Luchtvaart- en Oorlogsmuseum CRASH

‘Met Meerlandenfonds vrijwilligers blij maken’

14 februari 2024
Nieuws

Van de verduurzaming van het nieuwe clubgebouw van de Stichting Sportpark Rijsenhout tot de opleiding en bijscholing van drie nieuwe schuldhulpmaatjes die mensen begeleiden die in de schulden zijn geraakt.

Er komt weer flink wat geld uit het zogenoemde Meerlandenfonds naar zeer uiteenlopende goede doelen in Haarlemmermeer. Dat werd duidelijk tijdens de uitreiking tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Center Fokker in Hoofddorp.

Meerlanden

In totaal bevat het Meerlandenfonds 55.000 euro dat jaarlijks wordt toegekend. Dat is al zo sinds 2008. Verenigingen, goede doelen, organisaties en evenementen uit het verzorgingsgebied van Meerlanden komen in aanmerking voor een bijdrage uit het fonds.

Meerlanden is als afval- en grondstoffeninzamelaar, -hergebruiker en recycler behalve in Haarlemmermeer ook actief in Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk, Ouder-Amstel en Teylingen.

Rare bedragen

Een jury beoordeelt de aanvragen uit al deze gemeenten. Namens Haarlemmermeer zit daar wethouder Marjolein Steffens-van de Water in.

De uitreiking bij Center Fokker in Hoofddorp betrof het jaar 2023. Er zijn deze keer 314 aanvragen gedaan waarvan er 128 zijn toegekend. Daarvan zijn een dikke 40 Haarlemmermeerse aanvragen.

De toegekende bedragen lopen uiteen van enkele honderden tot duizend euro. “Het is elkaar jaar weer moeilijk kiezen“, aldus wethouder/jurylid Marjolein Steffens-van de Water.”

“Er zitten ook dit jaar weer cheques met rare bedragen bij”, zegt ze lachend. “Dan staat er bijvoorbeeld 372,66 euro op. Iedereen vraagt zich dan af: wat is dat voor bedrag? Nou, het is een afgeleide van het aangevraagde bedrag en gewoon een beetje een gekkigheidje om aandacht te trekken.”

Veraangenamen

Het valt haar op dat het aantal aanvragen de laatste jaren groeit en ook dat veel plannen zijn bedoeld om het leven van mensen die het om wat voor reden dan ook niet zo gemakkelijk hebben, te veraangenamen. “Het zijn voor een groeiende groep mensen zware tijden.”

Paradepaardje

De Stichting Sportpark Rijsenhout heeft geen cheque met een raar maar met een mooi afgerond bedrag toegekend gekregen, namelijk duizend euro. De stichting krijgt een nieuw clubgebouw in beheer waarvan in eerste instantie een voetbalclub (SCW), een tennisclub (TVR) en ijsclub Blauwe Beugel gebruik gaan maken. Het nieuwe gebouw moet het paradepaardje van de duurzaamheid worden en is daarom voorzien van zonnepanelen, warmtepompen, accu’s en ledverlichting. De financiering is rond gemaakt via fondsen en sponsors en de duizend euro van het Meerlandenfonds komt ook zeer van pas.

Met de bijdrage van het Meerlandenfonds kan Luchtvaart- en Oorlogsmuseum CRASH de Tl0-buizen vervangen door ledverlichting. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Vrijwilligers blij maken

De jury kijkt bij de beoordeling van de aanvragen of deze zich richten op het welzijn van de inwoners en/of de buurt en het milieu er beter van worden. “Wij maken met het Meerlandenfonds vaak het verschil, door onze toekenningen worden mooie initiatieven van vrijwilligers mogelijk die dat anders niet of nét niet waren geweest”, zegt wethouder/jurylid Steffens. “Ik vind het elk jaar weer een feest om de vrijwilligers van Haarlemmermeer blij te kunnen maken.”

Indruk

Om nog een beetje méér indruk te geven van de bedragen en de in de prijzen gevallen clubs en organisaties noemt ze de Voedselbank die 564,26 euro toegekend heeft gekregen en de duizend euro voor Zorgerf Boerengeluk dat dagbesteding biedt aan dementerende ouderen. Nog een paar voorbeelden zijn de 424 euro voor CRASH waarmee het Luchtvaart- en Oorlogsmuseum Tl-buizen kan vervangen door ledverlichting en de 275 euro voor Crosspoint in Getsewoud voor activiteiten voor statushouders.