Stekkers en geld

Nieuwe regelingen helpen inwoners energierekening te verlagen

03 oktober 2023
Duurzaamheid, Nieuwe energie, Nieuws

Er zijn drie nieuwe regelingen die inwoners met een laag inkomen helpen bij het verlagen van de energierekening. Inwoners die moeite hebben met het betalen van de energierekening kunnen een gratis energiezuinige koelkast, tweedehands zonnepanelen en vloer- en glasisolatie aanvragen.

De regelingen zijn aan te vragen door huishoudens met een gezamenlijk inkomen lager dan 130 procent van het wettelijk sociaal minimum. Hiervoor wordt gekeken naar het inkomen over 2022. Ook inwoners die in 2022 energietoeslag hebben ontvangen kunnen de regelingen aanvragen.

Over de regelingen

Oude apparaten, zoals een koelkast, verbruiken veel stroom. Daarom vervangt de gemeente Haarlemmermeer bij 250 huishoudens gratis de oude koelkast door een energiezuinige koelkast. Deze regeling is voor inwoners met een huur- en koopwoning.

Inwoners met een koopwoning kunnen zich aanmelden voor de regeling tweedehands zonnepanelen. Hiermee kunnen zij zelf stroom opwekken en hun energierekening langdurig verlagen.

Voor inwoners van Haarlemmermeer met een koopwoning is er ook de regeling voor glas- en vloerisolatie. Door isolatie is minder energie nodig om de woning te verwarmen. Dit verlaagt de energierekening.

Regelingen aanvragen

De voorwaarden van de regelingen en het aanmelden kan via de website van de gemeente Haarlemmermeer/energiebesparende maatregelenexterne-link-icoon.  Inwoners die in 2022 energietoeslag kregen, ontvangen hier een brief over met meer informatie. In één formulier kan men meerdere regelingen aanvragen. De gemeente geeft maximaal 250 koelkasten weg. Er zijn ongeveer 25 pakketten aan zonnepanelen weg te geven en de gemeente kan ongeveer 20 tot 50 huishoudens helpen met isolatiemaatregelen. De gemeente behandelt alle volledig ingevulde aanvragen op volgorde van binnenkomst.

Stekkers en geld

Er zijn drie nieuwe regelingen die inwoners met een laag inkomen helpen bij het verlagen van de energierekening. Foto: Shutterstock

Hulp bij de aanvraag

Als inwoners hulp nodig hebben bij de aanvraag, kunnen zij terecht bij het informatiepunt digitale overheid van de Bibliotheek. Bel van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur naar 023 56 69 500. Ook kunnen inwoners langskomen bij het Financieel Café van Humanitas. Kijk op de website van Humanitas Haarlemmermeer voor actuele tijden en locatiesexterne-link-icoon.

Gratis energiecoach of fixteam

Naast de regelingen kunnen inwoners met een laag inkomen ook terecht bij Energiebank Haarlemmermeer. Energiecoaches geven in een persoonlijk gesprek handige tips om te besparen. Ook kan er een fixteam langskomen om energiebesparende middelen te plaatsen. Hulp aanvragen kan via de Energiebank Haarlemmermeerexterne-link-icoon of door te bellen naar 023 20 40 187.