Frits Verhagen met politicus van het jaar 2022 Kim van Goethem

‘Proberen politiek smeuïger te maken’

26 januari 2023
Nieuws

Tijdens de raadsvergadering van 19 januari nam hij officieel afscheid, hoewel hij sinds de zomer niet meer actief was als politiek verslaggever. Journalist van HCNieuws Frits Verhagen. Hij schreef sinds maart 2004 over het wel en wee van de Haarlemmermeerse politiek. Hij volgde als freelancer college en raad op de voet. Hoe kijkt hij terug op deze periode? En blijft hij de politiek volgen? Frits Verhagen aan het woord.

Frits Verhagen begon zijn journalistieke carrière als sportverslaggever. “Sport had al mijn interesse, dus sportverslaggeving leek mij wel wat. Zo ben ik begonnen bij wat toen nog de Hoofddorpse Courant heette. Maar het leek me niets om daar mijn hele leven over te schrijven. De overstap naar andere onderwerpen was snel gemaakt. Zo ging ik de juridische kant op en heb ik heel lang rechtbankverslaggeving gedaan. Dat doe ik nog steeds af en toe. Samen met mijn vrouw en onze zoon. Mijn vrouw doet dat nog. Zij wordt de Noord-Hollandse Saskia Belleman genoemd.”

Overstap naar politiek

“Als coördinator zorgde ik ervoor dat de krant vol kwam en dat verhalen op tijd binnen waren. We hadden een freelancer die verslag deed van de gemeenteraadsvergaderingen. Toen die stopte, was er niemand. Ik vond dat we meer aan politiek moesten doen. Lokale politiek is tenslotte interessant voor de lezers. Zo ben ik hier in 2004 mee begonnen en ben ik de raad en het college gaan volgen.”

Frits Verhagen blikt terug op zijn begintijd: “De Partij van de Arbeid zat in de oppositie. Jeroen Nobel was fractievoorzitter. In een interview zei de toenmalige burgemeester Fons Hertog dat de PvdA liep te schreeuwen aan de zijlijn, dat dat niet effectief of doelmatig was. Dat heb ik in de krant geschreven. Daar moest de PvdA erg om lachen. Het ging een eigen leven leiden en werd vaak aangehaald in raadsvergaderingen. Dan werd er gezegd: ‘Dat is weinig effectief, voorzitter’.

In die tijd was het CDA nog behoorlijk groot in Haarlemmermeer. Frits: “De VVD heeft de rol van grootste partij overgenomen. Als grootste zijn zij al jaren leidend. Ze staan vooraan bij de coalitieonderhandelingen en maken eigenlijk de dienst uit in Haarlemmermeer. De andere partijen komen er niet tussen. Ze willen wel het beste voor de polder. Soms kan het wel knallen tussen coalitie en oppositie. Vooral met de opkomst van nieuwe partijen. Maar het blijft wel vaak bij woorden. Of dat effect heeft weet ik niet.”

Smeuïger

Verhagen: “De doorsnee inwoner van Haarlemmermeer heeft niet zoveel met politiek. Mensen vroegen zich vaak af waarom ik bij die lange, saaie raadsvergaderingen ging zitten. Je hoort het steeds meer, mensen die geen hoge pet op hebben van de politiek, landelijk of lokaal. Ik heb geprobeerd om de Haarlemmermeerse politiek voor de lezers smeuïger en toegankelijker te maken. Of ik daarin geslaagd ben, mag een ander bepalen.”

Veranderingen

De grootste verandering tijdens de loopbaan van Frits: digitalisering. “In de begintijd was alles op papier. Grote pakketten met stukken die wij als journalist ook kregen om thuis door te lezen. Nu is alles digitaal: raadsvergaderingen, persgesprekken. Je hoeft bijna niet naar het gemeentekantoor om de politiek te volgen. Dat vind ik niet leuk, maar sinds corona is dat de trend. Nu hoor je ook minder in de wandelgangen. Vroeger sprak je een politicus bij de borrel. Dan krijg je de echte verhalen. Zo ben ik een paar keer aan mijn nieuws gekomen. Bijvoorbeeld dat een raadslid zijn fractievoorzitter niet meer zag zitten.”

Enquête

Wat is de journalist in ruste het meest bijgebleven? Verhagen: “Heel bijzonder was de raadsenquête over het honkbalstation. Daar was financieel veel mis. De gemeenteraad besloot tot een enquête. Een lokale variant van een parlementaire enquête. Alle betrokkenen werden gehoord: ambtenaren en collegeleden, inclusief de toenmalige burgemeester Theo Weterings. Dat was boeiend en spannend. Of het iets heeft opgelost zodat dit in de toekomst niet weer kan gebeuren? Dat vraag ik me af.”

Frits Verhagen reikte de Peter van Groenigen-bokaal uit aan Kim van Goethem. Foto: Jur Engelchor

Volgen

De journalist in ruste blijft de Haarlemmermeerse politiek volgen. “Onze zoon Joost heeft mijn plek overgenomen. Hij werkte als politiek journalist voor het Haarlems Weekblad. Dat bestaat niet meer. Zijn werk hield op en ik stopte. Dus het was leuk dat hij gevraagd werd om mij op te volgen. Hij heeft zijn eigen manier van werken, zijn eigen denkbeelden.”

Frits kijkt met enige zorg naar het medialandschap in de toekomst. “Ik heb de tijd meegemaakt dat we met vier of vijf collega’s van verschillende media bij een raadsvergadering zaten. Het is jammer als dat wegvalt. Want Haarlemmermeer is een bijzondere gemeente. Ik hoop dat HCNieuws en het Witte Weekblad het nog lang volhouden en dat MeerRadio de politiek blijft volgen.”

Tot slot

Frits Verhagen spreekt zijn waardering uit voor raadsleden die zich inzetten voor de publieke zaak. “De meest aansprekende vond ik Peter van Groenigen. Een schoolvoorbeeld van een volksvertegenwoordiger. Hij voelde zich geroepen om zijn kiezers te vertegenwoordigen. Fijn dat als eerbetoon de bokaal voor beste politicus naar hem vernoemd is. Zo wordt zijn naam nog genoemd in de raadzaal van Haarlemmermeer. En ik ben blij dat ik deze bokaal nog een keer mocht uitreiken.”