat hulp dichtbij is, met mensen die luisteren en samen zoeken naar oplossingen die écht werken.” Naast het nieuw beleidsplan gaat de gemeente per 1 januari 2026 de uitvoering grotendeels zelf doen.

Wat verandert er?

Tot nu toe werd de schuldhulpverlening vooral uitgevoerd door externe organisaties waarmee de gemeente samenwerkt. Dat werkte goed, maar we zien dat het voor sommige inwoners fijner is om directer contact te hebben met de gemeente zelf. Daarom gaat de gemeente de schuldhulpverlening deels zelf uitvoeren.

Daar vertelt wethouder El Idrissi trots over: “Wij kunnen er nu bovenop zitten. Vanaf 2026 doen we de intake, stabilisatie en nazorg in eigen beheer. Dat betekent dat inwoners straks dichter bij huis geholpen kunnen worden. Op een laagdrempelige en persoonlijke manier met korte lijnen naar andere vormen van ondersteuning, die door of via de gemeente, worden aangeboden.”

Voor ondernemers en zzp’ers blijft de hulp via een gespecialiseerde externe organisatie lopen. Voor inwoners die al in het traject zitten voor 1 januari verandert er ook niets. Zij blijven geholpen worden door de organisatie waar zij nu contact mee hebben.

Twee vrouwen bekijken documenten.

Met het nieuwe Beleidsplan Schuldhulpverlening zetten we belangrijke stappen om inwoners beter, sneller en persoonlijker te helpen bij financiële problemen. Foto: Shutterstock

Drie richtingen: voorkomen, aanpakken en oplossen

Het beleidsplan richt zich op drie actielijnen die elkaar versterken:

  1. Schulden voorkomen

    We willen problemen vóór zijn. Dat doen we door samen te werken met vrijwilligersorganisaties zoals Humanitas en Schuldhulpmaatje, door financiële begeleiding te bieden aan statushouders en door jongerenprojecten op te zetten.

    Ook wordt gewerkt aan terugvalpreventie: zorgen dat iemand niet opnieuw in de problemen komt.

  2. Schulden aanpakken en beperken

    In 2027 wil de gemeente de vroegsignalering verder uitbreiden. Dat betekent dat we mensen met betalingsachterstanden sneller in beeld krijgen – bijvoorbeeld via woningcorporaties of energiebedrijven – zodat we direct hulp kunnen aanbieden. Daarnaast wordt samengewerkt met het CAK (Centraal Administratie Kantoor) om ook mensen met langdurige zorgpremieschulden te bereiken.

  3. Schulden snel en duurzaam oplossen

    Een schuld oplossen is meer dan rekeningen betalen. Het gaat ook om rust en perspectief. Daarom blijft de succesvolle aanpak EropAf bestaan: met deze methode worden huisuitzettingen voorkomen. Ook komt er een afspraak met bewindvoerders, zodat inwoners beter worden ondersteund bij het op orde houden van hun financiën. Verder wordt het gebruik van saneringskredieten gestimuleerd: één lening waarmee alle schuldeisers in één keer worden afbetaald. Zo blijft het overzicht voor inwoners behouden.

Waarom is dit belangrijk?

Steeds meer inwoners hebben moeite om rond te komen. De gemeente wil zorgen dat mensen niet wegzakken in schulden, maar kunnen bouwen aan een stabiele toekomst. Daarbij werken we intensief samen met vrijwilligers, ervaringsdeskundigen en maatschappelijke organisaties.

“We bouwen voort op wat in de praktijk al goed werkt,” vult El Idrissi aan.“Met onze partners, vrijwilligers en ervaringsdeskundigen maken we de drempel om hulp te vragen lager. Zo kunnen we samen meer mensen bereiken voordat de problemen te groot worden.”