PI De Ster

Defecte ketel komt PI-school De Ster in Hoofddorp toch van pas

09 januari 2024
Nieuws, Onderwijs

Johan Cruyff krijgt weer eens gelijk. Dit keer in het geval van PI-school De Ster aan de Van den Berghlaan in Hoofddorp. De haperende ketel voor de kerstvakantie zorgde voor veel ongemak. Tegelijkertijd werd daardoor de ondermaatse kwaliteit van het schoolgebouw extra onder de aandacht gebracht. Met een versnelde oplossing als resultaat. Kortom ook voor De Ster geldt de Cruyffiaanse wijsheid dat elk nadeel zijn voordeel heeft.

Zo kijkt in elk geval Sander Jacobs, algemeen directeur van de Stichting Levvel PI-scholen, naar de ontwikkelingen van de afgelopen periode. Na de voorjaarsvakantie kan De Ster namelijk terecht in het schoolgebouw In De Breedte aan de Dussenstraat in Floriande in Hoofddorp.

Zware ondersteuningsbehoefte

Stichting Levvel PI-scholen heeft vijf scholen in Amsterdam, Duivendrecht en Hoofddorp onder haar hoede die speciaal onderwijs bieden aan kinderen met “moeilijk verstaanbaar gedrag”, aldus Sander Jacobs. PI staat voor

Paedologisch Instituut maar Sander Jacobs legt uit dat dit instituut in de oorspronkelijke vorm niet meer bestaat maar de PI-scholen, met speciaal onderwijs, gegeven in kleine klassen en bedoeld voor kinderen met een extra zware ondersteuningsbehoefte wél.

Opluchting

Kinderen die op een PI-school zoals De Ster terechtkomen, hebben vaak al een haperende en gestagneerde leergang achter de rug met alle teleurstellingen van dien. Reguliere basisscholen kunnen niet altijd een passend antwoord bieden op de ondersteuningsbehoefte van deze kinderen met problemen op sociaal-emotioneel of gedragsmatig gebied.

Het is voor ouders vaak een enorme opluchting, zegt de algemeen directeur, dat er bij de PI-scholen een doorstart kan worden gemaakt in de prille schoolcarrière van hun kind.

Ketel

Een PI-school zoals De Ster combineert onderwijs, behandeling en jeugdhulp en werkt om dit mogelijk te maken nauw samen met aanverwante zorginstellingen. Maar voor de kwetsbare 83 kinderen van De Ster is ook een geschikt schoolgebouw bepaald geen overbodige luxe. Sander Jacobs zegt het recht voor zijn raap: “Ons huidige gebouw is in alle opzichten ongeschikt. Akoestisch. Qua inrichting. En toen ook de wc’s het begaven en de CV-ketel herhaaldelijk kapot ging, was de maat wel vol ja.”

Het schoolgebouw aan de Van Den Berghlaan, was al opgenomen in het zogenoemde IHP, Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen, een grootschalig en langlopend plan voor scholenbouwen. Want dat De Ster slecht gehuisvest is, is bekend bij de gemeente en ook dat daar nodig wat aan moet gebeuren.

Het schoolgebouw van PI De Ster. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Treintje

Het idee was dat na de nieuwbouw van Kindercentrum Natuurlijk, de voormalige Juliana van Stolbergschool, De Ster aan de beurt zou komen. De twee scholen staan naast elkaar aan de Van den Berghlaan in Hoofddorp en daarnaast is een tijdelijk schoolgebouw neergezet waar nu de kinderen van Natuurlijk zijn gehuisvest in afwachting van de nieuwbouw. Zodra zij in hun nieuwe schoolgebouw kunnen, was de gedachte, kunnen de kinderen van De Ster het tijdelijke schoolgebouw in.

Maar dit ‘treintje’ rijdt toch echt te langzaam voor De Ster. Dat is Sander Jacobs én de gemeente door al het gedoe voor Kerstmis met de ketel wel duidelijk geworden. Sander Jacobs is blij met het begrip en de geboden hulp vanuit de gemeente Haarlemmermeer. Er is steeds aandacht en interesse voor het belang van kinderen op De Ster geweest, stelt hij vast. “En onze hulpvraag is uiteindelijk op alle niveaus in de gemeente opgepikt: van de wethouder tot de ambtenaren van huisvesting.”

Perspectief

De tussenoplossing voor De Sterheet dus Communityschool In De Breedte. Daar zijn de basisscholen Klavertje Vier en De Brandaris plus Kindcentrum Mirakels gehuisvest en er zijn lokalen genoeg voor een tijdelijk verblijf van de 83 kinderen van De Ster, inclusief 20 kleuters van de Liesbos-locatie.

Sander Jacobs: “We verheugen ons op de nieuwe plek. Dit tijdelijke onderkomen is veel beter geschikt. Hier kunnen we rust en overzicht bieden en dat is zeer belangrijk voor onze kinderen. Ja. Die ketel verslechterde onze situatie maar heeft achteraf gezien ons perspectief versneld verbeterd. Een beetje conform de leer van Johan Cruyff. We kunnen daar rustig de nieuwbouw van onze school afwachten.”