Energie Pop-up Loket dichtbij inwoners
Naast het rijdend Energieloket en de Energiefiets heeft Energieloket Haarlemmermeer een nieuwe manier om inwoners te bereiken: het Energie Pop-Up Loket. Hier kunnen bewoners laagdrempelig informatie krijgen over het verduurzamen van hun woning, zoals isolatie, warmtepompen, thuisbatterijen en andere energiebesparende maatregelen.
Het eerste loket stond in Rijsenhout. Hier konden bezoekers materialen zien en ervaren, offertes meenemen en afspraken maken met onafhankelijke energiecoaches. Zo krijgen ze inzicht in wat mogelijk is voor hun woning en welke subsidies en regelingen van toepassing zijn. Het Pop-Up Loket is een eerste stap in een reeks locaties door heel Haarlemmermeer, steeds in beschikbare panden.
Volgende locatie vanaf 14 januari in Nieuw-Vennep
In januari verhuist het Energie Pop-Up Loket naar de Symfonie in Nieuw-Vennep. Zo wil de gemeente inwoners letterlijk en figuurlijk dichtbij brengen. Wethouder Charlotte van der Meij (Klimaat en Energie) bracht een bezoek in Rijsenhout. Van der Meij: “Ik vind het een mooi initiatief. Dankzij de inzet van vrijwilligers en energiecoaches kunnen inwoners gemakkelijk vragen stellen en krijgen ze advies op maat. Zo zijn we dichtbij onze inwoners, letterlijk en figuurlijk. Het Pop-Up Energieloket is een eerste stap, maar zeker een belangrijke.”
Vrijwilligers maken het verschil
Vrijwilligers en energieadviseurs spelen een belangrijke rol in het loket. Ze adviseren, inspireren en helpen bezoekers bij concrete vervolgstappen. Energieadviseur Mark: “Het mooiste aan dit werk is dat ik mensen echt verder kan helpen. Als ze de deur uitgaan met nieuwe energie en ideeën, weet ik dat ik een verschil heb gemaakt. Mensen waarderen dat wij onafhankelijk zijn. We proberen niets te verkopen, maar adviseren objectief. Of het nu gaat om een stille warmtepomp, isolatie of een thuisbatterij: wij geven inzicht zodat bewoners zelf keuzes kunnen maken.”
Vrijwilligers en energieadviseurs, zoals Mark, spelen een belangrijke rol in het loket. Ze adviseren, inspireren en helpen bezoekers bij concrete vervolgstappen. Foto: Jur Engelchor
‘Mooi om mijn buren te helpen’
Bezoekers krijgen ook hulp bij het aanvragen van subsidies zoals de isolatiesubsidie voor vloer en glas. Mark: “Soms weten mensen niet of ze in aanmerking komen vanwege hun WOZ-waarde of omdat ze niet duidelijk weten hoe goed hun woning is geïsoleerd. Onlangs heb ik iemand geholpen met het invullen van de aanvraag. Die persoon kwam later terug met vragen over vloer- en bodemisolatie. Samen hebben we de aanvraag stap voor stap doorlopen. Dat zorgde voor dankbare reacties.”
Ook met technische vragen en vragen over duurzame leningen kunnen inwoners terecht in het loket. Mark: “Ik merk dat mensen veel vragen hebben over bijvoorbeeld isolatie of subsidies, en dat ik ze daar concreet mee kan helpen. Vaak kunnen ze daarna meteen stappen zetten in hun woning, waardoor je direct effect merkt op gezondheid en comfort. Mensen helpen met hun woning vind ik belangrijk. Ik kom uit Haarlemmermeer en vind het mooi om mijn buren zo te kunnen helpen.”
Thuisbatterij: kom het zelf ervaren
Een onderwerp dat veel leeft is de thuisbatterij en de lange termijn investering die daarbij hoort. Mark: “We hebben in het loket een dummy batterij staan en leggen uit wat wel en niet kan. Je kunt energie slim opslaan en uitbreiden met een noodstroomvoorziening. Mensen moeten rustig nadenken over een eventuele aankoop. Ik wil iedereen oproepen om langs te komen, zodat we dit kunnen laten zien en uitleggen. Zeker nu de salderingsregel vanaf 1 januari 2027 stopt, is het goed om je onafhankelijk te laten informeren.”

