Sloterbrug

De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam werken samen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Sloterbrug. Als het kan willen ze daarbij ook de doorstroming voor het autoverkeer verbeteren, maar dat is een minder hard uitgangspunt. De informatie op deze pagina is van beide gemeenten.

Afbeelding: logo van het wapen van Amsterdam en logo met het wapen van gemeente Haarlemmermeer

Pas op de plaats Sloterbrug

De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer wilden een nieuwe brug laten bouwen om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren. 
Nadat het plan in 2019 door discussie over de Sloterweg in Amsterdam tijdelijk tot stilstand kwam, vond in 2021 een herstart plaats. Voor de herstart werd een nieuwe schatting gemaakt van de kosten voor dit project. 
Volgens de schatting zouden de kosten  29,2 miljoen euro bedragen. In 2018 werden de kosten nog op € 11,3 miljoen geschat. Het plan voor een nieuwe, bredere brug kostte dus € 17,9 miljoen extra.  

Afbeelding: foto van de Sloterbrug.

Afbeelding: foto van de Sloterbrug.

Goedkoper en verkeersveiliger

Dat was en is te duur, ook al is het de meest verkeersveilige oplossing met de beste doorstroming. Zowel Amsterdam als Haarlemmermeer hebben dat geld niet. Daarom hebben de beide gemeenten het plan heroverwogen. Dat wil zeggen dat Haarlemmermeer en Amsterdam op zoek zijn gegaan naar goedkopere alternatieven voor deze oplossing. Verkeersveiligheid is hierbij het belangrijkst. Het verbeteren van de doorstroming voor het autoverkeer werd een minder belangrijk uitgangspunt. Als onderdeel van de oplossing werd onderzocht of de bestaande brug langer mee kan dan de 10 jaar waar we nu van uitgaan.

Onderzoek naar andere oplossingen

Het projectteam heeft onderzocht welke goedkopere alternatieven er zijn voor de Sloterbrug. Het onderzoek naar welke mogelijkheden (‘varianten’) er zijn had eind 2022 af moeten zijn. Dit onderzoek heeft langer geduurd door onder andere personeelstekort en was uiteindelijk rond de zomer van 2023 klaar. 

Staat van huidige Sloterbrug

Voor het onderzoek van de mogelijke varianten moesten we goed weten wat de technische staat is van de bestaande Sloterbrug. Daarom heeft het projectteam eerst onderzocht hoe lang de bestaande brug mee kan door het uitvoeren van onderhoud. Hieruit bleek dat de huidige brug bij groot onderhoud nog zeker 30 jaar mee kan. 

Wel bleek dat het verbreden van de brug of het verlagen van het verhoogde voetgangersdeel niet mogelijk is. Daarom hebben we daarna varianten onderzocht met behoud van de bestaande brug, zonder aanpassingen aan de brug zelf. Dit heeft geleid tot 4 varianten. 

Overzicht van variant 1 tot en met 4

Hieronder staat een beschrijving per variant. We vatten de voordelen en nadelen per variant daaronder samen in een tabel. In deze tabel staat ook een schatting van de kosten per variant, om deze te kunnen vergelijken.

Voorkeursvariant

De gemeenten van Amsterdam en Haarlemmermeer hebben na het onderzoek aangegeven dat variant 1 de voorkeur krijgt. Variant 1 heeft als groot voordeel dat die financieel haalbaar is. Ook de verkeersveiligheid verbetert aanzienlijk. Daarnaast sluit deze variant aan bij het collegeakkoord van Amsterdam waar focus op onderhoud ligt.  

De andere varianten zijn ook een optie maar daar is op dit moment geen geld voor. Ook zal het langer duren voordat dit extra geld is gevonden en ze dus uitgevoerd kunnen worden. 

Variant 1. Behoud bestaande brug met groot onderhoud en aanpassing kruising

Afbeelding: luchtfoto met kaartje ingetekend van variant 1

In deze variant blijft de bestaande brug behouden en voeren we groot onderhoud uit. De kruising Burgemeester Amersfoordtlaan – Nieuwemeerdijk passen we aan voor de verkeersveiligheid. In deze variant blijft de verkeersafhandeling op de brug hetzelfde: één richting  tegelijk voor het autoverkeer (om-en-om regeling), geregeld met verkeerslichten en aan beide zijden een fiets- en voetpad.  

