Rutger Burgers vertelt de provincie- en gemeentebestuurders over de wandelroutes

Grootste wandelnetwerk van Noord-Holland geopend

27 februari 2023
Recreatie

Haarlemmermeer kent al een regionaal fietsknooppuntennetwerk en het sloepenvaarnetwerk. Nu is ook een aaneengesloten wandelnetwerk officieel geopend. Het is het grootste wandelnetwerk in Noord-Holland: Wandelnetwerk Zuid-Kennemerland met zo’n 480 kilometer aan wandelroutes. Vanuit Route Werk is Rutger Burgers betrokken bij de totstandkoming van het wandelnetwerk. Hij vertelt.

Dicht bij huis

Het idee van het wandelnetwerk is dat wandelingen dicht bij huis kunnen starten. Rutger Burgers van Route Werk die de aanleg voor Haarlemmermeer coördineerde: “Met dit netwerk hoef je niet perse de auto te pakken om ergens heen te rijden voor een wandeling. Je start bijvoorbeeld bij jouw station. De wandelmogelijkheden zijn herkenbaar aan de informatiepanelen en de gekleurde pijlen. Op de keuzepunten vind je een paal met een nummer, die verwijst naar het volgende keuzepuntnummer. De panelen en de pijlen zijn in de hele provincie hetzelfde. Dat geeft herkenbaarheid.”

De boer op

Rutger Burgers: “Natuurlijk is bewegen gezond en kan je door te wandelen van de natuur genieten. Maar er zijn meer redenen om het wandelnetwerk te gebruiken. Nieuw zijn bijvoorbeeld de routes door het boerenland. Waar eerst geen paden waren, zijn in overleg met boeren en landgoedeigenaren paden opengesteld. Je komt nu op plekken waar je vroeger niet kon komen.”

Keuzepunt

“Het leuke van het netwerk is ook dat het mogelijkheden biedt voor veel verschillende soorten publiek. Je kan losse wandelingen plannen en er zijn korte rondjes opgenomen. Bestaande routes van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten maken er ook onderdeel van uit. Je loopt van keuzepunt naar keuzepunt. Een keuzepunt is eigenlijk een knooppunt. Op die manier kan je als wandelaar de wandelingen zelf aan elkaar knopen”, vertelt Rutger enthousiast.

Ruimte onder druk

In deze tijd staat ruimte onder druk. Wethouder Mariette Sedee van grootschalig groen en recreatie zegt hierover: “Haarlemmermeer is een grote gemeente met 31 kernen die nog steeds groeit. Wij willen dat zoveel mogelijk inwoners kunnen blijven genieten van natuur dichtbij huis en dat is straks best een uitdaging met zo’n 50.000 extra recreanten.”

Rutger Burgers: “Er moet al plaats zijn voor bedrijventerreinen en woningbouw. Maar dan is het juist belangrijk om recreatieplekken veilig te stellen voor de toekomst. Het wandelnetwerk is een manier om dat te doen. We hebben hiervoor medewerking nodig van organisaties die natuurterreinen beheren zoals PWN, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Landschap Noord-Holland. Dat geldt ook voor de provincie, de gemeente en de inwoners. Door samen te werken hebben we op die manier nieuwe wandelpaden aangelegd, bijvoorbeeld in Badhoevedorp. Die kwamen tot stand door de hulp van de dorpsraad, die al heel lang het plan had om lokale ommetjes te maken door het dorp. De gemeente heeft ook geholpen met het realiseren van een wandelpad naast de busbaan tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep.”

Jaagpad

Rutger: “Alleen al in Zuid-Kennemerland is een totaal aan wandelpaden van 480 kilometer. Het is heel divers. Er zijn rondwandelingen die op elkaar inhaken. In Haarlemmermeer zijn 22 startpunten waar panelen staan waar je je route kan kiezen. Het netwerk moet zich nog bewijzen en bekend worden in de regio. De provincie en de verschillende gemeenten hebben veel geïnvesteerd in voorzieningen. Zo’n netwerk is nooit af. Daar moet je aan blijven werken. Dat kan in Haarlemmermeer. Zo biedt de ontwikkeling van PARK21 mogelijkheden. Ik heb al eens voorgesteld om langs de hele Ringvaart een wandelpad aan te leggen. Een jaagpad langs de weg. Op sommige plekken langs de Ringvaart is er al zo’n pad. De ruimte is er. Het zou heel mooi zijn om dat nog voor elkaar te krijgen.”

Wethouder Mariette Sedee van grootschalig groen en recreatie ziet het wandelnetwerk als een stap in de goede richting: “Haarlemmermeer is een grote gemeente met 31 kernen die nog steeds groeit. We willen dat zoveel mogelijk inwoners kunnen genieten van natuur dichtbij huis en dat is best een uitdaging met zo’n 50.000 extra recreanten in de toekomst.”

Rutger Burgers aan het woord tijdens de openingswandeling van het wandelnetwerk

App

Het wandelnetwerk heeft een app: wandelnetwerknoordholland.nl. Rutger: “Op de app kan je kiezen waar je wilt gaan wandelen. Je kan zelf een route plannen of op een bestaande route zoeken naar startpunten. Er zijn veel mooie routes in het Noorderbos, Spaarnwoude en de Houtrakpolder. Wat ik een van de leukste routes vind is het pad over de Geniedijk in Hoofddorp. Dit begint bij het station. Er zijn wat kortere wandelingen die beginnen bij het Haarlemmermeerse Bos. In het gebied waar de Floriade is geweest. Daar zie je nog markante dingen van terug in het landschap.”

Het wandelnetwerk is officieel geopend op 22 februari 2023.