Samen met de bewoners zijn er mogelijke routes onderzocht. Uiteindelijk bleven er drie routes over: de oranje, de gele en de groene route. Deze staan op de kaart met de kleuren oranje, geel en groen. Daarbij is gekeken naar veiligheid, directheid, comfort, kosten en de inpassing in de omgeving. Uit deze vergelijking komt de groene route duidelijk als beste naar voren. De komende tijd werkt de gemeente het plan verder uit, samen met bewoners. Het is aan het college van burgemeester en wethouders om opdracht te geven de fietsroute uit te werken.
Op deze pagina staat eerst de informatie per route
Naast de inbreng van de bewoners hebben we een multicriteria-analyse gedaan. Dat is een manier om verschillende punten zoals veiligheid, natuur, draagvlak en kosten met elkaar te vergelijken. Zo is goed te zien welke keuze de voorkeur heeft. De knelpunten en de mogelijkheden vormen een belangrijk onderdeel voor de beoordeling van een route.
Groene route
Het blijkt dat de groene route het beste scoort. Deze route loopt centraal door het gebied, langs groen en water. Het wordt een aantrekkelijke en veilige verbinding, die de verschillende buurten met elkaar verbindt. Wel moet bij de uitwerking rekening worden gehouden met zorgen van bewoners en met technische uitdagingen, zoals bruggen en kruispunten.
De plus- en minpunten van de verschillende routes
Route-opties.
Oranje route
Deze route gaat door Lincolnpark, De President 1.0 en Rooseveltpark en loopt langs de Hoofdweg Westzijde. Deze route voert langs het nieuwe gebouw van het Atlantis College en Rietland College, de in aanbouw zijnde sporthal en het toekomstige Centrum in Lincolnpark. Door de ligging naast de Hoofdweg Westzijde krijgt een deel van Lincolnpark geen goede fietsroute. De route door het drukke gedeelte van de wijk maakt inpassing als doorfietsroute minder makkelijk. De route kruist veel aansluitingen en bedrijventerreinen. Dat betekent beperkt ruimte voor een hoofdfietsroute en risico’s voor de verkeersveiligheid.
Daarnaast is langs de Diamantlaan in Graan voor Visch Zuid onzekerheid over de toekomstige bouwontwikkelingen. Op korte termijn is een deel van de weg beperkt beschikbaar voor bestelbusjes en vrachtwagens. Daar moet extra op gelet worden om een veilige fietsroute te maken.
De route is niet zo direct, omdat er gebruik wordt gemaakt van bestaande wegen en paden. Hierdoor moet vaker links- en rechtsaf worden geslagen, waardoor de route langer wordt en soms onverwachte of onlogische bewegingen maakt. Dat sluit niet goed aan bij de vloeiende, continue route die je bij een fietsroute wilt.
Gele route
Deze mogelijke route is door de bewoners aan het onderzoek toegevoegd. De route bestaat uit twee routes die naast elkaar lopen. Eén route gaat langs de Spoorlaan naar het station. En een andere route gaat langs de Hoofdweg naar het Centrum van Hoofddorp. Ook deze route is minder geschikt als hoofdfietsroute, want het is moeilijk om alles goed in te passen. Met name door de drukke Spoorlaan die ernaast ligt, is fietsen hier niet prettig.
Daarnaast is de mogelijke uitbreiding van de Spoorlaan naar 2 x 2 rijstroken een risico voor het fietspad. De beschikbare ruimte is met de huidige vormgeving van 1 x 1 rijstrook al beperkt. Met 2 x 2 rijstroken wordt de ruimte nog minder. Maar op sommige plekken zoals Graan voor Visch Zuid en langs de Spoorlaan (bij Kia Vaneman), is dit vanwege minder ruimte niet haalbaar.
Andere opgaven zijn het hoogteverschil bij de bestaande kruisingen met drukke toegangen zoals de Maria Tesselschadelaan, Van Heuven Goedhartlaan en Paxlaan. Hierdoor wordt het fietsen minder prettig. Bij een hoofdfietsroute zijn veilige, efficiënte en comfortabele verbindingen vereist. Dat is bij de gele route niet het geval. Het bestaande fietspad langs de Hoofdvaart is te smal voor het groeiende aantal fietsers. Er is weinig ruimte om het fietspad breder te maken.
Groene route
Deze route gaat langs Lincolnpark, President 1.2 en dwars door Graan voor Visch Zuid en is geschikt als hoofdfietsroute. Het is een fietsroute langs een groene strook in het midden van het gebied. Een aantrekkelijke, veilige en redelijk directe route.
Deze route scoort goed op alle vijf onderdelen die voor een fietser van belang zijn. De route loopt centraal door het gebied. Hierdoor is de route goed te verbinden met andere fietsroutes. Er zijn weinig kruispunten zijn, fiets je hier gemakkelijk door. De route is aantrekkelijk met veel groen en is verkeersveilig. Dat komt omdat de fietsroute meestal door open gebied gaat, met ruimte eromheen. Waar de route andere wegen kruist, is dat op een verkeersveilige manier te regelen. Aandachtspunt is de sociale veiligheid: we moeten zorgen dat de route veilig aanvoelt voor iedereen.
Multicriteria-analyse: hoe werkt deze bij de fietsroute
Naast de informatie die we bij bewoners hebben opgehaald, hebben we ook een Multicriteria-analyse gedaan. Het is een hulpmiddel om keuzes te maken door verschillende opties te vergelijken op meerdere criteria (zoals kosten, duurzaamheid of veiligheid). De knelpunten en de mogelijkheden vormen een belangrijke onderdeel voor de beoordeling van een route Je kunt zien welke keuze het beste voldoet.
