Meer dan 3000 mensen hebben meegedacht met de tussenevaluatie van het Verkeersstructuurplan Badhoevedorp.

Een leefbaarder en verkeersveiliger Badhoevedorp

Gisteren
Badhoevedorp, Nieuws

In 2020 vroeg de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders om het Verkeersstructuurplan (VSP) Badhoevedorp te beoordelen. En om dit te doen binnen een jaar nadat de nieuwe wijk Quatrebras af was. Die beoordeling is klaar. De grootste conclusie is dat het Verkeersstructuurplan (VSP) Badhoevedorp 2020 doet wat het moet doen. Er staan adviezen in om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het dorp te verbeteren.

‘Kopgroep’ met bewoners

Verkeersbureau XTNT deed de uitvoering van de tussentijdse beoordeling. Er werd veel samengewerkt met de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp (VDB). Ook dacht er een groep van 40 personen mee: de 'kopgroep’. Deze groep bestond uit 25 bewoners van verschillende buurten in Badhoevedorp en één uit Amsterdam. Daarnaast deden andere mensen mee. Zij spraken namens de Dorpsraad, Businessclub Badhoevedorp, een aantal winkeliers, nood- en hulpdiensten, het Medisch Centrum, de Belangengroep Gehandicapten, de Fietsersbond Haarlemmermeer en de Vervoerregio Amsterdam (VRA). De kopgroep kwam 9 keer samen om met XTNT mee te denken. Ook gaven ze hun mening over het onderzoek. Wethouder Marja Ruigrok (Verkeer & Vervoer) was bij de eerste en laatste bijeenkomst van de kopgroep. 

Verkeersveiligheid verbeteren

Het onderzoek van XTNT liet zien dat de verkeersveiligheid op sommige plekken verbeterd kan worden. Voor de gemeente is het verbeteren van verkeersveiligheid belangrijk. Daarom besloot het college om een aantal maatregelen in te voeren om Badhoevedorp verkeersveiliger te maken. Een van de maatregelen is een lagere snelheid op de hoofdwegen. Badhoevedorp wordt zoveel mogelijk een 30 kilometergebied. Het doel daarvan is de wegen in het dorp verkeersveiliger te maken en het oversteken fijner. Daardoor wordt het dorp aantrekkelijker voor voetgangers en fietsers. Ook komt er een onderzoek naar een proef voor een spitsafsluiting (een inrijverbod tijdens drukke uren om ongewenst verkeer tegen te gaan) op de Sloterbrug. En er komt een proef om te testen wat de gevolgen van een knip (verkeersafsluiting voor auto’s) op de Zeemanlaan voor de straten eromheen zijn. Tijdens de proef komt op een deel van de Zeemanlaan een tijdelijk dorpsplein.

Openbaar vervoer verbeteren 

XTNT onderzocht ook hoe inwoners de verkeers- en vervoerssituatie in het dorp ervaren. Veel inwoners lieten weten dat het openbaar vervoer (OV) in Badhoevedorp de afgelopen paar jaar slechter werd. Buslijn 192 bij verzorgingshuis de Meerwende is bijvoorbeeld verdwenen. En er is sinds 2015 geen directe verbinding meer met het centrum van Amsterdam. De gemeente wil de problemen met de OV-bereikbaarheid van Badhoevedorp blijvend melden bij de VRA en de vervoerders. Daarnaast zal de gemeente in 2026 de VRA vragen om de verbindingen te verbeteren.  Zoals het terugbrengen van buslijn 194 in de avonden en op zaterdag. En een nachtlijn op de route van lijn 356 (Haarlem-Bijlmer Arena) op vrijdag-, zaterdag- en zondagnacht. Samen met de VRA onderzoekt de gemeente of er een vrijwillige buurtbus(vereniging) voor Badhoevedorp kan komen.

Wethouder Marja Ruigrok: "Meer dan 3000 mensen hebben meegedacht met de tussenevaluatie. Ik wil al die inwoners en de leden van de kopgroep enorm bedanken voor hun inzet. Niet iedereen zit op een lijn, maar er is wel meer begrip voor elkaars standpunten en er is goed samengewerkt. Het is nu aan ons om de aangedragen verbeteringen op te pakken en aan het werk te gaan voor een betere (OV) bereikbaarheid en grotere verkeersveiligheid.”

Bekijkexterne-link-icoon het onderzoek van de tussenbeoordeling VSP Badhoevedorp.