Maaike Alles van Eigen Haard en wethouder Jurgen Nobel

Rond de 400 sociale huurwoningen in duurzame wijk Hoofddorp

14 juni 2023
Wonen

In de duurzame nieuwbouwwijk Lincolnpark in Hoofddorp worden de komende jaren rond de 400 sociale huurwoningen gebouwd. Dat hebben de gemeente Haarlemmermeer en woningcorporatie Eigen Haard in een samenwerkingsovereenkomst afgesproken. Wethouder Jurgen Nobel van Woningbouw en manager Ontwikkeling en Acquisitie Maaike Alles van Eigen Haard ondertekenden de overeenkomst vandaag op de vastgoedbeurs PROVADA.

In de overeenkomst staat dat in de tweede fase van Lincolnpark 363 tot 423 sociale huurwoningen worden gebouwd. Wethouder Jurgen Nobel: “Daarmee komen we in totaal op 30 procent sociale huur. Ontzettend belangrijk, want juist de betaalbare woningen zijn heel hard nodig.” In totaal wordt de helft van alle woningen in de nieuwe wijk betaalbaar, naast de sociale huurwoningen komen er ook woningen in het middeldure segment.

Flink doorbouwen in de Haarlemmermeer

“Een paar jaar geleden zijn we gestart met bouwen in Haarlemmermeer. Daar gaan we graag mee door”, zegt Maaike Alles, manager Ontwikkeling & Acquisitie van Eigen Haard. “We werken prettig samen met de gemeente. Daardoor kunnen we vaart maken en wezenlijk bijdragen aan de volkshuisvesting in Haarlemmermeer”.

Vernieuwend en duurzaam

Aan Lincolnpark wordt tot 2030 gewerkt. Het wordt een vernieuwende en duurzame woonwijk. De hele wijk wordt energieneutraal en bij de bouw wordt rekening gehouden met het veranderende klimaat. Verder wordt er zo veel mogelijk natuurlijke materialen gebruikt, zoals hout en wordt de wijk groen, met veel bomen en struiken. In de wijk krijgen voetgangers en fietsers de ruimte, met autoluwe straten en centraal parkeren in parkeerhubs.

In delen

De nieuwe wijk wordt niet in één keer gebouwd, maar in delen. “Daarmee kunnen we steeds de laatste vernieuwingen meenemen in het ontwikkelen van de wijk en kunnen we ook kleinere ontwikkelaars een kans geven. Ook kunnen we zo leren en kennis verzamelen: over de werkwijze, over de mogelijkheden van de plek en de belangstelling van ontwikkelaars,” aldus de wethouder.

Maaike Alles van Eigen Haard en wethouder Jurgen Nobel van de gemeente Haarlemmermeer ondertekenden de overeenkomst tijdens de PROVADA. Foto: Bibi Vastenhout