Verhuizen in en naar Haarlemmermeer

Verhuist u naar of binnen Haarlemmermeer? Geef het online door. Doe dit binnen 5 dagen nadat u verhuisd bent.
Verhuist u vanuit Haarlemmermeer naar een andere gemeente? Meld dan de verhuizing bij uw nieuwe gemeente. Uitschrijven is niet nodig.

Hoe geef ik mijn verhuizing door?

Online doorgeven

Geef uw verhuizing door via de knop 'Verhuizing doorgeven'. U logt in met uw Digid. Nog geen DigiD? Lees waar u uw DigiD voor nodig heeft.

In het online formulier staat een vraag waarbij u een scan van uw nieuwe koop- of huurcontract moet uploaden. De maximale grootte van het bestand is 2 MB. Is uw bestand te groot? Dan is het uploaden van de pagina met het nieuwe adres, uw naam en handtekening voldoende.

Aan de balie

Heeft u geen DigiD? Of wilt u uw verhuizing niet online doorgeven? Maak een afspraak aan de balie via het afspraakformulierexterne-link-icoon.

Wat kost het doorgeven van mijn verhuizing?

Het doorgeven van een verhuizing kost niets.

Welke documenten heb ik nodig?

Online doorgeven

• Uw DigiD.
  • Scan het koopcontract of het huurcontract. Upload de pagina's waar het nieuwe adres, uw naam en handtekening op staan. Het bestand mag maximaal 2 MB zijn.
  • Als u bij iemand anders woont:
    • Een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner.
    • Een kopie van een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van de hoofdbewoner.

Aan de balie

• Een identiteitsbewijs: uw paspoort, uw identiteitskaart of uw rijbewijs.
  • De pagina's van uw koopcontract of huurcontract waar het nieuwe adres, uw naam en handtekening op staan.
  • Als u bij iemand anders woont:
    • Een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner.
  • De gemeente kan u vragen om meer documenten mee te nemen.

Wanneer geef ik mijn verhuizing door?

• Geef uw verhuizing door binnen 5 dagen nadat u bent verhuisd.

• U mag uw verhuizing ook eerder doorgeven. Dat kan vanaf 4 weken voordat u verhuist.

• Geeft u uw verhuizing later dan 5 dagen ná uw verhuizing door? Dan komt de datum waarop u uw melding doorgeeft als verhuisdatum in de basisregistratie personen (BRP) te staan.

Wie mag een verhuizing doorgeven?

• Iedereen van 16 jaar of ouder mag zelf zijn of haar verhuizing doorgeven.
  • Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 18 jaar.
  • De curator mag dit doorgeven voor een persoon die onder curatele staat.
  • Een persoon die gemachtigd is.
  • Woont u op hetzelfde adres en verhuist u naar hetzelfde nieuwe adres? Dan kunt u de verhuizing doorgeven voor:
    • uw ouders en uw meerderjarige kind of kinderen.
    • uw echtgenoot of geregistreerd partner.

Heeft u een samenlevingscontract? Dan geeft u allebei apart uw verhuizing door.

Kan ik iemand machtigen om mijn verhuizing door te geven?

U kunt iemand machtigen door het machtigingsformulier in te vullen. Met dit machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.

Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?

Neem het volgende mee als iemand u gemachtigd heeft:

• Het ingevulde en getekende machtigingsformulier.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
  • Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.

Wanneer krijg ik een bevestiging?

Binnen ongeveer 3 weken ontvangt u op uw nieuwe adres de bevestiging dat we uw verhuizing verwerkt hebben. De gemeente geeft uw verhuizing door aan andere instanties van de overheid. Op de website van Rijksoverheid leest u welke organisaties uw gegevens kunnen inzien.externe-link-icoon

U kunt uw adres van inschrijving ook controleren op Mijnoverheid.nlexterne-link-icoon bij 'Persoonlijke gegevens'.

Wat doe ik als ik een uitkering van de gemeente heb?

Als u een uitkering van de gemeente heeft en verhuist, dan meldt u uw verhuizing 2 keer:

1. Geef uw verhuizing digitaal door of door aan de balie.
  2. Meld uw verhuizing ook via het wijzigingsformulier bij het Cluster Sociale Dienstverlening.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier? Bel naar 0900 1852 of stuur een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl.