Sloterweg

Begin 2023 camera’s op de Sloterweg

02 juni 2022
Nieuws

In 2022 stemde de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam in met het afsluiten van de Sloterweg met camerahandhaving (‘knips’) voor doorgaand verkeer met een motor. Tegelijk vroeg de raad van Amsterdam ook te onderzoeken of de camera’s op de Laan van Vlaanderen op bepaalde momenten uit kunnen om de winkeliers van het Belgiëplein tegemoet te komen. De gemeente Amsterdam verwacht deze maatregelen begin 2023 in te voeren.

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam heeft aangegeven nogmaals goed te onderzoeken of het invoeren van tijdvakken mogelijk is. Daarvoor zijn meer gedetailleerde verkeersgegevens nodig, zoals de verkeerscijfers per uur van de dag. Om deze gegevens te achterhalen gaat de gemeente Amsterdam het verkeer tellen met camera’s. Dit gebeurt gedurende twee weken in juni. Na die twee weken meten, zet de gemeente Amsterdam de camera’s uit en worden ze afgedekt. De extra onderzoeken en de daarbij behorende keuzes kosten tijd. Het afsluiten van de Sloterweg en de Laan van Vlaanderen schuift daarom op naar begin 2023.

De smalle Sloterweg is te druk en daardoor niet veilig voor fietsers. Foto eigendom gemeente Amsterdam.

De Sloterweg is smal en te druk. Het is een gevaarlijke weg, vooral voor fietsers. De weg is niet geschikt voor de ongeveer 15.000 motorvoertuigen die hier elke dag rijden. Het is daarom nodig om het aantal motorvoertuigen te verminderen. Ook de leefbaarheid staat onder druk. De Sloterweg moet een leefbare en veilige straat worden voor alle weggebruikers. Hierbij mogen geen knelpunten of onveilige situaties op andere plekken ontstaan.

Zie ook: https://www.amsterdam.nl/projecten/sloterwegexterne-link-icoon