Wethouder Marjolein Steffens-van de Water bezoekt een locatie die vergroend moet worden

‘Het kan groener in Haarlemmermeer!’

18 januari 2023
Openbare ruimte

Het kan groener. Het kan niet alleen, het gaat ook gebeuren, Zinloze verharding in de openbare ruimte van Haarlemmermeer wordt vergroend. De doelstelling is om jaarlijks 3500 vierkante meter om te toveren.

Stenen vervangen door groen komt ten goede aan de kwaliteit van de leefomgeving, aan de biodiversiteit en is ook goed voor klimaatadaptatie. Met dat laatste wordt bedoeld dat de openbare ruimte zo moet worden ingericht dat deze is opgewassen tegen zowel enorme stortbuien als behoorlijke hitte. Beide verschijnselen treden door klimaatverandering steeds meer op.

Door een stenen ondergrond kan het regenwater niet in de bodem zakken. “Dáár heb je het eigenlijk het liefst want dan kun je het vasthouden, laten infiltreren, bergen, schoonhouden en in sloten laten circuleren”, zegt wethouder Marjolein Steffens-van de Water, verantwoordelijk voor onder meer Fysieke Leefomgeving.

Overstromingen

“Maar als het regenwater niet in de bodem kan zakken, gaat het juist stromen over al die stoepen en straten. En als dat in grote hoeveelheden gebeurt, loopt de boel onder. De schade kan enorm zijn. In Zwanenburg weten ze daar alles van”, verwijst de wethouder naar de overstromingen waarmee het laagst gelegen dorp van de gemeente in het verleden heeft geworsteld.

Ook bij hitte heb je liever zo min mogelijk stenen, legt ze uit, want ze houden de warmte vast terwijl groen schaduw biedt. Er zijn kortom voldoende redenen om veel groene (vierkante) meters te maken.

Stenen tapijten

Onbeperkt kan dat natuurlijk niet want niet alle stenen zijn zinloos.  “Niemand hoeft zich zorgen te maken dat we van de gemeente een ondoordringbare jungle maken. We kunnen nog steeds wandelen, oversteken en de auto parkeren.”

Maar er liggen verspreid door de hele gemeente veel stenen tapijten, in allerlei formaten, die beter opgerold kunnen worden om plaats te maken voor groen.

De wethouder heeft al enige tijd twee omvangrijke locaties op het oog. De ene is de kale stenen vlakte bij wijkpark Overbos, ter hoogte van Elspeterbos, die, nu nauwelijks meer voor te stellen, in 2010 is bedacht door een heuse landschapsarchitect. “Nu zou je denken: waarom hebben we toen het park niet wat groter gemaakt?”, vraagt de wethouder zich af. Het is trouwens een omwonende geweest die de gemeente heeft geattendeerd op deze zinloze verharding.

De andere plek is het Harmonieplein in het centrum van Nieuw-Vennep. “Dat kan ook groener!”, vindt ze.

Het Harmonieplein in Nieuw-Vennep. Foto: Danny de Casembroot

Een van de locaties die de gemeente Haarlemmermeer gaat vergroenen. Wethouder Marjolein Steffens-van de Water bracht hier een werkbezoek.

Ook de kleintjes tellen mee

Het hoeven niet alleen grootschalige operaties te zijn waarbij in één keer veel meters worden gemaakt. Ook de kleintjes tellen mee. In feite is de vergroening van de openbare ruimte al gaande. Zo werden onlangs de tegels gelicht van een door boomwortelopdruk bijna onbegaanbaar en nauwelijks meer gebruikt voetpad aan de Stevinstraat in Badhoevedorp. Daar is 268 vierkante meter groen voor in de plaats gekomen.

Grastegels

Ambtenaren van het cluster Beheer en Onderhoud wijzen op de mogelijkheden die parkeerplaatsen bieden. Deze kunnen worden heringericht met zogenoemde grasstenen. Dat zijn tegels met gaten waar gras door kan groeien. Dan kan het water beter wegzakken in de bodem. En zo’n stoep, zoals in Badhoevedorp, hoef je niet per se weg te halen om te vergroenen, je kunt ook versmallen en zo ruimte voor groenstroken creëren.

Gedacht wordt verder aan het extra planten van bomen, in samenspraak met inwoners. Die inwoners en ook de ondernemers zijn sowieso heel belangrijk om de boel groener te maken. Juist van hen worden ideeën en suggesties verwacht. Zij kunnen plekken aanwijzen die hiervoor geschikt zijn. De gemeente wil ook inventariseren wat hun wensen zijn op het gebied van inrichting, bomen en beplanting.

Tot elkaars voorbeeld

En dan zijn er ook nog de al enige tijd bestaande mogelijkheden voor zelfbeheer. Denk aan buurttuinen, boomspiegels en geveltuinen. Geïnteresseerden moeten even kijken op de website bij buurttuinen.

Wethouder Marjolein Steffens: “Het kan groener. Daarover is iedereen het wel eens. Het college gáát ervoor want we hebben dit tenslotte nadrukkelijk opgenomen in ons coalitieakkoord. Maar het kan óók groener op locaties die niet tot de openbare ruimte behoren maar particulier eigendom zijn, zoals voor- en achtertuinen en bedrijventerreinen. Ik hoop mede namens mijn collega’s dat inwoners, ondernemers én de gemeente tot elkaars groene voorbeelden kunnen uitgroeien.”