Twee kiezers in een stemhokje

6 juni: Europese verkiezingen

04 juni 2024
Nieuws, Verkiezingen

Op donderdag 6 juni gaat Nederland naar de stembus voor de verkiezingen voor het Europees Parlement. Dan kiezen de Nederlandse stemmers wie ons land de komende jaren gaat vertegenwoordigen in het Europees Parlement. De stembureaus zijn open van 7.30 tot 21.00 uur.

De verkiezingen voor het Europees Parlement vinden elke vijf jaar plaats. Inwoners uit de Europese Unie mogen dan de Europarlementariërs kiezen. Nederland krijgt 31 van de 720 zetels in het Europees Parlement. De Nederlandse Europarlementariërs worden op 6 juni gekozen.

20 partijen

In Nederland doen 20 partijen mee aan de verkiezingen voor het Europees Parlement. Op de websites van de partijen staan hun plannen en stellen de kandidaten zich voor. De linkjes naar de websites zijn te vinden op de verkiezingssite van de gemeente Haarlemmermeerexterne-link-icoon. Nog steeds geen keuze kunnen maken? Gebruik dan de Stemwijzerexterne-link-icoon of Kieskompasexterne-link-icoon om te kijken welke partij het beste bij jou past.

Stempas en identiteitsbewijs

In Haarlemmermeer zijn 93 stembureaus. Alle stembureaus zijn op 6 juni open van 7.30 tot 21.00 uur, behalve de stembureaus ROC Airport en gemeentekantoor Beukenhorst. Deze zijn open van 7.30 tot 17.00 uur. Vergeet niet om de stempas én een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) mee te nemen.

Op 6 juni kiest Nederland de vertegenwoordigers voor het Europees Parlement.

Prikkelarm stembureau

Bijna alle stembureaus in Haarlemmermeer zijn toegankelijk met rolstoel. Het stembureau in Cpunt Hoofddorp, aan het Raadhuisplein, is prikkelarm externe-link-icoonen geschikt voor mensen met autisme, hooggevoeligheid, AD(H)D), niet-aangeboren hersenletsel of een andere aandoening. Zij kunnen hier in alle rust stemmen. Mensen met een visuele beperking kunnen hier zelfstandig stemmen met behulp van een stemmal en stembox.

Telling

Op donderdag 6 juni na 21.00 uur worden de stemmen per partij geteld. Deze telling is openbaar, Iedereen kan meekijken op de stembureaus. Het tellen van de stemmen van de stembureaus ROC Airport en gemeentekantoor Beukenhorst is om 21.00 uur in gemeentekantoor Beukenhorst. Op vrijdag 7 juni vanaf 8.30 uur is het mogelijk om mee te kijken met het tellen van de stemmen op kandidaatsniveau in de Van Zantenhal, IJweg 1415 in Nieuw-Vennep. Op maandag 10 juni om 9.30 uur wordt de uitslag van Haarlemmermeer bekendgemaakt in het gemeentekantoor Beukenhorst.

Kijk voor alle informatie op de verkiezingssite van de gemeente Haarlemmermeerexterne-link-icoon. Daar wordt op 10 juni ook de uitslag gepubliceerd.