Stemmen
Mag ik stemmen?
U mag stemmen als u aan 3 voorwaarden voldoet:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U bent 18 jaar of ouder op 29 oktober 2025.
- U staat ingeschreven in gemeente Haarlemmermeer op 15 september 2025 of eerder.
Wanneer mag ik stemmen?
U kunt stemmen op woensdag 29 oktober tussen 7.30 en 21.00 uur. Er zijn 3 stembureaus met andere openingstijden.
Wat neem ik mee als ik ga stemmen?
Om te stemmen heeft u nodig:
- Uw stempas.
- Uw identiteitsbewijs. Als identiteitsbewijs kunt u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs meenemen. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
Zorg ervoor dat u uw stempas en identiteitsbewijs allebei bij u heeft als u gaat stemmen. U kunt niet stemmen als u alleen uw stempas of alleen uw identiteitsbewijs bij u heeft.
Hoe stem ik?
Stemmen werkt zo:
- U krijgt uw stempas thuisgestuurd via de post. De stempas wordt op z’n laatst 15 oktober 2025 bezorgd.
- De kandidatenlijst ontvangt u uiterlijk op 24 oktober 2025 via de post. Daarop staat algemene informatie over stemmen en een overzicht van de stembureaus.
- U gaat naar het stembureau en laat daar uw stempas en identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) controleren. Let op: u kunt alleen stemmen als u uw stempas en uw identiteitsbewijs allebei bij u heeft.
- U krijgt uw stembiljet. In een stemhokje geeft u met rood potlood op de stembiljetten aan op welke partijkandidaat u stemt. U kunt ook blanco stemmen: dan vult u niets in. Zo gebruikt u wel uw stemrecht, maar geeft u geen voorkeur aan voor een partij of kandidaat.
- U doet uw stembiljet in de stembus die daarvoor bedoeld is. Dit staat duidelijk op de stembus aangegeven.
Wilt u stemmen in een andere gemeente? Dan heeft u een kiezerspas nodig. Kijk verder onder de kop 'Kan ik stemmen in een andere gemeente?'.
Stemmen als u slechtziend of blind bent
In stembureau Cpunt in Hoofddorp kunt u stemmen met een stemmal en een soundbox. Deze hulpmiddelen maken stemmen makkelijker als u slecht ziet of blind bent.
Wilt u meer weten? Lees dan de pagina Stemmen voor mensen met een visuele beperking.
Stemmen als u doof of slechthorend bent
Op elk stembureau kunt u hulp krijgen van een tolk op afstand. Dat kan via beeldbellen met een gebarentolk of via typen. U heeft hiervoor een mobiel of tablet nodig. U scant een QR-code op een poster in het stembureau. De QR-code opent de website van Tolk op afstand.
Wilt u hulp? Vraag het aan een medewerker van het stembureau. Zij helpen u graag.
Waar kan ik stemmen?
U kunt stemmen bij een van de stembureaus in de gemeente Haarlemmermeer.
Gebruikt u liever een plattegrond waar alle stembureaus op staan? Bekijk de stembureaus op de kaart.
Belangrijke tekst: Kunt u niet zelfstandig naar een stembureau in Haarlemmermeer komen? Neem dan uiterlijk vrijdag 24 oktober contact op met gemeente Haarlemmermeer via 0900 1852. Wij regelen vervoer voor u naar en van het stembureau.
Op wie kan ik stemmen?
Bekijk de lijst met politieke partijen die meedoen aan de Tweede Kamerverkiezing. Op de website van de partijen stellen de kandidaten zich voor. Ook leest u daar hun plannen.
Hulp nodig met kiezen? Gebruik het Kieskompas of de Stemwijzer om te bekijken welke partij het best bij u past.
Hoe laat ik iemand anders voor mij stemmen?
Belangrijke tekst: Let op: u mag niet aan andere kiezers vragen of u voor hen mag stemmen. Dat heet ronselen. Ronselen is verboden.
Kunt u niet stemmen op 29 oktober 2025? Dan kunt u iemand anders namens u laten stemmen. Dit heet iemand machtigen. Dat kan op deze manieren: u geeft uw stempas persoonlijk aan de gemachtigde. Dat is het eenvoudigste. Als dat niet lukt, maak dan een afspraak aan de balie.
Iemand namens u laten stemmen met uw stempas
Als u iemand namens u wilt laten stemmen via de stempas, moet deze persoon aan 2 voorwaarden voldoen:
- De persoon die namens u stemt woont ook in de gemeente Haarlemmermeer.
