Aanvraagformulier sociale dienstverlening
Welke hulp of ondersteuning kan ik krijgen?
Krijgt u geen hulp van mensen om u heen? Of heeft u hulp nodig? Dan kunt u hulp en zorg aanvragen bij gemeente Haarlemmermeer. De gemeente helpt u bij het vinden van de juiste hulp, zorg en/of ondersteuning.
U kunt hulp vragen als u bijvoorbeeld:
- Zorg of hulpmiddel nodig heeft.
- Dakloos bent of dit dreigt te worden.
- Schulden heeft.
- Ondersteuning bij uw inkomen nodig heeft.
- Voedselpakketten via Voedselbank wilt aanvragen of verlengen.
- Ook als u een ander probleem heeft, kunt u via het aanvraagformulier om hulp of ondersteuning vragen.
U kunt geen energietoeslag aanvragen via het aanvraagformulier sociale dienstverlening. Lees hoe u energietoeslag kunt krijgen.
Bent u 27 jaar of ouder en wilt u bijstand aanvragen? Ga dan naar bijstandsuitkering aanvragen.
Hoe kan ik hulp of ondersteuning aanvragen?
Klik op de knop 'Verzoek voor hulp of ondersteuning'. Voor het invullen van het aanvraagformulier heeft u DigiD nodig. U hoeft niets mee te sturen.
Bent u getrouwd of woont u samen? Dan is ook de DigiD van uw partner nodig. Voor kinderen tot 18 jaar kunnen de ouders (of daartoe bevoegd gezag) de melding doen via hun eigen DigiD.
Welke hulp of ondersteuning kan ik niet via het formulier aanvragen?
Indicatie verlengen
Loopt uw indicatie voor dagbesteding, individuele begeleiding, hulp bij het huishouden of kortdurend verblijf dit jaar af? Neem 2 maanden voor het verloop van uw indicatie contact op met uw zorgaanbieder.
Wijkverpleging
Onder wijkverpleging valt verpleging en persoonlijke verzorging die u thuis krijgt. U vraagt dit aan bij uw zorgverzekeraar.
Jeugdhulp
Heeft u jeugdhulp nodig of heeft u vragen over jeugdhulp? Lees hoe u jeugdhulp aanvraagt en welke organisatie u of uw kind het beste kan helpen.
Wanneer krijg ik bericht over mijn aanvraag?
- Heeft u het aanvraagformulier ingevuld en verstuurd? Een medewerker van de gemeente belt u om uw vraag te bespreken.
- Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. We praten dan over uw situatie en waar u tegenaan loopt.
- Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen. Of met hulp van uw familie of buren. Lukt dat niet? Dan kijken we naar andere oplossingen. We maken daar met u afspraken over.
- De gemeente verwerkt uw aanvraag binnen 8 weken.