Lars spreekt de gemeenteraad en bezoekers toe, terwijl achter hem burgmeester Marianne Schuurmans en de griffier toekijken

Lars is de nieuwe kinderburgemeester van Haarlemmermeer

18 juli 2024
Nieuws

Lars werd donderdagavond 18 juli tijdens de laatste raadsvergadering voor de vakantie officieel beëdigd door burgemeester Marianne Schuurmans.

Lars zal het komend schooljaar samen met burgemeester Marianne Schuurmans aanwezig zijn bij officiële gelegenheden, zoals de intocht van Sinterklaas, de Nieuwjaarsreceptie en Dodenherdenking, “Maar belangrijker nog: jij vertegenwoordigt een jaar lang alle kinderen in Haarlemmermeer. Jij bent hun stem”, zei burgemeester Marianne Schuurmans in haar toespraak.

Gamen

De burgemeester zei alle vertrouwen te hebben in Lars als kinderburgemeester. “Want als je wilt weten wat er speelt in de gemeente, moet je eropuit. En dat doe jij. Want je houdt van voetballen, hardlopen en wandelen met je hond Pip. Ook vind je het leuk om spreekbeurten te geven. Je bent dus goed in informatie verzamelen en presentaties geven. En je houdt van rekenen. En dat is belangrijk, want als je plannen maakt voor de kinderen in Haarlemlemmermeer, moet je ook kunnen uitrekenen wat die kosten.” Tot slot verklapte Marianne Schuurmans dat zij en Lars een gemeenschappelijke hobby hebben: gamen.

Dag van de Kinderraad

Lars werd gekozen tot kinderburgemeester tijdens de Dag van de Kinderraad op 17 april. Leerlingen van de basisscholen Klippeholm en Klimop die zich kandidaat hadden gesteld voor het kinderburgemeesterschap, hielden hier een pitch. Uiteindelijk koos de jury voor Lars van de Klippeholm.

Afscheid Vivienne

Tijdens de raadsvergadering werd ook afscheid genomen van de vorige kinderburgemeester, Vivienne. Zij werd uitgebreid bedankt door burgemeester Schuurmans voor haar geweldige inzet het afgelopen schooljaar. Vivienne hield een afscheidsspeech met een presentatie van de dingen die ze als kinderburgemeester heeft gedaan. Zo heeft ze onder meer ‘Het Gaafste Buitenspeelplan’ gemaakt (‘omdat kinderen steeds minder buitenspelen’) en dit overhandigd aan wethouder Charlotte van der Meij. Ook zorgde ze ervoor dat Oekraïense kinderen in opvanglocaties in Haarlemmermeer nieuwe trampolines kregen.

Burgemeester Marianne Schuurmans overhandigt Vivienne een oorkonde en een afscheidscadeau. Foto: Jur Engelchor

De gemeente Haarlemmermeer heeft sinds 2016 een kinderburgemeester, die steeds voor een jaar in functie is.