- De persoon die namens u stemt, stemt zelf ook op 29 oktober 2025. Hij of zij mag uw stem alleen uitbrengen tegelijk met zijn of haar eigen stem.
Deze persoon mag voor maximaal 2 andere personen stemmen, naast zijn of haar eigen stem.
U kunt iemand machtigen met uw stempas. Dat werkt zo:
- U vult de achterkant van de stempas in.
- U zet uw handtekening op de stempas.
- Ook de persoon die u machtigt zet een handtekening op de stempas.
- U geeft een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aan de persoon die u machtigt. Dit mag ook een foto zijn op een mobiele telefoon of tablet. Zorg dat de foto goed leesbaar is.
- Deze persoon neemt de kopie en uw stempas mee wanneer hij of zij stemt.
Maak een afspraak aan de balie
Maak een afspraak (vul het product Stempas in) bij gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp of het servicecentrum in Nieuw-Vennep of Halfweg. Download het formulier Verzoek om bij volmacht te stemmen en vul dit in. U zet uw handtekening op het formulier. Ook de persoon die namens u stemt zet een handtekening op het formulier. De persoon die namens u stemt hoeft dan niet mee naar de afspraak.
Meenemen naar afspraak
U komt zelf naar de afspraak.
- Uw identiteitsbewijs. Als identiteitsbewijs kunt u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs meenemen. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
- Het ingevulde formulier Verzoek om bij volmacht te stemmen. Die levert u in bij de balie.
Iemand namens u laten stemmen door een schriftelijk verzoek
Dit doet u als degene die voor u gaat stemmen in een andere gemeente woont.
U kunt op de volgende manier een verzoek doen om iemand te machtigen:
Vraag het aan de balie aan. Maak een afspraak (vul het product Stempas in) bij gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp of het servicecentrum in Nieuw-Vennep of Halfweg. Download het formulier Verzoek om bij volmacht te stemmen en vul dit in. U zet uw handtekening op het formulier. Ook de persoon die namens u stemt zet een handtekening op het formulier. De persoon die namens u stemt hoeft dan niet mee naar de afspraak.
Meenemen naar afspraak
U komt zelf naar de afspraak.
- Uw identiteitsbewijs. Als identiteitsbewijs kunt u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs meenemen. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
- Het ingevulde formulier Verzoek om bij volmacht te stemmen. U levert het formulier in bij de balie.
Kan ik stemmen in een andere gemeente?
Ja. Dan moet u een kiezerspas aanvragen. U kunt de kiezerspas op deze manier aanvragen:
Vraag het aan de balie aan. Maak eerst een afspraak (vul het product Stempas in) bij gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp of het servicecentrum in Nieuw-Vennep of Halfweg. U kunt tot en met dinsdag 28 oktober 12.00 uur een afspraak maken voor aanvragen kiezerspas. Download het formulier Kiezerspas aanvragen en vul dit in. U zet uw handtekening op het formulier.
Meenemen naar afspraak
U komt zelf naar de afspraak.
- Uw identiteitsbewijs. Als identiteitsbewijs kunt u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs meenemen. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
- Het ingevulde formulier Kiezerspas aanvragen. U levert het formulier in bij de balie.
Wat doe ik als ik mijn stempas niet heb gehad of kwijt ben?
U krijgt op z'n laatst 15 oktober 2025 de stempas per post. Bent u uw stempas kwijt of heeft u geen stempas ontvangen? U kunt op deze manier een vervangende stempas aanvragen:
Vraag het aan de balie aan. Maak een afspraak (vul het product Stempas in) bij gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp of het servicecentrum in Nieuw-Vennep of Halfweg. U kunt tot en met dinsdag 28 oktober, 12.00 uur de nieuwe stempassen aanvragen. Download het formulier Verzoek om een vervangende stempas en vul dit in. U zet uw handtekening op het formulier.
Meenemen naar afspraak
U komt zelf naar de afspraak.
- Uw identiteitsbewijs. Als identiteitsbewijs kunt u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs meenemen. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
- Het ingevulde formulier Verzoek om een vervangende stempas. U levert het formulier in bij de balie.
Waar kan ik een mogelijke fout melden?
Denkt u dat er een fout is gemaakt bij het stemmen, het tellen van de stemmen of in een proces-verbaal? U kunt dit melden via het meldingsformulier van de Kiesraad. Meldingen kunnen gedaan worden vanaf donderdag 30 oktober 9.00 uur tot dinsdag 4 november 10.00 uur.
Waar kan ik terecht met vragen?
Als u vragen heeft, kunt u een e-mail sturen naar verkiezingen@haarlemmermeer.nl. Of bellen naar 0900 1852.