Verhuizen vanuit het buitenland

Komt u vanuit het buitenland in Haarlemmermeer wonen? En blijft u binnen een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich binnen 5 dagen laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP) bij de gemeente. Dat geldt ook als u eerder in Nederland ingeschreven heeft gestaan. Bel voor een afspraak om u te laten inschrijven.

Waarom moet ik persoonlijk langskomen?

De gemeente moet de identiteit (opnieuw) vaststellen van iedereen die aangifte doet om in Nederland te gaan wonen. Daarom moet u persoonlijk met uw identiteitsbewijs langskomen.

Verhuist u met uw gezin? Dan moeten alle gezinsleden persoonlijk langskomen.

Wat neem ik mee?

Documenten

Bij het inschrijven in de Basisregistratie Personen neemt u het volgende mee:

  • Een geldig paspoort of identiteitskaart.
  • Een bewijs van uw Burgerservicenummer (BSN) als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft.
  • Een kopie van:
    • het koopcontract als u in een koopwoning gaat wonen; 
    • het huurcontract en een kopie van een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs) van de verhuurder. 
  • Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius komt. Dit bewijs krijgt u mee als u uw vertrek doorgeeft aan de Dienst Burgerlijke Stand en Bevolkingsadministratie.

Woont u bij iemand in? Dan neemt u ook mee:

  • Een formulier schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner: Toestemmingsformulier Inwoning.
  • Een kopie van een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs) van de hoofdbewoner.

Documenten uit het buitenland

Bent u in het buitenland geboren, getrouwd, hertrouwd of gescheiden? Neem ook de volgende documenten mee:

  • Uw geboorteakte.
  • Als u dit heeft: de geboorteakten van uw partner en/of uw kinderen.
  • Als u dit heeft: uw huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap.
  • Als u dit heeft: echtscheidingspapieren.
  • Als u dit heeft: een overlijdensakte van uw partner.
  • Als u dit heeft: adoptiepapieren.

Soms is er een vertaling of legalisatie nodig. Op de website Nederland wereldwijd kunt u dit per land opzoekenexterne-link-icoon.

Heeft u vragen over welk document u naar de afspraak moet meenemen? Bel ons via 0900 1852 of stuur een e-mail naar vestigingen@haarlemmermeer.nl.

Heeft u geen EU-nationaliteit? Neem dan ook 1 van de volgende documenten mee:

  • Een geldig verblijfsdocument.
  • Een verblijfsaantekening van de IND in uw paspoort.
  • Een mvv-visum (een machtiging tot voorlopig verblijf) in uw paspoort.
  • Een brief van de IND waarin staat dat u verblijfsrecht krijgt.

Meer hierover staat op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)externe-link-icoon.

Hoe kan ik mijn verhuizing vanuit het buitenland doorgeven?

Maak een afspraak. Dit kan alleen telefonisch via +31 23 567 65 43 of 0900 1852.

  • U kunt zich alleen inschrijven aan de balie in het gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp.
  • De verwerking van uw inschrijving duurt maximaal 4 weken.
  • U krijgt per post of per e-mail een bevestiging van uw inschrijving.

Wat als ik de Nederlandse nationaliteit heb en nog nooit in Nederland heb gewoond?

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en een geldig Nederlands reisdocument? En stond u niet eerder ingeschreven in Nederland en heeft u daarom geen Burgerservicenummer (BSN)? Dan moet u zich bij de gemeente inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit bent u wettelijk verplicht.

Bekijk wat u moet meenemen naar de afspraakexterne-link-icoon.

Wat doe ik als ik eerder stond ingeschreven in Nederland?

Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Haarlemmermeer? Of bent u uitgeschreven en wilt u opnieuw ingeschreven worden? Dat kan. In dat geval heeft u al een Burgerservicenummer (BSN).

Bekijk wat u moet meenemen naar de afspraakexterne-link-icoon.

Wat doe ik als ik korter dan 4 maanden in Nederland kom wonen?

Komt u bijvoorbeeld voor seizoenswerk, een korte studie of stage? En heeft u toch een Burgerservicenummer (BSN) nodig? Dan kunt u dit aanvragen bij een RNI-loket. Op de website Nederland wereldwijd staat waar de RNI-loketten zijnexterne-link-icoon.

Wat kost het?

De inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) kost niets.