Noord/Zuidlijn

Doortrekken Noord/Zuidlijn door eerste ronde Groeifonds

20 januari 2021
Nieuws

De plannen om de Noord-Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en de metroring van Amsterdam te sluiten zijn serieus in beeld voor financiering uit het Nationaal Groeifonds van het kabinet. Het voorstel is door de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Financiën getoetst aan de criteria en ligt nu bij de adviescommissie van het Groeifonds. De commissie heeft aangegeven ongeveer drie maanden nodig te hebben voor het opstellen van een advies. Daarna volgt er een besluit.

Goed voor heel Nederland

Naast de Noord/Zuidlijn en het sluiten van de metroring maken nog dertien projecten een kans. Al deze projecten liggen nu bij de beoordelingscommissie. Voorwaarde bij het Nationaal Groeifonds is dat een project bijdraagt aan economische groei op de lange termijn. Ook moeten de maatschappelijke opbrengsten hoger zijn dan de kosten. Hiervoor wordt de komende vijf jaar 20 miljard euro uitgetrokken.  Wethouder Marja Ruigrok: "Het is geweldig goed nieuws dat de Noord/Zuidlijn door de eerste beoordelingsronde is gekomen. Het biedt enorme kansen voor woningbouw (92.000 extra woningen mogelijk) én werkgelegenheid (onder andere 122.000 extra banen). En dat is niet alleen goed voor onze regio maar voor heel Nederland!"

Blik op de Noord/Zuidlijn

Voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn bereikten eerder al zeven partijen (gemeente Haarlemmermeer, de Vervoerregio, gemeente Amsterdam, Provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol), verenigd in een Nationale Alliantie, een akkoord voor het leveren van een bijdrage van ruim 1 miljard euro.