Een elektriciteitshuisje

Samenwerking gemeente en netbeheerder nieuwe elektriciteitshuisjes

23 oktober 2024
Nieuws

De gemeente Haarlemmermeer en netbeheerder Liander versterken de samenwerking door het lokale elektriciteitsnet buurt voor buurt toekomstbestendig te maken. Om dat mogelijk te maken zijn extra elektriciteitshuisjes, ook wel transformatorhuisjes of middenspanningsruimtes genoemd, in de woonwijken nodig. Dat is afgesproken in een overeenkomst die de partijen op 15 oktober 2024 hebben ondertekend.

Tot voor kort plaatste Liander af en toe een nieuw elektriciteitshuisje in bestaande wijken. Maar omdat het elektriciteitsnet door onder andere zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen steeds intensiever wordt belast, moet het uitgebreid worden met meer elektriciteitshuisjes. De vraag naar elektriciteit zal alleen maar toenemen. Daarom gaat Liander van start met de buurtgerichte aanpak om het elektriciteitsnet te versterken. Dat betekent dat Liander de komende jaren per wijk kijkt wat er nodig is en nieuwe elektriciteitshuisjes gaat plaatsen. Deze aanpak draagt bij aan een betrouwbare energievoorziening in onze gemeente.

Snel en op een nette manier

Wethouder Charlotte van der Meij van Energie & Klimaat: “Nu krijgen we al af en toe te horen dat een omvormer van de zonnepanelen eruit klapt als er even te weinig ruimte op het net is. Daarom is het belangrijk dat Liander de huisjes in de wijken gaat plaatsen. Met het maken van de afspraken zorgen we ervoor dat dat snel kan en dat de huisjes op een nette manier in de wijken ingepast worden.”

Een leidraad voor de elektriciteitshuisjes

De elektriciteitshuisjes moeten dicht bij woningen en gebouwen komen te staan om ze te kunnen voorzien van stroom. En vanwege het maatschappelijke belang zijn ze vergunningsvrij. De gemeente heeft nu een Leidraad voor middenspanningsruimtes gemaakt. In de afspraken staat waar Liander zich aan moet houden bij het plaatsen van de elektriciteitshuisjes en hoe ze eruit moeten zien. Daarbij wordt rekening gehouden met de zichtlijn van omwonenden, verkeersveiligheid, parkeerdruk, klimaatadaptatie en groen.

Er zijn extra elektriciteitshuisjes in de woonwijken nodig.

Vervolg

Het ondertekenen van de overeenkomst is een startsein om tot verdere afspraken tussen Liander en de gemeente te komen. In de wijken Welgelegen in Nieuw-Vennep en Floriande-West in Hoofddorp is Liander inmiddels gestart met de nieuwe aanpak. Daar doen Liander en de gemeente ervaring op over de buurtaanpak. Als er procesverbeteringen nodig zijn, dan wordt dat meegenomen in de vervolgafspraken. Liander informeert inwoners voordat de werkzaamheden van start gaan in hun wijk.

Soms zijn er situaties waarbij een buurt acuut nieuwe elektriciteitshuisjes nodig zijn. Als inwoners problemen ervaren, kunnen zij hiervoor melding doen bij Liander via de website postcodecheck terugleverproblemen van Lianderexterne-link-icoon