wethouder Charlotte van der Meij bij de aftrap van het HaKa tegelwippen

Start HaKa Tegelwippen 2023 in Graan voor Visch

21 maart 2023
Nieuws

Ook dit jaar organiseren NMCX Centrum voor Duurzaamheid en de partners: woningcorporatie Ymere, hoogheemraadschap Rijnland, gemeente Haarlemmermeer, hoveniersbedrijf Le Gardinier, Dura Vermeer en Gamma Hoofddorp het lokale kampioenschap Tegelwippen. Oftewel het Haarlemmermeers Kampioenschap afgekort tot HaKa.

Groeiend aantal deelnemers

Op 21 maart in de middag startte het HaKa Tegelwippen 2023 in Graan voor Visch. Onder andere wethouder Charlotte van der Meij verrichtte de openingshandeling en richtte zich tot de nieuwe deelnemers: “Vanaf 21 maart tot en met 31 oktober 2023 kunt u meedoen. Ik wil u allen nu al feliciteren, want het Haarlemmermeerse Kampioenschap Tegelwippen krijgt elk jaar steeds meer aanmeldingen van fanatieke deelnemers die jaar na jaar het aandeel groen van ons stedelijk gebied steeds hoger laten worden. Vorig jaar kon ik bij de prijsuitreiking dan ook vol trots melden dat door alle vergroeningsacties ruim 1000 m2 groener, waterbestendiger en zomerkoeler is gemaakt!”

Vergroenen omdat het moet en omdat het mooier is…

De gemeente neemt klimaatadaptieve maatregelen zoals: het aanleggen van gescheiden rioleringen voor vies én schoon regenwater, het verbeteren van drainagesystemen onder wegen, het poreuzer maken van de bodem, klimaatadaptief en rainproof bouwen en het toepassen van waterdoorlatende bestrating.
De gemeente kan helaas niet héél Haarlemmermeer klimaatadaptief maken. Slechts 30% van de grond is eigendom van de gemeente. Voor het overige deel gaat het om alle tegelwippers die graag willen vergroenen, die wateroverlast en hittestress effectief willen bestrijden en die – want da’s voor veel deelnemers toch echt wel een drijfveer – gewoon liever een mooiere en groenere tuin willen hebben.

Iedereen kan winnaar worden

Zoals vorig jaar is het tegelwippen echt een persoonlijke klus per deelnemer. Wel worden de gewipte tegels wederom gratis door Dura Vermeer afgevoerd. Om iedereen evenveel kans te geven om het HaKa Tegelwippen te winnen wordt – net als in het afgelopen jaar – de winnaar niet bepaald door de hoeveelheid gewipte tegels of het aantal vierkante meters, maar door het percentage groen dat iedere deelnemer erbij krijgt in zijn/haar tuin. Iedereen met een heel klein tuintje kan dus zomaar winnaar worden.
Het gaat dus bij dit lokale kampioenschap om zoveel mogelijk tegels in tuinen te vervangen voor struiken en planten. Want, een tuin zonder tegels maar mét groen zorgt voor een natuurlijke afwatering. Regenwater weet de wortels van al het groen in tuinen sneller te voeden.

Vanaf 21 maart tot en met 31 oktober 2023 kunt u meedoen. Ga naar de website: https://haarlemmermeerwaterproof.nl/tegelwippen/externe-link-icoon  en schrijf u in voor het HaKa. Er zijn mooie prijzen te winnen. Veel succes en vooral heel veel plezier bij het herinrichten van alle tuinen. Geniet er van en vergeet niet om foto’s te maken van alle tuinmetamorfoses en die te delen op de Facebook-pagina van Haarlemmermeer Waterproofexterne-link-icoon.

wethouder Charlotte van der Meij bij de aftrap van het HaKa tegelwippen. Foto: Jur Engelchor