Terrasvergunning

Heeft u een restaurant, café of ander (horeca)bedrijf? En wilt u een terras? Dan vraagt u een vergunning aan bij de gemeente. Nadat u de vergunning heeft ontvangen, kunt u het terras openen. Wilt u uw terras uitbreiden? Dan moet u een wijziging van uw terrasvergunning aanvragen.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een terrasvergunning aan te vragen?

  • Het terras ligt bij uw eigen bedrijf.
  • Het terras is op dezelfde tijden open als uw bedrijf.
  • Na sluiting ruimt u het terras op of stelt het buiten gebruik. Als u de meubels buiten laat staan, maak ze dan aan elkaar vast zodat het niet kan worden verplaatst.
  • Het (gebruik van het) terras brengt geen schade toe aan de openbare weg. Ontstaat er door het terras toch schade aan de openbare weg, dan betaalt u de kosten voor herstel.
  • Het (gebruik van het) terras is niet schadelijk voor het uiterlijk aanzien van gemeente Haarlemmermeer.
  • Het (gebruik van het) terras levert geen gevaar of overlast op voor het gebruik van de weg. De stoep moet bereikbaar blijven.
  • Het (gebruik van het) terras vormt geen overlast of gevaar voor de openbare orde. We vragen hierover advies van de politie en toezichthouders.
  • Er is geen geluidsoverlast.
  • Als terrashouder bent u verplicht om de vastgestelde vergunning en bijbehorende plattegrond en/of foto van het terras bij de hand te hebben. Als politie, brandweer of gemeente erom vraagt, laat u het meteen zien.
  • De burgemeester kan bij evenementen de terrasopstelling veranderen of tijdelijk intrekken.
  • U plaatst geen terras op de dag en de locatie van de weekmarkt.
  • U zorgt ervoor dat er voldoende ruimte is, zodat ook minder-validen gebruik kunnen maken van het terras.
  • U laat de blindengeleideroute vrij; de ingang(en) zijn vrij van obstakels.
  • Zorg ervoor dat u brandkranen en andere waterwinplaatsen vrijhoudt, zodat ze bereikbaar zijn voor de brandweer.
  • In het (onoverdekt) voetgangersgebied moet er altijd een vrije doorgang zijn van 2,25 meter.
  • Tappunten en dergelijke op terrassen zijn niet toegestaan, behalve wanneer de gemeente hiervoor een ontheffing Alcoholwet verleent.
  • U mag geen voorwerpen in de grond vastmaken, tenzij hiervoor toestemming is verleend.
  • U houdt het terras en de directe omgeving (straal van 25 meter) schoon.

Hoe vraag ik een terrasvergunning aan?

Vul hiervoor het aanvraagformulier terrasvergunning volledig in. Deze vindt u onder 'documenten'. U moet de volgende bijlagen aanleveren:

  • Een plattegrond van het terras, met afmeting, situering, inrichting, aantal tafels en stoelen en de indeling.
  • Een tekening, inclusief maatvoering en objecten, van de omgevingssituatie van het terras. Grenst het terras bijvoorbeeld aan de openbare weg? Of aan woningen? Staan er bloembakken?
  • Een kopie van de identiteitsbewijzen (zoals paspoort, identiteitskaart of identiteitsbewijs voor vreemdelingen) van de ondernemer en beheerder.

Stuur het ingevulde aanvraagformulier met de bijlagen op naar:

Gemeente Haarlemmermeer
Cluster Veiligheid - Team Verkeer, evenementen en horeca (VEH)
Postbus 250
2130 AG Hoofddorp

U kunt het aanvraagformulier met de aanvullende stukken ook e-mailen naar info.terras.horeca@haarlemmermeer.nl.

Uw aanvraag wordt binnen 8 weken behandeld. De gemeente vraagt u om meer informatie als dat nodig is voor het afhandelen van uw aanvraag.

Hoe vraag ik een wijziging van mijn terrasvergunning aan?

Als u een terras heeft en deze wilt uitbreiden, dan moet u daarvoor een wijziging van uw terrasvergunning aanvragen. Óók als u sinds de coronapandemie al een groter terras heeft, moet u de wijziging nog aanvragen. Volg voor deze aanvraag de stappen onder ‘Hoe vraag ik een terrasvergunning aan?’.

Hoe weet ik zeker of ik mijn terras mag uitbreiden?

Als u zeker wilt weten of u uw terras mag uitbreiden, dan kunt u de gemeente vragen eerst een check te doen. Deze check is gratis. U kunt ons daarvoor een e-mail of brief sturen. Vermeld daarin:

  • De naam van uw (horeca)onderneming.
  • Het adres van uw (horeca)onderneming.
  • De afmetingen van uw terras met een situatietekening. Geef aan voor welk deel u al een vergunning heeft en welk deel u daarvan wilt uitbreiden.

Stuur de gegevens en de stukken op naar:

Gemeente Haarlemmermeer
Cluster Veiligheid - Team Verkeer, evenementen en horeca (VEH)
Postbus 250 
2130 AG Hoofddorp

U kunt de gegevens en de stukken ook e-mailen naar info.terras.horeca@haarlemmermeer.nl.

Wat kost de aanvraag voor een terrasvergunning?

Het behandelen van een aanvraag terrasvergunning kost € 186,65. Dit bedrag betaalt u ook voor de aanvraag van een wijziging terrasvergunning.

Waar kan ik terecht met vragen?

Neem voor meer informatie contact op met Team Vergunningen via 0900 1852. Of via info@haarlemmermeer.nl. Vermeld dan het woord ‘terrasvergunning’ in het onderwerp van uw e-mail.