Marja Ruigrok met de winnaars.

Groot Packaging wint SHARE Award

19 november 2025
Nieuws, Ondernemers

Een plasticvrije bloemverpakking, gemaakt van bloemenresten. Wat normaal afval is, krijgt zo een tweede leven. Dat is FlowerPaper van Groot Packaging, een circulaire innovatie die in Hoofddorp werd bedacht. Daarmee won het bedrijf dit jaar de SHARE Award.

De jury noemt Groot Packaging “een pionier die laat zien hoe circulariteit letterlijk tot bloei komt.” En terecht. FlowerPaper is FSC-gecertificeerd, volledig plasticvrij en lokaal geproduceerd. Met een CO₂-voetafdruk die de helft lager ligt dan die van gerecycled papier.

Achter het succes schuilt een ondernemend gezin dat in de keuken in hun huis in Toolenburg begon. Met een pannetje, een zeefje en een blender. Toen de coronapandemie de wereld stillegde, kregen Patrick en Shelly Kapteijn - de Groot juist veel nieuwe ideeën.

Gewoon proberen

“Waar ik normaal ergens in Europa zat om iets nieuws te doen, was ik opeens thuis,” vertelt Patrick Kapteijn. “We wisten dat er cellulose in bloemen zit, en dat je daar papier van kunt maken. Dus zijn we dat gaan proberen.”

Uit dit idee groeide, dankzij Shelly Kapteijn - de Groot en haar gezin, iets bijzonders. “We maakten papier in de keuken. Het ging er niet om dat het perfect was, maar dat we klein begonnen. Dat is nog steeds onze aanpak: begin klein, leer en schaal dan op,” vertelt Shelly de Groot.

60 voetbalvelden

Na die eerste experimenten reisden ze naar papiermuseum De Middelste Molen op de Veluwe. Daar maakten ze de eerste 250 velletjes. Toen bleek dat het ook op een machine lukte, ging het snel. “Bij Schut Papier in Heelsum konden we echt aan de slag. Nu produceren we zo’n 60 voetbalvelden papier per jaar.”

Duurzame bloemverpakking

Dat klinkt veel, maar op wereldschaal is het weinig. “Een grote fabriek maakt dat in tien minuten,” zegt Patrick lachend. “Maar wij doen het lokaal, duurzaam en zonder plastic. Dat is precies de bedoeling.”

Cirkel

Het concept is even simpel als slim: uitgebloeide bloemen worden opgehaald bij klanten, verwerkt tot vezels en bij de papierfabriek omgezet in papier. Daar maakt Groot Packaging verpakkingen voor bloemen van. Zo is de cirkel rond.

“Bloemen die op tafel hun beste tijd hebben gehad, krijgen bij ons een tweede leven,” zegt Patrick. “We maken er papier van, waar het volgende boeket in verpakt wordt.” De toepassingen breiden zich uit: van trechterzakken tot kaartjes en stickers.

Lokaal én sociaal

FlowerPaper is niet alleen ecologisch duurzaam, maar ook sociaal. In samenwerking met sociale werkplaatsen worden producten handmatig gevouwen en verpakt. “De werkplaatsen helpen ons enorm bij het opstarten van nieuwe producten,” vertelt Patrick Kapteijn. “Als iets een succes wordt, bouwen we er een machine voor en investeren we weer verder. Zo houden we het circulair, ook economisch.”

Patrick en Shelly Kapteijn - de Groot.

FlowerPaper van Groot Packaging, een circulaire innovatie die in Hoofddorp werd bedacht, won dit jaar de SHARE Award. Foto: gemeente Haarlemmermeer

Acht werkplaatsen

Een goed voorbeeld is een opdracht voor een supermarktketen. “In het begin liep de productie niet soepel,” vertelt Patrick openhartig. “De sociale werkplaats vond het moeilijk en kon de gevraagde aantallen niet maken. Uiteindelijk hielpen acht werkplaatsen samen. De klant heeft er niets van gemerkt. Wij hebben geleerd én geïnvesteerd in een machine die het proces automatiseert.”

Tien keer zo groot

Groot Packaging wil doorgroeien. “We willen tien keer zo groot worden. Dat kan als supermarkten overstappen op papier in plaats van plastic bloemverpakkingen. Het is toch jammer dat zo’n mooi product als bloemen in plastic zit? Bovendien vinden mensen het makkelijker om papier te scheiden dan plastic.”

De uitdaging is om die meerwaarde zichtbaar te maken tegen een goede prijs. “We zijn iets duurder dan gewoon papier, maar dat verschil is het waard. Er is geen papiersoep in de oceanen, wel plastic soep.”

Altijd blijven vernieuwen

LAB van Groot Packaging werkt samen met studenten en kennisinstellingen aan nieuwe toepassingen en producten. “We vragen ons bijvoorbeeld af: wat kunnen we, naast papier, nog meer maken van bloemenresten? Zo maken we nu een biobased plaatmateriaal. In het begin ging dat niet zonder uitdagingen: het vocht in de bloemenresten veranderde bij het persen in stoom. Daardoor ontploften de platen letterlijk toen we de pers openden. Door te experimenteren met droogprocessen en samenstellingen hebben we dat stap voor stap opgelost. Inmiddels maken we van dit materiaal de eerste bijenhotels. Juist dat soort uitdagingen; nieuwe dingen proberen. En als iets mis gaat het oplossen, maakt ons werk zó leuk.”

Niet alles lukt uiteindelijk. “We maakten een bloemenvaas met een biobased coating. Na een paar dagen kwam er een druppeltje water doorheen. Dat was precies genoeg voor een kring op tafel. Daar leer je van. En soms gaat er papier mee verloren. Dat hoort erbij.”

De ondernemersmentaliteit is duidelijk: volhouden, verbeteren, investeren. “We werken hard. De laptop gaat vaak pas om middernacht dicht. De volgende ochtend vroeg leveren we weer bestellingen uit. Het geld dat we uitsparen door veel zelf te doen, investeren we in het bedrijf. We doen wat we leuk vinden. Dat geeft energie.”

Schaalbaar en lokaal

De jury prijst Groot Packaging als “een concreet en schaalbaar voorbeeld van hoe lokale circulariteit wereldwijde impact kan hebben.” Patrick glimlacht. “Dat is precies wat we willen laten zien. Duurzaam ondernemen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt letterlijk in je keuken beginnen.”

Ideale basis

Onlangs koos Groot Packaging er bewust voor zich te vestigen in New Terra in Hoofddorp. Dat is een broedplaats voor circulaire ondernemers. “Samenwerking met andere duurzaamheidsgerichte bedrijven vormen voor ons de ideale basis om verder te groeien. New Terra is meer dan een plek: hier groeien ideeën uit tot duurzame oplossingen.”