Enquête vertrouwen in de democratie

Hoeveel vertrouwen heb jij in de lokale democratie? Doe mee met de enquête!

04 juli 2023
Nieuws

Het vertrouwen in de democratie daalt, zo is de laatste tijd regelmatig in de krant te lezen. Op landelijke niveau, maar ook lokaal. De gemeenteraad van Haarlemmermeer wil het vertrouwen in de lokale democratie versterken. Maar hoe doe je dat? De rekenkamer doet hiervoor onderzoek, onder meer via een enquête onder inwoners. “We vragen zoveel mogelijk mensen om mee te doen”, zegt Marlies de Vries van de rekenkamer.

Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen was het opkomstpercentage in Haarlemmermeer 46 procent. “Minder dan de helft dus. Dat is best zorgelijk”, zegt Marlies de Vries. “Veel mensen nemen niet meer de moeite om te gaan stemmen. Hoe komt dat? Het kan zijn dat sommigen het prima vinden zoals het gaat. Maar het kan ook zijn dat mensen zijn afgehaakt en denken dat hun stem er toch niet toe doet.”

Invloed

Via de enquête vraagt de rekenkamer aan inwoners naar hun vertrouwen in de lokale democratie. Marlies de Vries: “Er staan vragen in als ‘wat betekent vertrouwen in de gemeente voor jou?’ En ‘wat kan de gemeente doen om jouw vertrouwen te vergroten?’ Mensen kunnen al op allerlei manieren invloed uitoefenen, zoals inspreken bij gemeenteraadsvergaderingen, participatie of meedoen met bewonersbijeenkomsten. Is dat voldoende of is er meer nodig? De gemeente Amsterdam experimenteert bijvoorbeeld met een burgerberaad, waarbij ‘gewone mensen’ aanbevelingen doen aan het gemeentebestuur over een bepaald thema. Maar er zijn ook andere manieren denkbaar om inwoners meer bij het beleid te betrekken.”

Doe mee!

De enquête bestaat uit enkele meerkeuzevragen en stellingen. Wie dat wil kan ook zijn of haar eigen ideeën in de enquête kwijt. Invullen kost ongeveer tien minuten. Alle gegevens worden anoniem verwerkt. Marlies de Vries hoopt dat zoveel mogelijk mensen meedoen. “Jong, oud, van alle achtergronden en uit alle kernen van Haarlemmermeer. Democratie lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet. Democratie valt of staat met de betrokkenheid van mensen bij de samenleving.”

De enquête is digitaal, maar ook inwoners die geen computer hebben of hier niet handig mee zijn, kunnen meedoen. Zij kunnen van maandag tot en met donderdag onder kantoortijd bellen naar telefoonnummer 0900 1852 en vragen naar mevrouw Margo Rosdorff. Ze kan dan helpen telefonisch de vragen beantwoorden.

De enquête is hier te vinden. Invullen kan tot en met 23 juli.externe-link-icoon

Aanbevelingen

Naast de enquête gaat de rekenkamer ook gesprekken houden met gemeenteraadsleden. Marlies de Vries: “Hun ideeën over het vertrouwen in de lokale democratie leggen we naast de ervaringen van inwoners. Op basis hiervan komen we met praktische aanbevelingen hoe de gemeenteraad het vertrouwen in de lokale democratie kan versterken.” Naar verwachting is het onderzoek in oktober 2023 klaar. De rekenkamer maakt dan de resultaten en aanbevelingen openbaar.

Wat is de rekenkamer?

Iedere gemeente is verplicht een rekenkamer te hebben. De rekenkamer van Haarlemmermeer doet onafhankelijk onderzoek voor beter bestuur voor de samenleving van Haarlemmermeer. Ze maakt voor de gemeenteraad en de inwoners van Haarlemmermeer bijvoorbeeld zichtbaar wat het effect is van het beleid op de samenleving. Kijk voor meer informatie op http://www.haarlemmermeer.nl/rekenkamerexterne-link-icoon

Vul de enquête in!