Stemmen
Mag ik stemmen?
U mag stemmen als u aan 3 voorwaarden voldoet:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U bent 18 jaar of ouder op 29 oktober 2025.
- U staat ingeschreven in gemeente Haarlemmermeer op 15 september 2025 of eerder.
Wanneer mag ik stemmen?
U kunt stemmen op woensdag 29 oktober tussen 7.30 en 21.00 uur. Er zijn 3 stembureaus met andere openingstijden.
Wat neem ik mee als ik ga stemmen?
Om te stemmen heeft u nodig:
- Uw stempas.
- Uw identiteitsbewijs. Als identiteitsbewijs kunt u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs meenemen. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
Zorg ervoor dat u uw stempas en identiteitsbewijs allebei bij u heeft als u gaat stemmen. U kunt niet stemmen als u alleen uw stempas of alleen uw identiteitsbewijs bij u heeft.
Hoe stem ik?
Stemmen werkt zo:
- U krijgt uw stempas thuisgestuurd via de post. De stempas wordt op z’n laatst 15 oktober 2025 bezorgd.
- De kandidatenlijst ontvangt u uiterlijk op 24 oktober 2025 via de post. Daarop staat algemene informatie over stemmen en een overzicht van de stembureaus.
- U gaat naar het stembureau en laat daar uw stempas en identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) controleren. Let op: u kunt alleen stemmen als u uw stempas en uw identiteitsbewijs allebei bij u heeft.
- U krijgt uw stembiljet. In een stemhokje geeft u met rood potlood op de stembiljetten aan op welke partijkandidaat u stemt. U kunt ook blanco stemmen: dan vult u niets in. Zo gebruikt u wel uw stemrecht, maar geeft u geen voorkeur aan voor een partij of kandidaat.
- U doet uw stembiljet in de stembus die daarvoor bedoeld is. Dit staat duidelijk op de stembus aangegeven.
Wilt u stemmen in een andere gemeente? Dan heeft u een kiezerspas nodig. Kijk verder onder de kop 'Kan ik stemmen in een andere gemeente?'.
Waar kan ik stemmen?
U kunt stemmen bij een van de stembureaus in de gemeente Haarlemmermeer.
Binnenkort vindt u hier een plattegrond met alle stembureaus.
Op wie kan ik stemmen?
Binnenkort vindt u hier een lijst met politieke partijen die meedoen aan de Tweede Kamerverkiezing. Op de website van de partijen stellen de kandidaten zich voor. Ook leest u daar hun plannen.
Hulp nodig met kiezen? Gebruik het Kieskompas of de Stemwijzer om te bekijken welke partij het best bij u past.
Hoe laat ik iemand anders voor mij stemmen?
Belangrijke tekst: Let op: u mag niet aan andere kiezers vragen of u voor hen mag stemmen. Dat heet ronselen. Ronselen is verboden.
Kunt u niet stemmen op 29 oktober 2025? Dan kunt u iemand anders namens u laten stemmen. Dit heet iemand machtigen. Dat kan op 2 manieren: u geeft uw stempas persoonlijk aan de gemachtigde of u gebruikt een machtigingsformulier.
Iemand namens u laten stemmen met uw stempas
Als u iemand namens u wilt laten stemmen via de stempas, moet deze persoon aan 2 voorwaarden voldoen:
- De persoon die namens u stemt woont ook in de gemeente Haarlemmermeer.
- De persoon die namens u stemt, stemt zelf ook op 29 oktober 2025. Hij of zij mag uw stem alleen uitbrengen tegelijk met zijn of haar eigen stem.
Deze persoon mag voor maximaal 2 andere personen stemmen, naast zijn of haar eigen stem.
U kunt iemand machtigen met uw stempas. Dat werkt zo:
- U vult de achterkant van de stempas in.
- U zet uw handtekening op de stempas.
- Ook de persoon die u machtigt zet een handtekening op de stempas.
- U geeft een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aan de persoon die u machtigt. Dit mag ook een foto zijn op een mobiele telefoon of tablet. Zorg dat de foto goed leesbaar is.
- Deze persoon neemt de kopie en uw stempas mee wanneer hij of zij stemt.
Iemand namens u laten stemmen door een schriftelijk verzoek
Dit doet u als degene die voor u gaat stemmen in een andere gemeente woont.