De aanpak
De routes zijn op alle onderdelen beoordeeld. Door de verschillende gewogen scores bij elkaar op te tellen, ontstaat een totaalscore per route. Dus: we tellen de punten van de route bij elkaar op. Zo krijg je één totaalscore per route.
Hierbij maken we geen onderscheid tussen verschillende onderdelen van de route (bijvoorbeeld een route door Graan voor Visch en een route door Graan voor Visch Zuid). De onderdelen worden alleen gescoord voor de totale route. Voor de delen waar de scores dichtbij elkaar liggen, geven we verderop op deze webpagina per route een meer gedetailleerde toelichting over de afweging en de uiteindelijke keuze voor het voorkeursroute. De route met de hoogste totaalscore is de voorkeursroute.
De criteria (regels) die we hebben gebruikt bij de afweging van de routes:
- Directheid
- Veiligheid
- Samenhang
- Comfort
- Aantrekkelijkheid
- Verkeer
- Omgeving
- Kosten
- Draagvlak
- Haalbaarheid
Gele route: laagste beoordeling
Zoals aan de hand van de scores in het beoordelingskader is te zien, krijgt de gele route de meest negatieve beoordeling. Hoewel deze route een directe verbinding met het station van Hoofddorp heeft en weinig kruisingen kent, is deze vanwege de Spoorlaan die ernaast ligt, niet aantrekkelijk voor fietsers. Verder verbindt deze route in vergelijking met de oranje en groene routes de minste bestemmingen met elkaar. Afsluitend vormt de mogelijke verbreding van de Spoorlaan naar 2x2 een risico voor deze route. Naast dat een verbreding de inpassing van het fietspad bemoeilijkt, doet dit verder af aan het comfort van de route omdat er nog meer verkeer zal langsrijden.
Oranje route: fietsafstand richting station Hoofddorp is het langst
Ook naar de rotonde Nieuweweg is de oranje route niet het meest direct. Vanwege de verkeersveiligheid zijn de vele in- en uitritten in woonwijk Lincolnpark en bedrijventerrein De President een belangrijk risico. Deze in- en uitritten maken het fietsen minder prettig. Fietsers moeten vaak opletten voor ander verkeer dat langs komt.
Wat betreft de aantrekkelijkheid scoort de oranje route beter dan de gele route. Maar doordat deze route tussen de bedrijven van De President door loopt, krijgt deze geen positieve beoordeling. De route scoort wél goed op de beperkte gevolgen voor de natuur. Ook is er draagvlak met name bij de bewoners van Graan voor Visch. In deze woonwijk is het fietsen van deze route al grotendeels mogelijk.
De groene route krijgt in de multicriteria-analyse de voorkeur
Deze route scoort goed op de belangrijke punten voor fietsen. Zo is er een directe route naar de rotonde Nieuweweg. Richting het station Hoofddorp staat deze route op de tweede plaats.
Ook voor de aantrekkelijkheid scoort de groene route goed. De route gaat namelijk voor een groot deel langs groen en water. Daardoor is deze route fijner te fietsen en is er minder last van hitte op warme dagen. Een mooie fietsroute geeft wel kwaliteit en is duurder. Voor deze route moeten meerdere bruggen en viaducten worden gemaakt, met name rondom de Van Heuven Goedhartlaan, die de kosten van de route verhogen.
Ook belangrijk is het draagvlak van de omgeving. Sommige bewoners van Graan voor Visch zijn tegen een nieuwe fietsroute door hun wijk. En in het bijzonder tegen een nieuwe verbinding naar Graan voor Visch Zuid. In de nadere uitwerking van deze route moet daarom voldoende aandacht zijn voor de zorgen van de bewoners.
De gemeente stelt als voorkeursroute de groene fietsroute door het centrale groene gebied voor
Deze route ligt in het hart van de wijk, laat de omgeving goed zien en kan nog beter worden gemaakt met extra verbindingen. Deze route kan worden gezien als een ‘kralensnoer’ dat de buurten Lincolnpark, De President, Graan voor Visch Zuid, Graan voor Visch en het Stadscentrum met elkaar verbindt.
Zo ziet het ontwerp van de route eruit
De route op deze kaart is in het rood getekend. Fietspaden worden vaak in rood aangelegd.
In de Graan voor Visch betekent dit voor de route:
Op de kruising met Graan voor Visch hebben de fietsers voorrang die vanaf het fietspad komen. Het ligt hoger, op een plateau, zodat automobilisten het beter zien. De maximum snelheid is hier 30 km/u. Daardoor is het verkeersveilig mogelijk om fietsers hier voorrang te geven.
Het fietspad loopt tussen de woningen en de moskee, dat is veiliger voor fietsers. De gemeente is gesprek met het moskeebestuur om de route ter plekke zo veilig mogelijk aan te leggen.
Volgende stappen
- Informatiebijeenkomst 6 oktober 2025: bewoners krijgen uitleg en kunnen vragen stellen over de voorkeursroute voor het fietspad
- College van burgemeester en wethouders neemt een besluit over de route van het fietspad en besluit route verder uit te werken in detail en onderzoeken buiten te doen: 2025
- Gemeente ontwerpt de hele fietsroute (voorlopig ontwerp/definitief ontwerp): 2026/2028
- De gemeente betrekt bewoners bij de verdere invulling van het plan.
- Voordat de uitvoering plaatsvindt, neemt de gemeenteraad een uitvoeringsbesluit
Planning aanleg
- De verwachte aanleg van het deel van de rotonde Nieuweweg tot de brug naar bedrijvenpark De President 2.0: 2029/2030
- Verwachte aanleg met brug over Nieuwe Bennebroekerweg tot in PARK21 vanaf 2035