Ontevreden over hoe u bent geholpen

Vindt u dat u slecht bent geholpen door de gemeente? Of dat een medewerker u niet goed behandeld heeft? Dan wil de gemeente dat graag weten. Ook kunt u een compliment geven. Ook daar leren we van.

Schade en overlast direct melden

Is er iets stuk in uw buurt, ligt er afval of hondenpoep op straat, is er een boom omgewaaid of heeft u last van lawaai? Meld het dan via de pagina Schade en overlast direct melden

Hoe geef ik een klacht door?

De gemeente behandelt geen anonieme klachten. Noem dus altijd uw naam en (e-mail)adres.

U kunt op 5 verschillende manieren een klacht doorgeven:

  • Mondeling: bespreek uw klacht met de medewerker van de gemeente over wie de klacht gaat. Bent u tevreden over de manier waarop hij of zij met uw klacht omgaat? Dan is hiermee de zaak opgelost. Bent u niet tevreden? Dan kunt u uw klacht alsnog online, schriftelijk of telefonisch indienen.
  • Online via het klachtenformulier: klik op de knop 'Geef door dat u ontevreden bent'.
  • E-mail: stuur een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl. Laat weten over wie of wat het gaat en wanneer iets is gebeurd. Soms is het handig als u kopieën van brieven of documenten meestuurt. Geef ook aan of u het fijn vindt als de klachtencoördinator u belt voor een reactie op uw klacht.
  • Brief: stuur een brief waarin u duidelijk vertelt waarover uw klacht gaat. Stuur eventueel kopieën van brieven of documenten mee als dat uw klacht duidelijker maakt. Laat ook weten of u wilt dat de klachtencoördinator u belt voor een reactie. Stuur uw brief naar:

    Gemeente Haarlemmermeer
    T.a.v. het klachtenmeldpunt
    Postbus 250
    2130 AG Hoofddorp

  • Telefonisch: u kunt altijd contact opnemen met de klachtencoördinator van de gemeente via 0900 1852. Hij of zij luistert naar uw klacht en vertelt wat er met uw klacht gebeurt. In de meeste gevallen vraagt hij of zij u om uw klacht ook schriftelijk door te geven.

Kan ik hulp krijgen bij het doorgeven van mijn klacht?

Vindt u het moeilijk om een klacht uit te leggen? U kunt hier hulp bij krijgen. Neem hiervoor contact op met stichting Meerwaarde. Meerwaarde is telefonisch bereikbaar via 023 569 8888.

Wat wordt er gedaan met mijn klacht?

  • Uw klacht komt binnen bij de klachtencoördinator. Hij of zij zorgt ervoor dat er iets met uw klacht gedaan wordt. Ook houdt de klachtencoördinator bij of dat op tijd en volgens de wet gebeurt.
  • De meeste klachten zijn duidelijk en worden direct onderzocht. Soms is er reden voor de klachtencoördinator om u te bellen en om een uitleg te vragen. Ook als u zelf heeft laten weten dat u uw klacht ook mondeling wilt uitleggen, neemt de klachtencoördinator contact met u op.
  • Binnen 6 weken ontvangt u een brief met daarin een reactie op uw klacht. Daarnaast staat er in de brief hoe de gemeente mogelijke fouten herstelt. De brief wordt namens burgemeester en wethouders ondertekend.
  • Geeft u uw klacht door via het online klachtenformulier, dan ontvangt u de brief in uw persoonlijke Berichtenbox van Mijnoverheid.nl. Is uw account nog niet geactiveerd? Dan ontvangt u de brief op uw e-mailadres. 
  • Heeft u uw klacht via de post gestuurd? Dan krijgt u het antwoord ook per post.

Wat als ik het niet eens ben met de behandeling van mijn klacht?

Bent u het niet eens met de manier waarop uw klacht is behandeld door de gemeente? Dan kunt u naar de Nationale ombudsman. De ombudsman kijkt nog een keer naar de klacht en naar de manier waarop daarmee is omgegaan. Dit zijn de contactgegevens:
 
Nationale ombudsman
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Telefoon: 0800 335 5555
e-mail: bureau@nationaleombudsman.nl
website: nationaleombudsman.nl

Hoe ga ik in tegen een besluit van de gemeente?

Bent u het niet eens met een besluit dat door de gemeente is genomen? Daar kunt u geen klacht over doorgeven. U kunt wel bezwaar maken. Kijk voor meer informatie hierover op de pagina Bezwaar en beroep.

Kan ik ook een compliment doorgeven?

Bent u juist erg tevreden over hoe u bent geholpen? En wilt u deze positieve ervaring delen met de gemeente? Stuur dan een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl. Ook dat helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren.