Grote interesse in Hyde Park

Grote interesse voor nieuwe stadswijk Hyde Park in Hoofddorp

13 november 2018
Hoofddorp, Wonen

Hyde Park, de nieuwe stadswijk in het centrum van Hoofddorp, trekt veel belangstelling. Inmiddels hebben 4.000 mensen zich aangemeld als geïnteresseerde voor een woning. Beukenhorst-West wordt getransformeerd naar een levendige stadswijk met diverse voorzieningen.

Hyde Park komt in Beukenhorst-West, een locatie met goeddeels verouderde en leegstaande kantoorpanden. De gemeente Haarlemmermeer heeft meerdere initiatieven genomen om de wijk tussen het station en het stadscentrum te transformeren. Wethouder Steffens: ""De gemeente heeft geïnvesteerd in dit gebied met het doel dat de markt het vervolgens op zou pakken. En dat is precies wat er gebeurde."

Geïnteresseerden die meedachten gaven aan dat ze een levendige wijk wilden. Dat gaat Hyde Park ook worden, want er komen naast veel woningen ook winkels, gezondheidsvoorzieningen en werkruimten. Adam Elzakalai: "De sloop is inmiddels begonnen. Dus Hyde Park is nu echt een nieuwe fase ingegaan. Mooi dat we kunnen bouwen voor onze eigen mensen in Haarlemmermeer."

Veel variatie in woningen

Winy Maas van bureau MVRDVexterne-link-icoon – bekend van onder meer de Rotterdamse Markthal – bekend van onder meer de Rotterdamse Markthal – ontwierp een stedenbouwkundig plan, dat voorziet in een mix van 3800 woningen. Twintig procent van de woningen zit in het sociale huur. Daarnaast heeft tien procent een huur onder de 880 euro (prijspeil 2018). Tien procent van de woningen worden betaalbare koopwoningen. Deze prijzen variëren van 187.00 euro tot de NHG-grens.externe-link-icoon Daarbuiten komt er nog een flink aantal woningen in de koop- en huursector die bereikbaar zijn voor mensen met een middeninkomen en luxere appartementen. De woningen variëren van kleine studio’s van 30 vierkante meter tot grote penthouses van 200 vierkante meter, met veel groottes daar tussen in. De bouw van de eerste woonblokken start in de loop van 2019. Vanaf 2021 kunnen de eerste bewoners hun nieuwe appartement betrekken.

Duurzaam vanaf de sloop

De nieuwe wijk wordt gasloos en ook in andere opzichten zeer duurzaam. Dat begint al met de circulaire sloop, waarbij materialen uit de oude kantoorbebouwing hergebruikt worden. De huidige plannen voldoen aan de gemeentelijke parkeernorm. Er komen ook deelauto’s in de wijk en op basis van de ervaringen elders, zullen met name starters ook het openbaar vervoer actief gebruiken. Hyde Park is een gezamenlijk initiatief van Snippe Projecten B.V.externe-link-icoon en IC Netherlands B.V.externe-link-icoon, die samen onder de naam Hyde Park de nieuwe woonwijk realiseren. Op de website van de gemeente en de websites van Hyde Park over de bouwwerkzaamheden externe-link-icoonen de verkoop van woningenexterne-link-icoon kun je meer informatie vinden.

Grote interesse in Hyde Park

New Horizon Urban Mining is verantwoordelijk is voor het ontmantelen van de gebouwen van Hyde Park. In plaats van regulier slopen, probeert New Horizon zoveel mogelijk materialen te demonteren om ze vervolgens te kunnen hergebruiken. Dit gaat verder dan recyclen. Pas als er echt geen vorm van hergebruik mogelijk is, gaat het materiaal naar de sloop. Door het oogsten van de materialen, ofwel voorzichtig demonteren, geeft New Horizon voor tachtig procent van wat normaal gerecycled wordt een betere bestemming. Foto: Jur Engelchor