Luchtfoto stationsgebied Hoofddorp.

Groeiend Hoofddorp krijgt nieuwe fietsroute

11 december 2025
Haarlemmermeer van morgen, Lincolnpark, Nieuws, Spoorzone Hoofddorp, Stadscentrum Hoofddorp

Het college van burgemeester en wethouders is akkoord gegaan met de route en het schetsontwerp voor een nieuwe fietsroute in Hoofddorp. Deze gaat van het stadscentrum en station Hoofddorp, via Graan voor Visch en bedrijvenpark De President naar Lincolnpark. Daarna gaat de route verder richting PARK21. Hiermee ontstaat een nieuwe en directe verbinding voor fietsers binnen Hoofddorp en naar het omliggende groen.

De stap die is gezet heet een voorkeursroute. Dat is de route die de gemeente het beste vindt na het vergelijken van meerdere routes. Daarbij is de inbreng van bewoners meegenomen. De gemeente werkt het schetsontwerp voor deze route samen met bewoners en andere betrokkenen verder uit. Daarna komt er een voorlopig ontwerp. Op basis daarvan vraagt het college aan de gemeenteraad een besluit over de uitvoering en het geld dat daarvoor nodig is. Gaat de raad daarmee akkoord, dan start de aanleg van de nieuwe fietsroute.

Hoofddorp groeit hard

De komende jaren komen er in Hoofddorp duizenden woningen bij, onder andere in het Stadscentrum, Lincolnpark en de Spoorzone. Dat betekent meer inwoners en meer dagelijkse fietsritten naar werk, school, recreatie, winkels en het station. Deze groei vraagt om goede keuzes voor verkeer en vervoer, met een belangrijke rol voor de fiets.

Bestaande fietspaden kunnen het verkeer straks niet aan

Een nieuwe fietsroute is hard nodig. De bestaande fietspaden zijn te smal voor het aantal fietsers dat wordt verwacht. Ze liggen niet altijd logisch ten opzichte van nieuwe woonwijken en sluiten niet goed aan op belangrijke bestemmingen. Dat zorgt nu al voor knelpunten. Dat zal in de toekomst alleen maar erger worden.

Het is nu al te druk

Op sommige plekken is het nu al druk. Een bekend voorbeeld is het fietspad langs de Hoofdvaart. Daar rijden snelle fietsers, scholieren en ouderen dicht op elkaar. Dat leidt tot onveilige situaties. Met de komst van duizenden nieuwe woningen neemt deze drukte verder toe. Zonder nieuwe fietspaden loopt het fietsverkeer vast.

Nieuwe wijken; andere oplossingen

Nieuwe wijken zoals Lincolnpark zijn anders ingericht dan oudere wijken. Ze worden autoluw en hebben minder parkeerplaatsen bij woningen. Dat is een bewuste keuze. Bewoners worden aangemoedigd om te fietsen of het openbaar vervoer te gebruiken. Dat lukt alleen als de fietsroute veilig, direct en comfortabel is. Zonder goede fietsroute kiezen mensen alsnog voor de auto. Met extra drukte en files als gevolg.

Voordeel voor de hele gemeente

De nieuwe fietsroute is niet alleen bedoeld voor bewoners van nieuwe wijken. Ook bestaande buurten profiteren van een betere bereikbaarheid. Het centrum en het station worden makkelijker bereikbaar en groengebieden zoals PARK21 komen dichterbij. Meer mensen kunnen hierdoor kiezen voor de fiets in plaats van de auto. Nu investeren voorkomt problemen later.

Veilig en comfortabel fietsen

Bij het ontwerp van de nieuwe fietsroute staan veiligheid en comfort centraal. Het fietspad wordt grotendeels vier meter breed, zodat fietsers voldoende ruimte hebben. De route krijgt zo min mogelijk kruisingen, waardoor je vlot kunt doorfietsen. Langs het fietspad komt zoveel mogelijk groen. Omdat het een hoofdfietsroute wordt, is er extra aandacht voor verkeersveiligheid en sociale veiligheid. Fietsers moeten zich veilig en prettig voelen.

De beste route gekozen

Voor de nieuwe fietsroute zijn meerdere routes onderzocht, samen met bewoners. Daarbij is gekeken naar veiligheid, afstand, inpassing in de omgeving en kosten. De gekozen route scoort het beste op deze punten. Er zijn weinig hindernissen en de route sluit goed aan op andere fietspaden. Daardoor wordt de fiets een aantrekkelijk alternatief voor de auto.

Bewoners Graan voor Visch denken mee

Bewoners van Graan voor Visch zijn actief betrokken bij de plannen. De gemeente organiseerde meerdere bewonersbijeenkomsten. Bewoners konden daar hun ideeën en zorgen delen. Deze zijn waar mogelijk meegenomen in het ontwerp. Niet iedereen is voorstander van de nieuwe fietsroute. De gemeente blijft daarom in gesprek met bewoners tijdens de verdere uitwerking.

Planning en vervolg

De gemeente werkt het voorkeursontwerp uit tot een voorlopig ontwerp. De aanleg van het deel van de rotonde Nieuweweg tot de brug naar bedrijvenpark De President 2.0 verwacht de gemeente in 2029 of 2030. De aanleg van het deel met de brug over de Nieuwe Bennebroekerweg richting PARK21 staat gepland vanaf 2035.

Meer informatie

Meer informatie staat op de website. Daar staat een link naar de route die de gemeente verder uitwerkt, met de titel Groene route door Graan voor Visch blijkt de beste keuze.