Verkeersveiligheid 

De Kruising Burgemeester Amersfoordtlaan - Nieuwemeerdijk vervangen we door een voorrangsplein of kleine rotonde en de fietspaden worden verlegd, zodat er logische fietsroutes ontstaan. Er zijn minder verkeerslichten nodig, waardoor het kruispunt kleiner wordt. Omdat er dan minder lang voor het rode licht gewacht hoeft te worden, is de kans kleiner dat het verkeer (vooral fietsers en bromfietsers) het rode licht negeren. Dit, samen met de verlegde fietsroutes, verbetert de verkeersveiligheid.

De kosten voor de uitvoering van deze variant worden nu geschat op  €7,1 miljoen. De brug kan ongeveer weer 30 jaar mee na groot onderhoud.  

Voorkeursvariant 

Deze variant is financieel haalbaar en verbetert de verkeerveiligheid aanzienlijk. Daarom is het de voorkeursvariant.

Variant 2. Dubbele verkeersbrug (aan noordzijde een extra verkeersbrug)

Afbeelding: kaartje met variant 2, dubbele verkeersbrug in Sloten

Variant 2 gaat uit van een nieuwe eenrichtings- voet-/auto-/fietsbrug aan de noordwest kant van de Sloterbrug. De huidige brug wordt dan voor auto-, fiets- en voetgangers eenrichtingsverkeer richting Amsterdam. De nieuwe brug is voor de andere richting naar Haarlemmermeer. Daardoor kan het verkeer in beide richtingen gelijktijdig afgehandeld worden en wordt het kruisingsvlak kleiner dan nu. De wachttijd wordt korter en daardoor wordt ook op dat punt de verkeersveiligheid sterk verbeterd. Daarnaast wordt de doorstroming verbeterd. 

Verkeersveiligheid 

Het kruispunt Burgemeester Amersfoordtlaan - Nieuwemeerdijk wordt op dezelfde manier aangepast als in variant 1. Daarnaast is het niet meer nodig om het kruispunt Langsom – Akersluis (in Amsterdam) met verkeerslichten te regelen, waardoor er nog maar 1 kruispunt overblijft dat geregeld hoeft te worden met verkeerslichten. Omdat er dan nog minder lang voor het rode licht gewacht moet worden, is de kans nog kleiner dat het verkeer (met name fietsers en bromfietsers) het rode licht negeren. Dit verbetert de verkeersveiligheid. Evenals in variant 1 worden de fietspaden verlegd, waardoor er een logische fietsroutestructuur ontstaat. Ook dat verbetert de verkeersveiligheid.   

De kosten van deze variant zijn ongeveer € 18,6 miljoen.  

Variant 3. Voetgangers- en fietsbrug noordzijde naast huidige brug 

Afbeelding: kaartje van variant 3, voetgangers- en fietsbrug noordzijde naast huidige brug
Afbeelding: dwarsdoorsnede van variant 3. Links de nieuwe brug, rechts de bestaande brug met rijbaan allen voor auto’s.

Afbeelding: dwarsdoorsnede van variant 3. Links de nieuwe brug, rechts de bestaande brug met rijbaan allen voor auto’s.

Variant 3 gaat uit van een nieuwe tweerichtings voetgangers- en fietsbrug aan de noordwest kant van de huidige Sloterbrug. In deze variant wordt de huidige brug geschikt gemaakt voor alleen autoverkeer in twee richtingen. Dit kan omdat er geen fiets- en voetverkeer meer op de bestaande brug komt. De nieuwe brug is alleen geschikt voor fietsers en voetgangers. Vanwege eisen die gesteld zijn voor het scheepvaartverkeer, zal deze brug zo dichtbij mogelijk bij de bestaande brug komen. 

Verkeersveiligheid

In deze variant wordt het kruispunt Burgemeester Amersfoordtlaan - Nieuwemeerdijk op dezelfde manier aangepast als in variant 1. Daarnaast is het niet meer nodig om het kruispunt Langsom - Akersluis (in Amsterdam) met verkeerslichten te regelen, waardoor er nog maar 1 kruispunt overblijft dat geregeld hoeft te worden met verkeerslichten. Omdat er dan minder lang voor het rode licht gewacht moet worden, is de kans nog kleiner dat het verkeer (vooral fietsers en bromfietsers) het rode licht negeren. Dit verbetert de verkeersveiligheid.  

Net als in variant 1 worden de fietspaden verlegd, waardoor er in principe een logischere fietsroute ontstaat, waarbij ook één oversteeklocatie niet meer nodig is. Maar aan de zijde van Amsterdam moeten fietsers en voetgangers juist vaker Langsom oversteken. Voor de aansluiting van het fietspad en voetpad op de bestaande structuur in zowel Badhoevedorp als Amsterdam zijn nog uitwerkingen en aanpassingen nodig. 

