Column | 50 jaar lokale omroep

Gisteren
Column burgemeester

Wilt u ook altijd weten wat er in uw straat, buurt of dorp speelt? Ik in ieder geval wel. Natuurlijk wil ik ook het landelijke en internationale nieuws weten. Maar u begrijpt dat ik als burgemeester echt fan ben van het lokale nieuws. En dus ook van onze lokale omroep.

De lokale omroep is een bijzondere poot in onze nieuwsvoorziening. Redactie en reporters zijn meestal vrijwilligers. Mensen die het leuk vinden om ‘radio te maken’ en die dan ook nog affiniteit hebben met hun eigen gemeente. Er zitten mensen bij die helemaal niets met lokaal nieuws hebben, maar die het wel heel leuk vinden om een muziekprogramma te maken. Er zitten ook mensen bij die niets liever doen dan de lokale politiek volgen en daar enthousiast over berichtgeven. En er zijn mensen die organisatorisch sterk zijn en die zorgen dat de redactie is bemand, en die samen met de anderen voor een interessante programmering zorgen.

De lokale omroep viert zijn vijftigste verjaardag. En dat is niet niets! Want het is niet altijd makkelijk om al die enthousiaste vrijwilligers te vinden. Want vrijwilliger zijn is niet vrijblijvend. Je kunt niet de ene week een leuk programma hebben en de volgende week liever naar een feestje gaan en het programma een weekje overslaan.

Ook hier in Haarlemmermeer hebben we een lokale omroep met gedreven vrijwilligers. En ook daar is het niet altijd makkelijk om voldoende mensen te vinden die de redactie willen bemensen en die overdag, maar ook in de avonden en de weekenden mooie programma’s willen maken. Dat dit toch altijd weer lukt, is iets om heel trots op te zijn!

MeerRadio: ik wil jullie vanaf deze plek van harte feliciteren met 50 jaar lokale omroep!