U kunt op 3 manieren een verzoek doen om iemand te machtigen:
- Stuur online een aanvraag. Zorg ervoor dat u dat niet later doet dan 24 oktober, 17.00 uur.
- Vraag het aan de balie aan. Maak een afspraak (binnenkort kunt u het product Stempas invullen) bij gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp of het servicecentrum in Nieuw-Vennep of Halfweg. Download het formulier Verzoek om bij volmacht te stemmen en vul dit in. U zet uw handtekening op het formulier. Ook de persoon die namens u stemt zet een handtekening op het formulier. De persoon die namens u stemt hoeft dan niet mee naar de afspraak.
- Vraag het schriftelijk aan. Download het formulier Verzoek om bij volmacht te stemmen en vult dit in. U zet uw handtekening op het formulier. Ook de persoon die namens u stemt zet een handtekening op het formulier. U stuurt uw verzoek per post naar: Gemeente Haarlemmermeer t.a.v. Burgerzaken, antwoordnummer 57, 2130 VB Hoofddorp. U hoeft u geen postzegel te plakken. De gemeente heeft het formulier uiterlijk vrijdag 24 oktober om 17.00 nodig. Als wij het later ontvangen kunnen wij u geen machtiging sturen.
Kan ik stemmen in een andere gemeente?
Ja. Dan moet u een kiezerspas aanvragen. U kunt de kiezerspas op 3 manieren aanvragen:
- Vraag online een kiezerspas aan. Het formulier hiervoor komt binnenkort online. Zorg ervoor dat u dat niet later doet dan 24 oktober, 17.00 uur.
- Vraag het aan de balie aan. Maak eerst een afspraak (binnenkort kunt u het product Stempas invullen) bij gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp of het servicecentrum in Nieuw-Vennep of Halfweg. U kunt tot en met vrijdag 24 oktober 17.00 uur een afspraak maken voor aanvragen kiezerspas. Download het formulier Kiezerspas aanvragen en vul dit in. U zet uw handtekening op het formulier. U levert het formulier in bij de balie.
- U kunt een schriftelijke aanvraag doen. Download het formulier Kiezerspas aanvragen en vul dit in. U stuurt uw verzoek per post naar: Gemeente Haarlemmermeer t.a.v. Burgerzaken, Antwoordnummer 57, 2130 VB Hoofddorp. U hoeft u geen postzegel te plakken. De gemeente heeft het formulier uiterlijk vrijdag 17 oktober om 17.00 uur nodig. Als wij het later ontvangen kunnen wij u geen kiezerspas toesturen.
Wat doe ik als ik mijn stempas niet heb gehad of kwijt ben?
U krijgt op z'n laatst 15 oktober 2025 de stempas per post. Bent u uw stempas kwijt of heeft u geen stempas ontvangen? U kunt op deze manieren een vervangende stempas aanvragen:
- Vraag online nieuwe stempassen aan (hier komt binnenkort het formulier daarvoor). Zorg ervoor dat u dat niet later doet dan vrijdag 24 oktober, 17.00 uur.
- Vraag het aan de balie aan. Maak een afspraak (binnenkort kunt u het product Stempas invullen) bij gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp of het servicecentrum in Nieuw-Vennep of Halfweg. U kunt tot en met dinsdag 28 oktober, 12.00 uur de nieuwe stempassen aanvragen. Download het formulier Verzoek om een vervangende stempas en vul dit in. U zet uw handtekening op het formulier. U levert het formulier in bij de balie.
- U kunt het schriftelijk aanvragen. Download het formulier Vervangende stempas aanvragen en vul dit in. U stuurt dit verzoek voor 24 oktober, 17.00 uur per post naar: Gemeente Haarlemmermeer t.a.v. Burgerzaken, Antwoordnummer 57, 2130 VB Hoofddorp. U hoeft u geen postzegel te plakken.
Waar kan ik een mogelijke fout melden?
Denkt u dat er een fout is gemaakt bij het stemmen, het tellen van de stemmen of in een proces-verbaal? U kunt dit melden via het meldingsformulier van de Kiesraad. Meldingen kunnen gedaan worden vanaf donderdag 30 oktober 9.00 uur tot dinsdag 4 november 10.00 uur.
Waar kan ik terecht met vragen?
Als u vragen heeft, kunt u een e-mail sturen naar verkiezingen@haarlemmermeer.nl. Of bellen naar 0900 1852.