De kosten voor de bouw van een afzonderlijke fietsbrug zijn € 15,6 miljoen.  

Variant 4. Voetgangers- en fietsbrug zuidzijde naast huidige brug

Afbeelding: kaartje van Sloterbrug variant 4

Deze variant is vergelijkbaar met variant 3. Alleen wordt bij deze variant een nieuwe brug voor langzaam verkeer aan de zuidoost kant van de huidige Sloterbrug geplaatst. In deze variant is het kruispunt B. Amersfoordtlaan – Nieuwemeerdijk aangepast en wordt het mogelijk om de Sloterbrug in twee richtingen te berijden. Hiermee is het niet meer nodig om het kruispunt Langsom – Akersluis (in Amsterdam) met verkeerslichten te regelen. 

Verkeersveiligheid 

In deze variant moet het langzaam verkeer van en naar het centrum van Badhoevedorp een langere route afleggen. De route vanuit Amsterdam náár Badhoevedorp is hiermee ook niet logisch omdat ze twee keer Langsom moeten oversteken. Dit leidt tot vertraging en is minder veilig. Al met al scoort deze variant hetzelfde als variant 1. 

De kosten voor voetgangers en fietsbrug aan de zuidzijde naast de huidige brug zijn ook € 15,6 miljoen.  

Afbeelding: Dwarsdoorsnede van variant 4. Links de oude brug met rijbaan allen voor auto’s, rechts de nieuwe brug.

Afbeelding: Dwarsdoorsnede van variant 4. Links de oude brug met rijbaan allen voor auto’s, rechts de nieuwe brug.

Tabel: samenvatting van onderzoek naar varianten Sloterbrug.

Scenario's > Criterium 1. Huidige brug met aanpassingen kruising 2. Extra verkeersbrug3. Extra fietsbrug noordzijde4. Extra fietsbrug zuidzijde
Einde levensduur bestaande brugOngeveer 30 jaarOngeveer 30 jaarOngeveer 30 jaarOngeveer 30 jaar 
Verkeersveiligheid langzaam verkeer++++++
Verkeersveiligheid gemotoriseerd verkeer++++++++
Snelheid van verkeersafhandeling++++++++
Afhandeling scheepvaartverkeer+----
Grondaankoopn.v.t.---
Initiële investering (som) > 7,1 miljoen18,6 miljoen15,6 miljoen15,6 miljoen
Groot onderhoud jaar 0 3 miljoen3 miljoen3 miljoen3 miljoen
Aanleg nieuwe brug-11 miljoen8 miljoen8 miljoen
Aanpassing wegennet1,3 miljoen1,8 miljoen1,8 miljoen1,8 miljoen
Grondwerk, ov, BLVC0,9 miljoen0,9 miljoen0,9 miljoen0,9 miljoen 
Historische kosten e.a.1,9 miljoen1,9 miljoen1,9 miljoen1,9 miljoen 

Overleg met begeleidingsgroep Sloterbrug

Voor de Sloterbrug is er een begeleidingsgroep Sloterbrug. Deze groep praat mee namens de bewoners en ondernemers in de omgeving van de brug. De begeleidingsgroep bestaat onder andere uit de leden van dorpsraden, ondernemers en woonbootbewoners. We gaan met hen overleggen.

Wat gebeurt er met advies van de begeleidingsgroep?

De opbrengst van dit overleg  is een advies bij de besluitvorming voor de Sloterbrug. Dit advies voegen we daarom bij het voorstel dat we de beide colleges van B en W voorleggen. Het is aan de colleges van B en W hoe zwaar zij de adviezen van de begeleidingsgroep laten meewegen. Uiteindelijk nemen de gemeenteraden van Amsterdam en Haarlemmermeer een besluit. 

Oude plan voor de nieuwe Sloterbrug

Gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer waren van plan om de Sloterbrug te vervangen voor een nieuwe, bredere brug om de verkeersveiligheid en de doorstroom te verbeteren. Deze brug zou hoger worden voor de scheepvaart en meer ruimte krijgen voor voetgangers en fietsers. Dit plan gaat niet door omdat het te duur is.  

Bekijk hieronder de video van het oude plan. 

Plan voor de nieuwe Sloterbrug

By showing the video you accept the terms and conditions and privacy policy of Youtube.

Meer informatie

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met omgevingsmanager Dirk Bergman of project manager Pieter Mulder via het telefoonnummer 0900-1852 of via e-mail naar info@haarlemmermeer.nl. Begin het onderwerp van uw mail met 'Sloterbrug'.

Bedieningstijden

Informatie over bedieningstijden van de huidige Sloterbrug vindt u op de website vaarweginformatie.nl