Minister Hugo de Jonge wordt geinterviewd over de flexwoningen in Nieuw-Vennep

Minister de Jonge ziet flexwoningen in Nieuw-Vennep verrijzen

12 december 2022
Wonen

Minister Hugo de Jonge was weer in Haarlemmermeer. Hij bezocht maandag, samen met de wethouders Jurgen Nobel en Marjolein Steffens –van de Water en Erik Gerritsen van Ymere de nieuwe flexwoningen aan de Oosterdreef in Nieuw-Vennep. De eerste bewoners kregen de sleutel.

De gemeente Haarlemmermeer staat voor een grote woningopgave en wil het liefst permanente woningen realiseren. Dat is op deze plek nu niet mogelijk, omdat het in een geluidsbelast gebied staat. De flexwoningen zijn gemaakt om vijftien jaar aan de Oosterdreef in Nieuw-Vennep te staan.  Ze zijn zo gemaakt dat ze kunnen worden verplaatst naar een nieuwe locatie waar ze nog eens vijftien jaar kunnen staan. Dit zijn een van de eerste flexwoningen die Ymere en de gemeente samen realiseren.

De minister heeft zichzelf ten doel gesteld om in korte tijd zoveel mogelijk woningen te realiseren. Flexwoningen zijn daar een goede oplossing voor. Hij was dan ook zeer te spreken over het tempo, maar ook over het uiterlijk van de woningen. Hij was onder de indruk van wat hij in Nieuw-Vennep aantrof. “Dit zijn echt chique woningen. Indrukwekkend hoe de gemeente en Ymere dit voor elkaar gekregen hebben.”

“Veel mensen denken vaak eerst aan containerwoningen. Dat zijn deze woningen zeker niet. Ze zien er heel goed uit”, zegt woningbouwwethouder Jurgen Nobel. “Voor 2023 voorzien we 50 transformatiewoningen en in 2024 willen we 130 flexwoningen realiseren. We staan open voor meer locaties. Vooral daar waar permanente woningen niet mogelijk zijn, is dit een uitstekende oplossing.”

Wethouder Marjolein Steffens vult aan:Haarlemmermeer heeft een groot tekort aan kleine woningen voor starters en spoedzoekers. Ook voor de huisvesting van statushouders hebben we vooral kleine woningen nodig. Met flexwonen creëren wij snel aanbod voor beide doelgroepen.”

Ymere heeft de smaak te pakken en wil meer flexwoningen bouwen. Erik Gerritsen, bestuursvoorzitter van Ymere, zei dat dit een goede manier is om snel woningen neer te zetten. Het bouwen van deze woningen heeft nog geen jaar geduurd.