Schade en overlast direct melden
Is er iets kapot in de buurt waar u woont? Meld het meteen. Ook afval of hondenpoep op straat, tegels die los liggen, vernielingen of ongedierte kunt u melden. Net als last van een evenement.
Hoe maak ik een melding?
U kunt schade of overlast eenvoudig melden:
- Klik op de knop 'Melden'.
- Kies een categorie voor uw melding.
- Kies het onderwerp van uw melding.
- Omschrijf het probleem.
- Voeg een foto toe. Dit is niet verplicht, maar kan helpen om het probleem goed op te lossen.
- Geef op de kaart de plek aan. Of voer de straatnaam en het huisnummer in.
- Geef aan of de gemeente contact met u mag opnemen over uw melding.
Wilt u de melding telefonisch doorgeven? Dat kan ook. Bel ons via 0900 1852.
Wat kan ik melden bij de gemeente?
Als u ergens last van heeft
Een melding kunt u maken als u ergens (over)last van heeft. Of er als er iets mis is. Dat kan van alles zijn. Hieronder staan voorbeelden van onderwerpen waar meldingen over gaan.
Afval
- Afval in parkjes.
- Rolemmers die niet zijn geleegd.
- Volle prullenbak.
- Zwerfvuil.
- Ongedierte of dode dieren.
Groen
- Afgewaaide takken.
- Als het nodig is om ergens te maaien.
- Dieren die loslopen waar het niet mag.
- Onkruid.
Overlast
- Bouwen zonder vergunning.
- Evenementen.
- Graffiti.
- Groepen jongeren.
- Iemand die ergens illegaal woont.
- Lawaai.
- Reclame.
Riool en water
- Beschadigd of verstopt riool.
- Stank.
- Sloot of vijver die overstroomt.
- Verstopte put.
Verkeer, vervoer en parkeren
- Kapot verkeersbord of verkeerslicht.
- Last van geparkeerde auto's, vrachtwagens, caravans of aanhangwagens.
- Een onveilige situatie in het verkeer.
- Problemen met een brug of tunnel.
Uw buurt
- Achtergelaten fiets.
- Hondenpoep op straat.
- Kapot bushokje.
- Kapotte lantaarnpaal in de straat.
- Kapot speeltoestel in een speeltuin.
- Losse stoeptegels.
Uw verhuurder
Heeft u een klacht over uw verhuurder? En komt u er samen niet uit? Kijk voor meer informatie op de pagina Klacht over verhuurder.
Hoe volg ik mijn melding?
Wilt u weten wat er met uw melding is gedaan? Dat kan zo:
- Ga naar de pagina Wat is de status van mijn melding?.
- Vul uw meldingsnummer in. Dit nummer staat in de bevestigingsmail die u kreeg na uw melding.
- U ziet uw meldingsnummer op de kaart. Samen met de categorie van uw melding en de status. Deze kan zijn 'Nieuw', 'In behandeling' of 'Klaar'.
Gehighlighte tekst: Van meldingen voor Overlast, Bouwen en Wonen of Overige meldingen kunt u de status niet opzoeken. Deze meldingen behandelen we natuurlijk wel, maar we mogen er geen informatie over geven. Dat komt door de wettelijke regels voor privacy.
Hoe kan ik buiten kantoortijd iets melden wat spoed heeft?
Bel ons via 0900 1852. Buiten kantoortijd is dit nummer doorgeschakeld naar de berichtendienst.
Wat doet de gemeente met mijn melding?
Als u iets meldt, gaat de gemeente ermee aan de slag. Ernstige problemen lossen we snel op, maar minder dringende zaken plannen we in.
Soms moeten we meldingen ook beoordelen. Zoals meldingen over illegale bouw, illegaal gebruik van ruimten, stank of lawaai van horeca. Als u uw e-mailadres invult, krijgt u een reactie met informatie. Daarin leest u wat de gemeente met uw melding doet.
Waar meld ik overlast van bedrijven of bouwprojecten?
U kunt overlast melden bij Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Zij helpen u bij:
- Stank-, stof- of geluidsoverlast van industriële bedrijven.
- Stank-, stof- of geluidsoverlast van bijvoorbeeld metaalverwerkende bedrijven, afvalverwerkers en puinbrekers.
- Bodemverontreiniging door particulieren en bedrijven.
Denkt u dat een bedrijf de regels overtreedt? Omdat ze bijvoorbeeld hun afval niet scheiden? Dan kunt u bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied een verzoek om handhaving doen.