Vergroening

Eerste groene vierkante meters in Badhoevedorp

03 november 2022
Openbare ruimte

De eerste vierkante meters worden gemaakt in Badhoevedorp, aan de Stevinstraat. Daar wordt een trottoir dat door wortelopdruk van de bomen toch al slecht begaanbaar is, niet herstraat maar juist vergroend. De bomen komen er daardoor in het gras te staan.

250 vierkante meter

De breedte van de stoep is zo’n 2,5 meter en de lengte 100 meter, schatten ambtenaren van het cluster Beheer en Onderhoud. Kortom wethouder Marjolein Steffens-van de Water, verantwoordelijk voor de openbare ruimte van de gemeente Haarlemmermeer, heeft haar eerste 250 vierkante meter aan vergroening binnen.

Deze stoep ni Badhoevedorp wijkt voor gras. Foto: gemeente Haarlemmermeer

Meters maken

Dat er nog maar vele mogen volgen, zegt ze tijdens haar werkbezoek aan Badhoevedorp. Ze wil ook dat ze worden genoteerd en opgeteld bij al die andere vierkante meters waarmee ze de openbare ruimte wil vergroenen. “Ik wil meters maken”, zegt ze niet voor het eerst.

Ze heeft nog meer locaties op het oog. Zoals het Harmonieplein in Nieuw-Vennep en een stenen vlakte aan de rand van het wijkpark in Overbos in Hoofddorp.

Ruimte zat

Maar Badhoevedorp bijt het spits af, zo wordt duidelijk. De stratenmakers komen de tegels binnenkort lichten. De aanwonenden zijn enige tijd geleden met een brief op de hoogte gesteld van de vergroeningsoperatie. Reacties zijn uitgebleven. De lichten voor groen staan op groen.

Dat er nu wel een stoep verloren gaat, is niet bezwaarlijk. Aan de overkant van de Stevinstraat ligt immers nog een brede stoep, zeggen de ambtenaren tegen de wethouder. “Ruimte zat.”

Stekelstruiken

Het is de bedoeling om de rand van de stoep te behouden. De tegels worden hergebruikt. Ook de oversteeklocaties en de opstelplaatsen voor rolemmers worden hersteld.

De stekelstruiken blijven ook, krijgt de wethouder te horen. In combinatie met het prettiger ogende groen verderop zullen de bomen in het gras aan de Stevinlaan zeker een fijner straatbeeld opleveren.

Klimaatbestendigheid

“Dat is één van de redenen waarom ik zo druk bezig ben met vergroenen. Om de openbare ruimte er beter te laten uitzien. En verder is vergroenen natuurlijk van het grootste belang voor de klimaatbestendigheid van de gemeente. Zodat bij piekbuien het water weg kan, de bodem in”, aldus wethouder Steffens.