Twee mannen op een plat dak dat bedekt is met zonnepanelen.

Energiecoöperatie legt zonnepanelen op twee gemeentelijke daken

Gisteren
Nieuwe energie, Nieuws

Energiecoöperatie Zon op Haarlemmermeer biedt inwoners van Haarlemmermeer de mogelijkheid om eigenaar te worden van zonnepanelen, óók als zij zelf geen geschikt dak hebben. Daarvoor zijn nu twee gemeentelijke daken beschikbaar gesteld. Hoe is dat opgezet en hoe gaat dat in zijn werk? Een vraaggesprek met oprichter Peter van Dam.

Niet alleen wil Zon op Haarlemmermeer samen met inwoners eigenaar worden van een zonnepark (Zon op Land), ook is de coöperatie bezig met Zon op Dak. Hierbij wordt maatschappelijk vastgoed ingezet voor het opwekken van zonne-energie. Peter: “Dat is een mooi verhaal, want de gemeente stelt daken aan ons beschikbaar voor het leggen van zonnepanelen. De opbrengst daarvan verdelen we onder omliggende bewoners die zo mee kunnen profiteren.”

Boskern

Op twee daken van de gemeente gaat Zon op Haarlemmermeer nu zo’n vierhonderd panelen plaatsen. Peter: “Het gaat om de daken van het wijkcentrum de Boskern in Hoofddorp (Liesbos 24/26 en Liesbos 16a). Hier is een lang proces aan vooraf gegaan. We moesten geschikte gebouwen zien te vinden en de condities van bijvoorbeeld het dak grondig onderzoeken. We zijn blij dat we met dit eerste project kunnen starten. Per jaar verwachten we met deze daken ongeveer 175.000 kWh op te wekken, dat is genoeg energie voor vijftig huishoudens. Omdat niet iedereen hetzelfde verbruik zal willen afdekken, verwachten we meer huishoudens met een deel van de energie te kunnen bedienen, misschien wel zeventig. Dit zullen vooral omwonende huishoudens zijn, die binnen het postcodegebied van de energie-installatie vallen.”

Op de daken van het wijkcentrum de Boskern in Hoofddorp plaatst Zon op Haarlemmermeer zo'n vierhonderd zonnepanelen. Foto: Zon op Haarlemmermeer

Zeggenschap

De zon schijnt, de opgewekte energie wordt verkocht. Hoe dat in zijn werk gaat? Peter: “Ons doel is om ervoor te zorgen dat lokale inwoners kunnen profiteren van opgewekte zonne-energie. Wanneer mensen lid worden van onze coöperatie, kunnen zij meeprofiteren van de opbrengst, maar ook besluiten wat er met de winst gebeurt. Zonder zelf veel geld te investeren, heb je dus zeggenschap. Het rendement en de opbrengst wordt bepaald door de energieverkoop. Daarbij krijgt iemand die meer panelen koopt, meer opbrengst.”

Stem

Peter: “Maar als je geen geld hebt om te investeren, kan je toch lid worden van de coöperatie. Dat kan nu al door je te registreren als abonnee op de website van Zon op Haarlemmermeer. En als lid heb je ook een stem. Met die stem kan je meebeslissen wat er met de winst van de opgewekte zonne-energie gebeurt, zoals bijvoorbeeld het geld gebruiken voor het bouwen van een nieuwe installatie of het zelf uitgekeerd te krijgen. Daar kan je dan in de ledenvergadering over meepraten.”

Meedoen

Omwonenden van wijkcentrum de Boskern kunnen eigenaar worden van de panelen op de gemeentelijke daken. Peter: “Als je bijvoorbeeld in een appartement woont en denkt ‘ik wil graag mee in de energietransitie, maar mijn gebouweigenaar gaat er nog wel tien jaar over doen om zonnepanelen te leggen’, dan kan je in dit project stappen. En ook bijvoorbeeld als je zelf wel al zonnepanelen op je eigen dak hebt, maar er nog wel twintig bij zou willen.”

Aanmelden

Zon op Haarlemmermeer deelt in dit project 839 participaties uit in delen van 250 kWh. De prijs ligt rond de 200 euro en wordt bij de start van het project definitief vastgesteld. Elk lid kan er één of meer kopen, met een maximum van tien participaties. Peter: “We verwachten tussen 3,4 en 4 procent rendement te kunnen uitkeren. Per jaar bepaalt de ledenvergadering het percentage.” Wanneer je lid bent van Zon op Haarlemmermeer én in één van de dertien omliggende postcodes woont, kun je je belangstelling kenbaar maken door een mail te sturen naar info@zonophaarlemmermeer.nl. Aanmelden kan tot alle participaties zijn vergeven.

Ga voor meer informatie over dit project naar de website van Zon op Haarlemmermeerexterne-link-icoon. Meer weten over lokaal eigenaarschap? Bekijk de video op de website Nieuwe Energie van de gemeenteexterne-link-icoon