Spektakelstuk rondom een brugdek
Het is een gebaar naar de omwonenden, zegt Miranda Vromans, omgevingsmanager bij multitechnisch dienstverlener SPIE. Ze heeft het over de verwarmde tent die het bedrijf neerzet aan de zijkant van het appartementencomplex aan de Beatrixstraat in Halfweg.
Belangstellenden kunnen vanuit daar vanaf 9.00 uur op zaterdag 27 januari, morgen dus, met een gratis broodje en warm drankje erbij de hijswerkzaamheden bekijken bij de brug Halfweg over de Ringvaart, de belangrijkste verbinding met Zwanenburg. De brug ondergaat sinds november 2023 een grondige onderhoudsbeurt en de verwijdering van het brugdek wordt als een spektakelstuk beschouwd en is het bekijken meer dan waard, vindt Miranda Vromans.
“Belangstellende omwonenden die al een paar maanden verschillende vormen van overlast ondervinden, mogen daarbij best een beetje worden verwend”, zegt ze. Ze maakt er geen geheim van dat SPIE zelf best trots is op het werk dat het bedrijf doet en belangstelling daarvoor op prijs stelt.
Veiligheid
Bijkomend voordeel van de tent is dat toeschouwers zo bij elkaar zitten. En op afstand. “Omwille van de veiligheid”, zegt de omgevingsmanager. Ze zegt het niet voor het eerst en ook niet voor het laatst. Veiligheid is de rode draad in haar verhaal.
Waait het bijvoorbeeld te hard of zijn eventuele regenbuien al te gortig, dan gaat het feest niet door. De weersvooruitzichten lijken gunstig maar het voorbehoud kan maar beter worden gemaakt, redeneert Miranda Vromans. Iedereen moet zich er van bewust zijn dat uitstel betekent dat planningen en schema’s niet worden gehaald en de prullenmand in kunnen. “Niet leuk maar wel zo veilig.”
De hijswerkzaamheden zijn op zichzelf al een hele klus maar welbeschouwd slechts één van de onderdelen van de enorme operatie, maakt de omgevingsmanager duidelijk. Het gehele team is al enige tijd geleden begonnen vanachter bureaus bij SPIE met de voorbereidingen, afstemmingen, planningen en berekeningen.
Een fractie van de waslijst
Als Miranda Vromans wordt gevraagd wat er allemaal bij komt kijken voordat de hijswerkzaamheden kunnen beginnen, brandt ze los. Ze somt een duizelingwekkende hoeveelheid acties op. Veel werk gaat er bijvoorbeeld zitten in de afstemmingen met de vele belanghebbenden omtrent bereikbaarheid en omleidingen. Voor fietsers en voetgangers komt er tot medio maart een pontonbrug tussen de Beatrixstraat en de Zwanenburgerdijk. Aan de uiteinden komen barrières te staan om te voorkomen dat fietsers zomaar de weg op schieten. “Inderdaad, ook weer vanwege de veiligheid”, zegt de omgevingsmanager Het brugdek moet voor het uithijsen van de slijtlaag worden ontdaan. En dit allemaal is nog maar een fractie van de waslijst van Miranda Vromans.
Komend weekeinde zijn er zo’n 15 tot 25 mensen van SPIE op de been om de hijswerkzaamheden en bijbehorende klussen te klaren. Het hijsen gebeurt vanaf het water. Aan wal is geen optie, stelt de omgevingsmanager want dan zou het loodzware en omvangrijke brugdek over woonbebouwing heen moeten. “Dan hadden we een heel appartementencomplex moeten ontruimen.”
Géén draaibewegingen
De 650 ton hijskraan die het brugdek eruit haalt, staat op een ponton. Met de hijskraan mogen absoluut geen draaibewegingen worden gemaakt, benadrukt Miranda Vromans. Het is het ponton die moet manoeuvreren en dat gebeurt met duwboten.
“Nee, echt gevaarlijk wil ik het uithijsen niet noemen”, zegt ze. “Alles is tot achter de komma nauwkeurig voorbereid en uitgerekend, in samenwerking met de gemeente. We moeten en kunnen erop vertrouwen dat dit goed gaat. Samenwerken is hier de cruciale factor, iedereen heeft op dat moment zijn eigen vooraf afgestemde taken. Maar het is natuurlijk wel een uitdaging, een klus als deze. We doen het vaker maar het blijft bijzonder. Niet voor niets trekken dit soort werkzaamheden altijd best veel bekijks.”
Risico’s
“Vraag maar hoor”, gaat de omgevingsmanager nadere vragen over de risico’s niet uit de weg. “Ik dacht al dat je over Alphen aan den Rijn zou beginnen.” Daar ging het in augustus 2015 helemaal mis met twee bouwkranen en een brugdeel die alle drie op bewoonde huizen terechtkwamen met een gigantische schade als gevolg. “Nee, het is niet zo dat wij voor de brug Halfweg onze Alphense lessen hebben geleerd. Alles wat daar mis is gegaan, was al lang en in het algemeen bekend. De voorbereidingen voor wat wij gaan doen, zijn op geen enkele manier te vergelijken met wat erin Alphen is gebeurd. Dat durf ik te zeggen.”