Een laptop met digitale afbeeldingen

Gemeente presenteert Visie op digitalisering: 'Samen slimmer'

19 april 2023
Nieuws

De gemeenteraad heeft in maart een voorstel over Visie op digitalisering aangenomen. In de visie staat hoe de gemeente haar dienstverlening gaat verbeteren met behulp van digitalisering en data. De digitalisering moet bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening voor inwoners, ondernemers en de gemeente zelf.

Digitale zelfredzaamheid wordt bepaald door digitale vaardigheden. Miljoenen mensen in Nederland zouden niet digitaal vaardig genoeg zijn. Er vallen inderdaad burgers buiten de digitale boot. Dat werd recentelijk nog eens gesteld in een rapport van de Ombudsman. Maar daarom zijn die burgers nog niet ‘digitaal on-vaardig’. Het zegt meer over de mate waarin digitale diensten aansluiten bij de behoeften van mensen die ze gebruiken.

In de Visie op digitalisering staat de mens centraal. De gemeente hoopt op deze manier samen slimmer te worden en haar dienstverlening te verbeteren. Wethouder El Idrissi: “We willen onze inwoners en ondernemers de best mogelijke service bieden. Data en digitalisering kunnen hierbij helpen. Maar we moeten ervoor zorgen dat we deze middelen op een verantwoorde en ethische manier inzetten, met oog voor veiligheid, transparantie en controle." aldus de wethouder.

De visie wordt de komende maanden uitgewerkt in een uitvoeringsagenda. Daarin brengt de gemeente bewust een koppeling aan tussen de uitvoeringsagenda voor digitalisering en de uitvoeringsagenda voor dienstverlening, omdat steeds meer dienstverlening digitaal plaatsvindt.

In de visie op digitalisering staat hoe de gemeente haar dienstverlening gaat verbeteren met behulp van digitalisering en data. Foto: Shutterstock