Een pijl wijst aan waar het stembureau is

Iedereen kan zelfstandig stemmen op 15 maart

09 maart 2023
Verkiezingen

In de 96 stembureaus in Haarlemmermeer zijn alle stemgerechtigden welkom om te stemmen. Dat kan op 15 maart voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. De gemeente Haarlemmermeer vindt het belangrijk dat iedereen zelfstandig kan stemmen. Er zijn daarom twee stembureaus die het stemmen makkelijker kunnen maken. Het stemmen in deze stembureaus gaat precies hetzelfde, maar de omgeving is aangepast of er zijn extra hulpmiddelen.

Stemmen met een visuele beperking

Iemand met een visuele beperking kan zelfstandig stemmen in C. Hoofddorp met behulp van een stemmal en een soundbox. De stemmal bestaat uit twee delen die een stemmer open kan klappen om het stembiljet erin te leggen. Door middel van braille is voelbaar welke partij het is. De kiezer vindt de juiste kandidaat door de gaten te tellen onder de partij. Met het rode potlood kan het gaatje daarna ingekleurd worden. Met de soundbox is de kandidatenlijst te beluisteren. Het apparaat leest de partijen en kandidaten voor. In de video Stemmen met een stemmalexterne-link-icoon wordt uitgelegd hoe dit werkt. In alle stembureaus is een loep met lamp aanwezig. De stemmal en soundbox zijn alleen aanwezig in het C. (voormalig Cultuurgbouw), adres Raadhuisplein 3-9, 2132 TZ Hoofddorp.

Stemmen in een rustige omgeving

Zelfstandig stemmen kan lastig zijn als iemand snel last heeft van prikkels. Dit kan bijvoorbeeld komen door autisme, epilepsie, ADHD of niet aangeboren hersenletsel. Speciaal voor deze groep heeft de gemeente Haarlemmermeer dit jaar voor het eerst een prikkelarm stembureau ingericht. In dit stembureau kunnen maximaal drie kiezers tegelijk stemmen. Zijn er meer aanwezig? Dan kunnen stemmers wachten in een aparte wachtruimte. Ook zijn er gastvrouwen aanwezig die kunnen helpen bij vragen. Het stembureau is overzichtelijk en de verlichting is aangepast. Het prikkelarme stembureau is in Community school ‘In de breedte’ in Hoofddorp, adres Dussenstraat 32, 2134 DL Hoofddorp.

Gebruik toegankelijke stembureaus

Er is goed gebruikgemaakt van de verschillende extra toegankelijke stembureaus en hulpmiddelen. Allereerst hebben er 25 inwoners gestemd met een visuele beperking bij het stembureau in C. in Hoofddorp. In totaal hebben hier 1094 mensen gestemd. Op het prikkelarme stembureau hebben 272 kiezers hun stem uitgebracht. Vrijwilligers hebben 5 inwoners naar stembureaus gebracht.

Op de website van de gemeente staat meer informatie over het prikkelarme stembureauexterne-link-icoon of stemmen met een visuele beperkingexterne-link-icoon

In Haarlemmmermeer kan iedereen zelfstandig stemmen.