Waar heeft u DigiD voor nodig?

DigiD is een afkorting voor "Digitale Identiteit". Uw DigiD is een soort digitaal paspoort, waarmee u laat zien wie u bent. Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Net zoals uw paspoort is uw DigiD persoonlijk. Geef uw codes en inloggegevens dus niet aan anderen.

Is een DigiD verplicht?

U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Maar u heeft steeds vaker een DigiD nodig als u online zaken wilt regelen.

Waar kan ik een DigiD voor gebruiken?

Bij gemeente Haarlemmermeer heeft u bijvoorbeeld een DigiD nodig als:

• u online uw verhuizing doorgeeft.

• u online wilt melden dat u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat.

• u online uw achternaam wilt wijzigen.

• u online een verzoek tot geheimhouding doet.

• u online een attestatie de vita aanvraagt. Een attestatie de vita is een bewijs dat u nog in leven bent.

• u online een parkeerontheffing of een parkeervergunning wilt aanvragen.

• u online uw rijbewijs wilt verlengen.
    (Dit is een proef van de Rijksdienst voor Wegverkeer en gaat buiten de gemeente om.)

Wat kan ik doen als ik geen DigiD heb?

Als u geen DigiD heeft, kunt u 2 dingen doen:

• Vraag een DigiD aan via de website digid.nlexterne-link-icoon.

• Wilt u geen DigiD aanvragen? Dan kunt u veel zaken niet online regelen.
    Kom naar de balie van de gemeente en neem een geldig paspoort of geldige identiteitskaart mee.