Eerste deelauto’s in Hyde Park

04 juni 2024
Nieuws, Stadscentrum Hoofddorp

Het is sinds kort mogelijk om deelauto’s te huren in Hyde Park in Stadscentrum Hoofddorp. De deelauto’s van MyWheels staan er in opdracht van ontwikkelaar Hyde Park Hoofddorp B.V. Eerder dit jaar werden er afspraken gemaakt met de gemeente over het aanbieden van de deelauto’s. Voor de eerste drie jaar zal dit in de vorm van een pilot zijn. Wethouders Marja Ruigrok en Jurgen Nobel startten de deelautopilot symbolisch op 4 juni. Bewoners van Hyde Park en omwonenden kunnen gebruikmaken van de deelauto’s.

Deelauto’s voor bewoners en omwonenden

Er staan nu twee deelauto’s naast het opgeleverde blok Kensington. Deze deelauto’s staan op gereserveerde plekken, waardoor ze geen openbare parkeerplekken innemen. Door de deelauto’s op straat te parkeren wordt de zichtbaarheid en daarmee het gebruik vergroot. De ontwikkelaar breidt, wanneer nodig, het aantal deelauto's in de toekomst uit naar acht. De helft van de deelauto’s komt dan in de openbare parkeergarage.

Wethouder Jurgen Nobel van Woningbouw over de pilot: “In Hyde Park wordt goed gekeken hoe om te gaan met parkeren. Omdat de wijk dicht bij hoogwaardig openbaar vervoer ligt, leent het zich goed voor het stimuleren van deelautogebruik. Eén deelauto kan maximaal vijf particuliere auto’s vervangen, waardoor er in totaal minder parkeerplaatsen nodig zijn.”

Overstap naar elektrische deelauto's

De aanleg van de laadpalen en bijbehorende elektrische netwerken die nodig zijn voor het opladen van elektrische auto’s kost veel tijd. Het duurt nog even voordat dat mogelijk is. De eerste deelauto's rijden daarom nu nog op benzine en worden in de toekomst vervangen door elektrische auto’s. De pilot sluit dan nog beter aan bij het mobiliteitsbeleid van de gemeente Haarlemmermeer.

“Vrijheid van bewegen staat in de gemeente Haarlemmermeer centraal. Dan moet er wel wat te kiezen zijn. Mooi dat er nu dus een aanbod van deelauto’s bijkomt. Als we hiermee bijvoorbeeld kunnen voorkomen dat een tweede of derde auto wordt aangeschaft, zetten we al goede stappen”, zegt wethouder Verkeer en Vervoer Marja Ruigrok.

De deelauto van MyWheels. Foto: Jur Engelchor.

Afspraken over de pilot

Met de ontwikkelaar van het woongebouw Kensington zijn afspraken gemaakt over de voorwaarden van de pilot. Zo wordt het gebruik van de deelauto’s doorlopend gemonitord, zodat zij in overleg meer of minder deelauto’s kunnen inzetten. Ook is afgesproken om de ervaringen in de pilot continu te benutten. De ervaringen die Hyde Park Hoofddorp BV opdoet tijdens deze pilot bij het eerste woongebouw, kan zij gebruiken bij de gebouwen die nog opgeleverd worden.

Deelauto huren

De deelauto’s zijn eigendom van verhuurder MyWheels. De auto’s zijn te huur via de website mywheels.nl of via de app van MyWheels. De bewoners van het woongebouw Kensington in Hyde Park krijgen voor de totale duur van de pilot maandelijks een rittegoed om het gebruik van de deelauto’s te stimuleren.

Wethouders Jurgen Nobel en Marja Ruigrok bij de deelauto in Hyde Park. Samen met onder andere Peter van Oeveren, directeur van Hyde Park Hoofddorp B.V. en Henri de Jong, directeur van MyWheels. Foto: Jur Engelchor.