Verhuizen vanuit het buitenland
Waarom moet ik persoonlijk langskomen?
De gemeente moet de identiteit (opnieuw) vaststellen van iedereen die aangifte doet om in Nederland te gaan wonen. Daarom moet u persoonlijk met uw identiteitsbewijs langskomen.
Verhuist u met uw gezin? Dan moeten alle gezinsleden persoonlijk langskomen.
Wat neem ik mee?
Documenten
Bij het inschrijven in de Basisregistratie Personen neemt u het volgende mee:
- Een geldig paspoort of identiteitskaart.
- Een bewijs van uw Burgerservicenummer (BSN) als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft.
- Een kopie van:
- het koopcontract als u in een koopwoning gaat wonen;
- het huurcontract en een kopie van een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs) van de verhuurder.
- Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius komt. Dit bewijs krijgt u mee als u uw vertrek doorgeeft aan de Dienst Burgerlijke Stand en Bevolkingsadministratie.
Woont u bij iemand in? Dan neemt u ook mee:
- Een formulier schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner: Toestemmingsformulier Inwoning.
- Een kopie van een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs) van de hoofdbewoner.
Documenten uit het buitenland
Bent u in het buitenland geboren, getrouwd, hertrouwd of gescheiden? Neem ook de volgende documenten mee:
- Uw geboorteakte.
- Als u dit heeft: de geboorteakten van uw partner en/of uw kinderen.
- Als u dit heeft: uw huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap.
- Als u dit heeft: echtscheidingspapieren.
- Als u dit heeft: een overlijdensakte van uw partner.
- Als u dit heeft: adoptiepapieren.
Soms is er een vertaling of legalisatie nodig. Op de website Nederland wereldwijd kunt u dit per land opzoeken.
Heeft u vragen over welk document u naar de afspraak moet meenemen? Bel ons via 0900 1852 of stuur een e-mail naar vestigingen@haarlemmermeer.nl.
Heeft u geen EU-nationaliteit? Neem dan ook 1 van de volgende documenten mee:
- Een geldig verblijfsdocument.
- Een verblijfsaantekening van de IND in uw paspoort.
- Een mvv-visum (een machtiging tot voorlopig verblijf) in uw paspoort.
- Een brief van de IND waarin staat dat u verblijfsrecht krijgt.
Meer hierover staat op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Hoe kan ik mijn verhuizing vanuit het buitenland doorgeven?
Maak een afspraak. Dit kan alleen telefonisch via +31 23 567 65 43 of 0900 1852.
- U kunt zich alleen inschrijven aan de balie in het gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp.
- De verwerking van uw inschrijving duurt maximaal 4 weken.
- U krijgt per post of per e-mail een bevestiging van uw inschrijving.
Wat als ik de Nederlandse nationaliteit heb en nog nooit in Nederland heb gewoond?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit en een geldig Nederlands reisdocument? En stond u niet eerder ingeschreven in Nederland en heeft u daarom geen Burgerservicenummer (BSN)? Dan moet u zich bij de gemeente inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit bent u wettelijk verplicht.
Bekijk wat u moet meenemen naar de afspraak.
Wat doe ik als ik eerder stond ingeschreven in Nederland?
Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Haarlemmermeer? Of bent u uitgeschreven en wilt u opnieuw ingeschreven worden? Dat kan. In dat geval heeft u al een Burgerservicenummer (BSN).
Bekijk wat u moet meenemen naar de afspraak.
Wat doe ik als ik korter dan 4 maanden in Nederland kom wonen?
Komt u bijvoorbeeld voor seizoenswerk, een korte studie of stage? En heeft u toch een Burgerservicenummer (BSN) nodig? Dan kunt u dit aanvragen bij een RNI-loket. Op de website Nederland wereldwijd staat waar de RNI-loketten zijn.
Wat kost het?
De inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) kost niets.