- Hoe geef ik mijn verhuizing door?
- Wat neem ik mee als ik mijn verhuizing aan de balie doorgeef?
- Wanneer geef ik mijn verhuizing door?
- Wie mag een verhuizing doorgeven?
- Kan ik iemand machtigen om mijn verhuizing door te geven?
- Wanneer krijg ik een bevestiging?
- Wat doe ik als ik een uitkering van de gemeente heb?
Verhuizen in en naar Haarlemmermeer
Hoe geef ik mijn verhuizing door?
Met DigiD
- Meld uw verhuizing via de knop 'Doorgeven'. U logt in met uw Digid. Nog geen DigiD? Lees waar u uw DigiD voor nodig heeft.
In het online formulier staat een vraag waarbij u een scan van uw nieuwe koop- of huurcontract moet uploaden. De maximale grootte van het bestand is 2 MB. Is uw bestand te groot? Dan is het uploaden van de pagina met het nieuwe adres en uw handtekening voldoende.
Zonder DigiD
Heeft u geen DigiD? U kunt uw verhuizing op een andere manier doorgeven. Kies 1 van deze manieren:
- Maak een afspraak en geef uw verhuizing door aan de balie. Dit kan via het afspraakformulier.
- Print het verhuisformulier uit, vul dit in en stuur het per post op.
- Bel met de gemeente via 0900 1852.
Het doorgeven van een verhuizing kost niets.
Wat neem ik mee als ik mijn verhuizing aan de balie doorgeef?
- Een identiteitsbewijs: uw paspoort, uw identiteitskaart of uw rijbewijs.
- Een bewijs van uw nieuwe adres. De pagina's van uw koopcontract of huurcontract waar het nieuwe adres, uw naam en handtekening op staan zijn voldoende.
- Woont u bij iemand in? Laat dan de hoofdbewoner het Toestemmingsformulier Inwoning invullen en ondertekenen. Neem ook een kopie van een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van de hoofdbewoner mee.
- De gemeente kan u vragen om meer documenten mee te nemen.
Wanneer geef ik mijn verhuizing door?
-
Geef uw verhuizing door binnen 5 dagen nadat u bent verhuisd.
-
U mag uw verhuizing ook eerder doorgeven. Dat kan vanaf 4 weken voordat u verhuist.
-
Geeft u uw verhuizing later dan 5 dagen ná uw verhuizing door? Dan komt de datum waarop u uw melding doorgeeft als verhuisdatum in de basisregistratie personen (BRP) te staan.
Wie mag een verhuizing doorgeven?
-
Iedereen die 16 jaar of ouder is mag zelf zijn of haar verhuizing doorgeven.
-
Ouders, voogden of verzorgers geven de verhuizing door voor kinderen jonger dan 16 jaar.
-
Curatoren geven de verhuizing door voor mensen die onder curatele zijn gesteld.
-
Ouders en hun meerderjarige kind of kinderen mogen de verhuizing voor elkaar doorgeven. Dit kan alleen als u op hetzelfde adres woont en naar hetzelfde adres verhuist.
-
Echtgenoten of geregistreerde partners mogen de verhuizing voor elkaar doorgeven. Dit kan alleen als u op hetzelfde adres woont en naar hetzelfde adres verhuist. Heeft u een samenlevingscontract? Dan doet u allebei apart uw eigen verhuisaangifte.
-
Meerderjarigen mogen de verhuizing doorgeven voor personen die hen daarvoor hebben gemachtigd.
Kan ik iemand machtigen om mijn verhuizing door te geven?
U kunt iemand machtigen door het machtigingsformulier in te vullen. Met dit machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.
Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?
Neem het volgende mee als iemand u gemachtigd heeft:
- Het ingevulde en getekende machtigingsformulier.
- Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
- Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.
Wanneer krijg ik een bevestiging?
Binnen ongeveer 3 weken ontvangt u op uw nieuwe adres de bevestiging dat we uw verhuizing verwerkt hebben. De gemeente geeft uw verhuizing door aan andere instanties van de overheid. Op de website van Rijksoverheid leest u welke organisaties uw gegevens kunnen inzien.
U kunt uw adres van inschrijving ook controleren op Mijnoverheid.nl bij 'Persoonlijke gegevens'.
Wat doe ik als ik een uitkering van de gemeente heb?
Als u een uitkering van de gemeente heeft en verhuist, dan meldt u uw verhuizing 2 keer:
- Geef uw verhuizing digitaal door of door aan de balie.
- Meld uw verhuizing ook via het wijzigingsformulier bij het Cluster Sociale Dienstverlening.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier? Bel naar 0900 1852 of stuur een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl.