Proef met laadplekken voor elektrische auto’s die geen ruimte kosten
Het aantal elektrische auto’s groeit snel en daarmee ook de vraag naar laadplekken. Er komen steeds meer laadpalen in de straat. In Haarlemmermeer is een proef gestart om auto’s via een lantaarnpaal te laden. Dat scheelt laadpalen in de straat, terwijl de bewoners meer mogelijkheden krijgen om dichtbij huis te laden. Drie straatlantaarns in de Sleutelbloemstraat in de wijk Quatrebras in Badhoevedorp zijn vervangen door exemplaren met een laadpunt.
In totaal kunnen hier 6 auto’s op die plek tegelijkertijd laden. Want elke straatlantaarn heeft 2 laadpunten. Daarnaast staat er een losse stroomkast met twee laadpunten. In totaal zijn er dus 8 laadpunten beschikbaar.
Slim
Laadlantaarns, dus een combinatie van straatlantaarn en laadpaal, zijn een slimme manier om auto’s op te laden. Ze vragen wel om een goede voorbereiding en uitleg, want niet elke lantaarnpaal is zomaar geschikt. Daarom doet de gemeente deze proef.
In gebruik
De wethouders Marja Ruigrok (Verkeer en Vervoer) en Marjolein Steffens-Van de Water (Fysieke Leefomgeving) namen de laadplekken in gebruik. Het gaat om een proef van een jaar. Marja Ruigrok: “Steeds meer inwoners rijden elektrisch. Met laadpunten in lantaarnpalen maken we het makkelijk om dichtbij huis op te laden. Zonder dat er extra palen in de straat komen. Zo combineren we gemak, duurzaamheid en een aantrekkelijke openbare ruimte.”
De wethouders Marja Ruigrok (Verkeer en Vervoer) en Marjolein Steffens-Van de Water (Fysieke Leefomgeving) namen de laadplekken in gebruik. Foto: Bibi Vastenhout
Wethouder Marjolein Steffens-Van de Water: “Door slim gebruik te maken van bestaande lichtmasten, maken we duurzaam laden toegankelijk voor meer inwoners. Tegelijkertijd zorgen we dat de straat er mooi en leefbaar uit blijft zien.”
Oplossing
In de Sleutelbloemstraat liggen de openbare parkeerplaatsen wat verder weg van de woningen. Bewoners kunnen daardoor geen laadkabel vanuit hun huis over de stoep naar hun auto trekken, zoals in Haarlemmermeer sinds januari 2024 is toegestaan. Daarom zijn laadpunten in de lichtmasten hier een goede oplossing. De lantaarnpalen met laadpunt komen ook goed van pas bij bijvoorbeeld parkeerterreinen bij flats of sportvelden. Nóg een voordeel van de combinatie van lantaarnpaal en oplaadpunt is dat de straat of het plein netjes en overzichtelijk blijft.
. In Haarlemmermeer is een proef gestart om auto’s via een lantaarnpaal te laden.
Keuze voor Badhoevedorp
De proef is in de Sleutelbloemstraat, omdat bewoners hier zelf hebben gevraagd om laadpunten. De verwijderde lantaarnpalen kunnen goed worden hergebruikt. Met de proef doet de gemeente ervaring op. Zo controleert de gemeente de betrouwbaarheid van de apparatuur, het gebruik ervan en de inpassing in de buurt. Hiervoor ging de gemeente een overeenkomst aan met het bedrijf Dutchcharge B.V, zij beheren de laadinstallaties. De gemeente beheert de lantarenpalen.