Verhuizen in en naar Haarlemmermeer
Verhuist u naar of binnen Haarlemmermeer? Geef het online door. Doe dit binnen 5 dagen nadat u verhuisd bent.
Hoe geef ik mijn verhuizing door?
Online doorgeven
Geef uw verhuizing door via de knop 'Verhuizing doorgeven'. U logt in met uw DigiD. Nog geen DigiD? Lees waar u uw DigiD voor nodig heeft.
In het online formulier staat een vraag waarbij u een scan van uw nieuwe koop- of huurcontract moet uploaden. De maximale grootte van het bestand is 2 MB. Is uw bestand te groot? Dan is het uploaden van de pagina met het nieuwe adres, uw naam en handtekening voldoende.
Aan de balie
Heeft u geen DigiD? Of wilt u uw verhuizing niet online doorgeven? Maak een afspraak aan de balie:
- Wilt u een afspraak maken tot en met 30 januari? Ga dan naar het afspraakformulier (tot en met 30 januari).
- Wilt u een afspraak maken vanaf 2 februari? Ga dan naar het afspraakformulier (vanaf 2 februari).
Wat kost het doorgeven van mijn verhuizing?
Het doorgeven van een verhuizing kost niets.
Welke documenten heb ik nodig?
Online doorgeven
- Uw DigiD.
- Scan het koopcontract of het huurcontract. Upload de pagina's waar het nieuwe adres, uw naam en handtekening op staan. Het bestand mag maximaal 2 MB zijn.
- Als u bij iemand anders woont:
- Een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner.
- Een kopie van een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van de hoofdbewoner.
Aan de balie
- Een identiteitsbewijs: uw paspoort, uw identiteitskaart of uw rijbewijs.
- De pagina's van uw koopcontract of huurcontract waar het nieuwe adres, uw naam en handtekening op staan.
- Als u bij iemand anders woont:
- Een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner.
- Een kopie van een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van de hoofdbewoner.
- De gemeente kan u vragen om meer documenten mee te nemen.
Wanneer geef ik mijn verhuizing door?
Geef uw verhuizing door binnen 5 dagen nadat u bent verhuisd.
U mag uw verhuizing ook eerder doorgeven. Dat kan vanaf 4 weken voordat u verhuist.
Geeft u uw verhuizing later dan 5 dagen ná uw verhuizing door? Dan komt de datum waarop u uw melding doorgeeft als verhuisdatum in de basisregistratie personen (BRP) te staan.
Wie mag een verhuizing doorgeven?
- Iedereen van 16 jaar of ouder mag zelf zijn of haar verhuizing doorgeven.
- Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 18 jaar.
- De curator mag dit doorgeven voor een persoon die onder curatele staat.
- Een persoon die gemachtigd is.
- Woont u op hetzelfde adres en verhuist u naar hetzelfde nieuwe adres? Dan kunt u de verhuizing doorgeven voor:
- uw ouders en uw meerderjarige kind of kinderen.
- uw echtgenoot of geregistreerd partner.
Heeft u een samenlevingscontract? Dan geeft u allebei apart uw verhuizing door.
Kan ik iemand machtigen om mijn verhuizing door te geven?
U kunt iemand machtigen door het machtigingsformulier in te vullen. Met dit machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.
Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?
Neem het volgende mee als iemand u gemachtigd heeft:
- Het ingevulde en getekende machtigingsformulier.
- Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
- Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.
Wanneer krijg ik een bevestiging?
Binnen ongeveer 3 weken ontvangt u op uw nieuwe adres de bevestiging dat we uw verhuizing verwerkt hebben. De gemeente geeft uw verhuizing door aan andere instanties van de overheid. Op de website van Rijksoverheid leest u welke organisaties uw gegevens kunnen inzien.
Gehighlighte tekst: U kunt uw adres van inschrijving ook controleren op Mijnoverheid.nl bij 'Persoonlijke gegevens'.
Wat doe ik als ik een uitkering heb?
Als u een uitkering van de gemeente heeft en verhuist, dan meldt u uw verhuizing 2 keer:
- Geef uw verhuizing digitaal door of door aan de balie.
- Meld uw verhuizing ook via het wijzigingsformulier bij het Cluster Sociale Dienstverlening.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier? Bel naar 0900 1852 of stuur een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl.