Ontevreden over hoe u bent geholpen

Vindt u dat u slecht bent geholpen door de gemeente? Of dat een medewerker u niet goed behandeld heeft? Dan wil de gemeente dat graag weten. Zo kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Ook kunt u een compliment geven. Ook daar leren we van.

Schade en overlast direct melden

Is er iets stuk in uw buurt, ligt er afval of hondenpoep op straat, is er een boom omgewaaid of heeft u last van lawaai? Meld het dan via de pagina Schade en overlast direct melden

Hoe geef ik een klacht door?

Bespreek uw klacht met de medewerker van de gemeente over wie de klacht gaat. Bent u tevreden over de manier waarop hij of zij met uw klacht omgaat? Dan is hiermee de zaak opgelost. Bent u niet tevreden? Dan kunt u uw klacht alsnog online, schriftelijk, telefonisch of mondeling doorgeven. Welke manier u ook kiest, u kunt altijd aangeven dat u uw klacht mondeling wilt toelichten.

• Online
    Beschrijf uw klacht in het klachtenformulierexterne-link-icoon. (Inloggen met DigiD.)
  • Telefonisch
    U kunt contact opnemen met de klachtenadviseur van de gemeente via 0900 1852. Hij of zij luistert naar uw klacht en vertelt wat er met uw klacht gebeurt. In de meeste gevallen vraagt hij of zij u om uw klacht ook schriftelijk door te geven.
    Stuur een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl met als onderwerp Klachtenmeldpunt. Vertel duidelijk waarover uw klacht gaat; wat er is gebeurd, met wie en wanneer. Stuur eventueel scans of foto's van brieven of documenten mee als dat uw klacht duidelijker maakt. Laat ook weten of de klachtenadviseur u kan bellen of e-mailen voor meer informatie, of voor een reactie.
  • Brief
    Schrijf een brief waarin u duidelijk vertelt waarover uw klacht gaat; wat er is gebeurd, met wie en wanneer. Stuur eventueel kopieën van brieven of documenten mee als dat uw klacht duidelijker maakt. Laat ook weten of de klachtenadviseur u kan bellen, e-mailen of schrijven voor meer informatie, of voor een reactie.
    Stuur uw brief naar:

Gemeente Haarlemmermeer
    T.a.v. het klachtenmeldpunt
    2130 AG Hoofddorp

De gemeente behandelt geen anonieme klachten. Noem dus altijd uw naam, (e-mail)adres en bij voorkeur ook een telefoonnummer.

Wat wordt er gedaan met mijn klacht?

• Uw klacht wordt onderzocht door een klachtenadviseur.
  • De meeste klachten zijn duidelijk en worden direct onderzocht. Soms belt de klachtenadviseur u op om uitleg te vragen. Of als u heeft laten weten dat u uw klacht mondeling wilt toelichten.
  • Uiterlijk binnen 6 weken ontvangt u een brief met daarin een reactie op uw klacht. De brief wordt ondertekend namens burgemeester en wethouders.
  • De beantwoording van ingewikkelde klachten kan met vier weken worden verlengd. U krijgt daarover bericht.
  • Geeft u uw klacht door via het online klachtenformulier, dan ontvangt u de brief in uw persoonlijke Berichtenbox van Mijnoverheid.nlexterne-link-icoon. Is uw account nog niet geactiveerd? Dan ontvangt u de brief op uw e-mailadres.
  • Heeft u uw klacht via de post gestuurd? Als uw mailadres bekend is, dan krijgt u het antwoord per e-mail. Als dat niet bekend is dan ontvangt u antwoord per post.

Kan ik hulp krijgen bij het doorgeven van mijn klacht?

Vindt u het lastig om uw klacht onder woorden te brengen? U kunt hier ondersteuning bij krijgen. Neem hiervoor contact op met de Formulierenbrigade van Meerwaardeexterne-link-icoon via 023 569 8888 of op een van de inloopspreekurenexterne-link-icoon.

Wat als ik het niet eens ben met de behandeling van mijn klacht?

Bent u het niet eens met de manier waarop uw klacht is behandeld door de gemeente? Dan kunt u naar de Nationale ombudsman. De ombudsman kijkt nog een keer naar de klacht en naar de manier waarop daarmee is omgegaan. Dit zijn de contactgegevens:

Nationale ombudsman
2509 AC Den Haag
Telefoon: 0800 335 5555
e-mail: bureau@nationaleombudsman.nl
website: nationaleombudsman.nlexterne-link-icoon

Hoe ga ik in tegen een besluit van de gemeente?

Bent u het niet eens met een besluit dat door de gemeente is genomen? Daar kunt u geen klacht over doorgeven. U kunt wel bezwaar maken. Kijk voor meer informatie hierover op de pagina Bezwaar en beroep.

Kan ik ook een compliment doorgeven?

Bent u juist erg tevreden over hoe u bent geholpen? En wilt u deze positieve ervaring delen met de gemeente? Stuur dan een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl. Ook dat helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren.