De wethouders Melanie van der Horst en Marja Ruigrok op de Sloterbrug

Haarlemmermeer en Amsterdam kiezen voor groot onderhoud Sloterbrug

10 oktober 2024
Badhoevedorp, Nieuws

De colleges van B&W van Amsterdam en Haarlemmermeer hebben op en 8 oktober besloten om de plannen voor een nieuwe, bredere Sloterbrug aan te passen vanwege de hoge kosten. Gekozen is voor het uitvoeren van groot onderhoud aan de huidige brug. Ook gaat de gemeente Haarlemmermeer twee kruispunten bij de Sloterbrug aanpassen om de verkeersveiligheid te vergroten. De besluiten volgen na onderzoek naar goedkopere alternatieven voor de brug en advies van de begeleidingsgroep Sloterbrug.

Te hoge kosten 

In 2021 werd het project Sloterbrug weer opgestart, nadat eerdere discussies over de Sloterweg in Amsterdam in 2019 voor uitstel zorgden. Een nieuwe schatting van de kosten voor de vernieuwing van de brug kwam op 29,2 miljoen euro, een stijging van 17,9 miljoen euro ten opzichte van de eerdere schatting uit 2018. Voor zowel Amsterdam als Haarlemmermeer bleek dit bedrag onhaalbaar, waardoor gezocht werd naar alternatieven.  

Onderzoek naar alternatieven   

Het projectteam van beide gemeenten onderzocht goedkopere oplossingen. Verkeersveiligheid was hierbij het belangrijkst. Het verbeteren van de doorstroming voor het autoverkeer kreeg minder prioriteit. In de zomer van 2023 was het onderzoek naar vier mogelijke varianten afgerond. Hieruit bleek dat de huidige Sloterbrug met groot onderhoud nog zeker 25 jaar mee kan.  

Variant 1: de voorkeursoplossing

De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer hebben na het onderzoek aangegeven dat variant 1 de voorkeur krijgt. De voorkeursvariant heeft als groot voordeel dat deze financieel haalbaar is. Ook verbetert de verkeersveiligheid aanzienlijk. Daarnaast sluit deze variant aan bij het collegeakkoord van Amsterdam, waarin onderhoud centraal staat. Voor andere, duurdere varianten is op dit moment geen geld. Ook zal het langer duren voordat dit extra geld is gevonden en gestart kan worden met de uitvoering. 

De wethouders Melanie van der Horst (Amsterdam) en Marja Ruigrok (Haarlemmermeer) op de Sloterbrug. Foto: Wilco Veerman.

Begeleidingsgroep en advies 

De begeleidingsgroep Sloterbrug, bestaande uit dorpsraden, ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden, gaf in februari 2024 haar advies. De begeleidingsgroep vindt variant 1 voor de Sloterbrug de ‘minst slechte’ variant. Verder adviseert zij om alle verkeersproblemen in een veel breder verband te bekijken dan alleen bij de Sloterbrug. Ook vraagt de groep om onderzoek naar mogelijkheden om autoverkeer op de Sloterbrug te beperken ten gunste van fietsers.

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer & Vervoer, gemeente Amsterdam): "We gaan samen met Haarlemmermeer en de Vervoerregio zorgen dat de Sloterbrug weer 25 jaar mee kan. Daarnaast maken we meteen de omliggende kruispunten verkeersveiliger, zodat alle buurtbewoners weer veilig naar school, sport en werk kunnen fietsen."

De Haarlemmermeerse wethouder Marja Ruigrok (Verkeer & Vervoer): “ Met de keuze voor optie 1 nemen we enkele zorg- en aandachtspunten mee van de begeleidingsgroep. Hierbij kiezen we voor een betaalbare optie waarbij de verkeersveiligheid rondom de brug voorop staat.”  

Vervolgstappen 

Naar verwachting gebeurt het groot onderhoud aan de Sloterbrug in 2026. Voor de nieuwe kruisingen bij de Sloterbrug wordt een ontwerp gemaakt in overleg met de begeleidingsgroep. Volgens planning is de uitvoering van deze werkzaamheden in 2027. 

Meer informatie 

Meer informatie over de Sloterbrug staat op de website van Badhoevedorpexterne-link-icoon.