De ingang van het Dorpscentrum Spaarndam

‘Komt allen naar het Dorpscentrum Spaarndam’

09 maart 2023
Nieuws

Een lokale huisarts zei hem kort geleden nog dat zij de helft van haar tijd kwijt is met gewoon een praatje maken met haar patiënten. Dat sterkt Hans van den Hoogen in zijn overtuiging dat het Dorpscentrum Spaarndam, dat hij als voorzitter samen met andere vrijwilligers bestiert, een zeer cruciale functie heeft te vervullen. “Ja, eenzaamheid is ook in ons dorp een gegeven”, zegt hij.

Het Dorpscentrum is na een grondige renovatie en verbouwing beter op die taak berekend. Die klus is in 2022 geklaard mede dankzij de subsidies van onder meer de Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS), de gemeenten Haarlemmermeer en Haarlem. Vrijdag 10 maart is het dan eindelijk zo ver en wordt het “Hart van Spaarndam”, ook wel de “Huiskamer van Spaarndam” genoemd, officieel geopend.

Hart en huiskamer

Een hart en een huiskamer voor iedereen, benadrukt voorzitter Hans van den Hoogen. Dus voor de Spaarndammers woonachtig in het westelijke Haarlemse deel van hun dorp én voor het oostelijke Haarlemmermeerse deel. Het is niet zo, zegt de voorzitter, dat de Haarlemse Spaarndammers drempelvrees ervaren omdat het dorpscentrum in het Haarlemmeerse deel staat. ”De gemeentegrenzen trekken geen streep door de lokale samenleving.”

Maar, zo voegt hij eraan toe, je doet er als bestuur van het Dorpscentrum dat er voor héél Spaarndam wil zijn goed aan om te erkennen dat het dorp deels Haarlems en deels Haarlemmermeers is. En daar wordt rekening mee te gehouden. Precies om die reden zijn in het stichtingsbestuur beide delen vertegenwoordigd.  Ook zijn beide gemeenten, komende vrijdag bij de opening, vertegenwoordigd. Haarlem door wethouder Diana van Loenen, Haarlemmermeer door wethouder Marjolein Steffens – van de Water.

Komt allen

De Spaarndammers hebben al bijna een jaar geleden hun vernieuwde dorpscentrum kunnen bewonderen en het is ook al enige tijd in gebruik. De reacties zijn enthousiast. Ook die van voorzitter Hans van den Hoogen, maar hij plaatst met nadruk de kanttekening dat hij pas echt tevreden is als méér Spaarndammers, jong en oud, import-Spaarndammers (zoals hijzelf), geboren en getogen Spaarndammers, Spaarndamse immigranten, bewoners van de nieuwe wijk Spaarne-Buiten en Haarlemse en Haarlemmermeerse Spaarndammers de weg naar het Dorpscentrum in groten getale weten te vinden. Een adequate samenvatting van wat hij zegt, is: komt allen! Het Dorpscentrum, zegt hij, kan een verrijking van het leven van de Spaarndammers betekenen. “Hartstikke fijn dat het gebouw er nu veel beter bij staat maar dat is het verhaal over stenen en het gaat me om de mensen.”

Mondreclame

Jaarlijks wordt er zo’n 40.000 keer een bezoek gebracht aan het gebouw aan de Ringweg in Spaarndam dat zo’n 4.000 inwoners telt. Hans van den Hoogen weet zeker dat dat getal omhoog kan al weet hij zelf niet hoe het bestuur dat kan beïnvloeden. Websites, social media, je moet er zeker aandacht aan besteden, vindt hij, maar daarmee krijg je niet automatisch méér bezoekers, weet hij. De beste manier is mondreclame, concludeert hij. De Spaarndammers moeten het elkáár vertellen, moeten elkaar stimuleren.

Het Dorpscentrum Spaarndam is er voor iedereen.

Geen kroeg

De vernieuwing van het dorpscentrum helpt ook een handje, denkt hij. Het gebouw staat er sinds 1976/1977 en sindsdien was er niets noemenswaardigs aan verspijkerd. Hans van den Hoogen heeft het over bruine gemetselde stenen, een verouderd donker tapijt dat niet echt spic en span meer was en over een bruine bar en biljarttafels waar je tegenaan liep bij binnenkomst. “Ik heb niets tegen biljarters en mensen die een biertje drinken maar het dorpscentrum is geen kroeg en had wel die uitstraling.”

Het is allemaal lichter en uitnodigender geworden, zegt de voorzitter. Ook de luchtkwaliteit is verbeterd en het gebouw is energiezuiniger, al blijft er op dat vlak nog wel wat te wensen over. Wellicht dat met subsidie van de provincie Noord-Holland zonnepanelen mogelijk worden. Er wordt in elk geval aan gewerkt om die mogelijk te maken.

De entree van het vernieuwde dorpscentrum heeft nu wél de gewenste uitstraling van het multifunctionele Hart van Spaarndam met een bar en ontmoetingsruimte, een grote sporthal en een wat kleiner exemplaar en de Spiegelzaal waar je terecht kunt voor badminton, basketbal, bibliotheek, bridge, daghap, dansles, musical, activiteiten voor ouderen, vergaderingen, cursussen, bruiloften, jubilea, lezingen en nog veel meer.

“Er zijn echt veel meer redenen om hier wél te komen dan niet.”

Geïnteresseerd in wat er allemaal te doen is in Hart van Spaarndam? Klik dan op deze linkexterne-link-icoon.

De ingang van Dorpscentrum Spaarndam. Foto: Jur Engelchor